Vad gör jag med detta hö?

Glyrna

Trådstartare
Hej!
Har precis fått tillbaka analys på hö och jag vet inte om jag ska använda detta alls? Kan jag få lite tips och råd, tack! Hur skulle ni göra?

Torrsubstans 84%
smb rp 16 MJ/kg foder
Energi, foder 7,0 g/kg foder
Ca 1,6 g/kg foder
P 1,6 g/kg foder
Mg 0,5 g/kg foder
K 14,2 g/kg foder

Hästarna som ska utfodras är islandshästar;
sto 19år (mycket lättfödd och mycket fet just nu) + årsföl
sto 10år (mycket lättfödd och mycket fet, åter dräktig) + årsföl
sto 4år (normalt hull, ej inriden) + årsföl

Alla ston ska sättas igång nu, 4åringen ska ridas in i vinter och 10åringen som är dräktig igen ska ridas några månader.

(Ska tillägga att jag även har annat hö med bra analys värden.) Men som sagt, frågan är om ovanstående hö är användbart?

Mvh Nina

Sv: Vad gör jag med detta hö?

Det är användbart men jag hade inte använt det till dräktiga eller digivande ston då de behöver mkt protein (även om de är lite feta, bättre minska på energin). Det kan bli svårt att få ihop en bra foderstat till dem med det höet.

Sv: Vad gör jag med detta hö?

Du får ge väldigt mkt proteintillskott om stona diar fullt – i storleksordningen 2,5 kg lusernpellets utan melass + 2-3 hekto soja om de har fri tillgång på hö. Det bästa fodret ska man ge till mammor och föl!

Väljer du att köra detta hö med luserntillskott blir mineralerna OK. Annars måste du tillse behovet av Ca och Mg som är för lågt i höet. När fölungarna avvänjs har detta hö ett ytterst begränsat näringsvärde och du måste ge dem så mkt protein tillskott så jag är tveksam om de orkar äta det. Men är mammorna feta kan de ju dia länge å andra sidan. 4åringen är det lite extra noga med då hon ju inte riktigt växt färdigt själv och inte är fet.HH

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama