Vad gör jag för fel...

M

Mos410

Bakgrund:
1999 fick jag hem ett illaderant föl på två månader, hans mamma hade avlivats (pga sjukdom) han skulle då avlivas men mamma och jag gav honom en ny chans. Han var då väldigt deprimerad och igentligen "död" inuti. Ingen livsglädje alls, men med tiden blev det bättre och när vår nordsvensk valack tog över rollen som "mamma" blev han en levnadsglad liten fillur igen. Som alltid hade (har:angel: ) en massa hyss för sig.

Han har nu växt upp och är (som ni nog räknat ut) 9 år. Han flyttade med mig för två år sedan (men jag tror inte det har med saken att göra eftersom detta är något som pågått mkt längra).

Så till saken, vi gör mkt saker ihop rider i skogen, hoppar, dressyr, klättrar, tömkör, long reining (stavning:o), NH, NTT och mkt mkt mer. Han tycker det är roligt och brukar vara en kille som älskar att jobba med huvudet (dock inte att jobba med kroppen:crazy: ) Vi har ridit och tränar för instruktörer och varit på kurser...
Där kom problemet,,,
Jag tycker inte att han kan klassas som en svår häst, han vill vara med (tappar dock lätt fokus), han försöker och han är mkt orädd.
Dock kan tränare får spader på honom övningar m.m som "alltid fungerar" på "alla" hästar funkar inte på honom. Har haft riktigt duktiga(kända) tränare (tänker inte nämna några namn). Men det har t.ex. slutat med att en av dressyr tränarna jagade oss med longeringspisken för att få lite bjudning i honom (= hon totalt slutkörd efter ha sprungit efter oss, Alla andra hästar stirriga efter att longer pisken "smällt" i luften , hon slog inte honom, Han joggade och tyckte livet lekte). Vi har varit på NH kurser och alla tränare säger Han är så duktig, det är flakföl det är fel ihuvudet på dom, vad ni är söta ihop. Ja han följer oftast efter mig, han går bättre och bättre i NTT. Men sen har han dessa perioder...
En vecka kan han va toppen går som enn klocka allt fungerar, nästa kan han inget försöker bossa runt mig och veckan där på vill han ingen tilg bara ser deppig ut och ignorerar mig.
Vad gör jag för fel?
Ser hur alla andra utvecklas och hut "hoppiga" intresserade hästar dom har. Sen kommer Vi det är alltid ett steg fram och två tillbaka. Försöker ta hjälp av tränare men antingen kastar dom bara ut oss eller så säger dom ni är så söta ihop, vilken fin relation, så säger jag det och det funkar inte nu varför? vad ska jag göra?
Det finns alltid lite brister, men ni är så fina ihop pressa honom inte så att du förstör något...
Nej jag vill inte pressa honom och ja jag vet att han inte kan alla singnaler en ska kunna (vilket gjort att han ibland har svårt i hagen/ träffa nya hästar) ibland sänder han ut en singnal som betyder något helt annat för dom än för honom.

Vad kan jag göra för att få honom uppmärksamm för att han ska tycka det är lika kul att komma ut jämt?
Klart alla kan ha en dålig dag. Men detta är inte det. Snälla vad ska jag göra? vad har jag gjort fel?

fråga på om det är något, bara jag får hjälp:crazy: snälla om inte för min skull så kanske för hans ;)

Sv: Vad gör jag för fel...

Det låter nästan som en häst som en bekant till mig har..

Men svara först på följande:

- Sedan han var liten, vad har han haft för sällskap i hagen?
- Typ av hage?
- Hur ofta jobbar du med hästen, och vad gör ni då?
- Har hästen fått vara på längre sommar/vintervila?

Det låter nästan som en häst som en bekant till mig har..

Men svara först på följande:

- Sedan han var liten, vad har han haft för sällskap i hagen?Förr: gick med två nordsvenskar ett sto (som inte va så fäst vid honom) och "pappa" nordisen Korre som tog hand om honom.
Nu: Med Min Shettisvalack (13 år, under honom i rang,väldigt jämna) Fjordsto (20 år, högst i rang, mkt dominant).
Övrigt: gick på hingstbete som åring. Gick också till fälligt med ett varmblod och två halvblod men fick flyttas då han inte trivdes med dom och de va mkt bråk i hagen (han vart hack kyckling)
- Typ av hage?
Han har gått i allt från kuperade skogshagar till stora fält.
Går nu på dagana på ett stort platt fält och på nätterna i en kuperad hage med lite skog och en del oppen mark.
- Hur ofta jobbar du med hästen, och vad gör ni då?
Det är lite olika, men 4-6 dar i veckan är han ute och tränar. Vi rider mest i skogen, tränar lite NH, tömkör, lite NTT, Klättrar, longerar, promenerar, Nu på sommaren simmar vi mkt också. (lite av det vi gör)
- Har hästen fått vara på längre sommar/vintervila?
Han brukar ha en vila på sommaren (ca 1 månad) och en på vintern (ca 2 veckor). Sedan är det +- på detta är minimum, efter som jag reser och hälsar på min mamma (75 mil bort). Hade en extra vila på 3veckor (v 19-21) då jag åkte iväg på praktik.

Hoppas det är ok svar, annars är det bara att fråga mer.:crazy:

kanske bara ska acceptera att hästen inte är en häst som vill träna och vara aktiv på de sättet?
vissa hästar gillar inte att träna och vara aktiva så och är helt enkelt rena skogsmullar, man kan inte kräva saker av hästen när den uppenbart inte vill.
träningen bygger ju på hästens vilja också.

vet en häst som funkar hur bra som helst tills de helt plöstligt blir för mycket och den tappar all vilja den ever har haft, så de gäller att hela tiden trappa ner på träning och krav innan hästen tycker de är för mycket och sen efter ett tag med inga krav alls så gillar hästen träningen igen.

Senast ändrad av en moderator:

Så tänkte jag också när jag läste TS inlägg. Min syster har en varmblodig fd. travarvalack som nu hunnit bli 24 år och har under de 12 år som han varit i syrrans ägo utvecklats enormt, men ändå behållt sin personlighet som är följande: han är duktig när han vill. Han kan hoppa jättebra, men vill väldigt sällan. Han kan gå väldigt fint i dressyren, men vill inte åka ut och tävla. På travet var han ena stunden en stjärna som vann ett ganska stort lopp bara för att i nästa start galoppera bort sig eller helt enkelt "trava dåligt". Sån är han. Sen började han även med att ibland kommer han fram till en i hagen och dagen efter får man inte tag på hästen om så livet hängde på det. Han ÄR superlydig och lätthanterlig och välutbildad, speciellt för att vara en fd travare. Så det har INTE med det att göra. Det är den lättaste hästen du kan tänka dig att ha och göra med. Om du inte har några tävlingsambitioner, förstås.

Mao: vissa hästar ÄR bara sådana... Och att TS häst är flaskfödd gör tyvärr inte saken lättare, de brukar bli lite knepiga... :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

kanske bara ska acceptera att hästen inte är en häst som vill träna och vara aktiv på de sättet?
vissa hästar gillar inte att träna och vara aktiva så och är helt enkelt rena skogsmullar, man kan inte kräva saker av hästen när den uppenbart inte vill.
träningen bygger ju på hästens vilja också.

vet en häst som funkar hur bra som helst tills de helt plöstligt blir för mycket och den tappar all vilja den ever har haft, så de gäller att hela tiden trappa ner på träning och krav innan hästen tycker de är för mycket och sen efter ett tag med inga krav alls så gillar hästen träningen igen.

Ja det är därför jag inte rider så mkt dressyr, han brukar faktiskt gå igång när man hoppar det tycker han är kul.(gör det dock inte så ofta).
Klart han är en renskogsmulle, vi har aldrig haft några tävlings ambitioner och när jag tog över honom trodde ingen att han ens skulle bli ridbar. Vi håller ju på mest från marken. Reagerar den hästen så även vid saker som att han ska följa lös? Det är sånna saker som han ju kan helt plötsligt går det inte.
Det är just det jag vill komma till för ibland vill han så mkt och jag blir så glad. Sen bara trippar det av.
Oftast är han mer Villig om man håller på att lära honom något nytt. men om han gör säg 5 försök och inte lyckas så vill han inte längre och fixar han en sak bra och så går det en vecka och jag vill göra det igen så tycker han det är tråkigt.

Men om han nu är en sån som den hästen hur är det bäst att träna/hålla igång honom? gör vad som hellst bara han tycker det är kul (han gillar inte att gå i hagen utan att någon pysslar med honom och tar man in och rycktar honom tycker han det är skönt första dan andra dan vill han bara ut ur stallet, men står bara och gnäggar efter en om man inte gör något med honom, han förrvirrar mig:confused: )

Tack för svaret, hoppas på fler kloka svar:crazy:

Så tänkte jag också när jag läste TS inlägg. Min syster har en varmblodig fd. travarvalack som nu hunnit bli 24 år och har under de 12 år som han varit i syrrans ägo utvecklats enormt, men ändå behållt sin personlighet som är följande: han är duktig när han vill. Han kan hoppa jättebra, men vill väldigt sällan. Han kan gå väldigt fint i dressyren, men vill inte åka ut och tävla. På travet var han ena stunden en stjärna som vann ett ganska stort lopp bara för att i nästa start galoppera bort sig eller helt enkelt "trava dåligt". Sån är han. Sen började han även med att ibland kommer han fram till en i hagen och dagen efter får man inte tag på hästen om så livet hängde på det. Han ÄR superlydig och lätthanterlig och välutbildad, speciellt för att vara en fd travare. Så det har INTE med det att göra. Det är den lättaste hästen du kan tänka dig att ha och göra med. Om du inte har några tävlingsambitioner, förstås.

Mao: vissa hästar ÄR bara sådana... Och att TS häst är flaskfödd gör tyvärr inte saken lättare, de brukar bli lite knepiga... :crazy:

Fast oftast så slår han ju inte om dag för dag utan får som perioder som kan va allt från en vecka till en månad.

Hur vet ni/hon att han har en bra dag?

Vi har ju inga abitioner på det viset att tävla eller liknande utan bara att ha kul. Att han är ridbar är bara en lycklig present till mig som jag tidigare skrivit de trodde inte han skulle bli ridbar (de flesta trodde inte han skulle överleva). Vi jobbar mkt från marken och det kan va så simpla grejer det gäller.
Jag menar när han har en riktigt dålig dag är det jobbigt att skritta en runda på långa tyglar (han blir inte stirrig utan bara stannar eller går på sidan av vägen="ute i skogen". m.m.)
Men har han en riktigt bra dag bugar han som ingenting, lägger sig på komando och stuttsar enkelt över ett hinder på 110...

Har fått många elaka pikar för att han är flaskfödd och flera som säger åt mig att slakta honom och skaffa en häst istället...det är hårt för han är verkligen en ängla häst med ett hjära av guld. charmig och jag älskar honom så mkt. Det enda som fattas i dåliga perioder är viljan:(
anntar att din komentar inte va menad elak:crazy:

men tack för svar:crazy:

en liten tanke som ploppade upp i hjärnan på mig.

mitt sto är toalt anti ALLT om vi tränat för mkt (enl henne), rider/aktiverar jag henne 2-3 ggr/vecka så är allt perfekt, hon kommer fram i hagen, skittrevlig vid borstning/sadling/selning och även när vi tränar, positiv och framåt.
Men, om jag vill göra mer, dvs kanske motionera henne 3 dagar i följd, så blir hon skitrökig att ha å göra med. Så jag har insett, att för att vår träning ska fungera bra, så måste hon LÄNGTA och VILJA att träna :) . Inte optimalt för min del, om man vill utvecklas lite mer osv osv. Men det är vad mitt sto vill, så det är väl bara att acceptera läget, för min del.

Nu är det säkert inte det problemet du har med din häst, men kanske ngt att fundera på.

en liten tanke som ploppade upp i hjärnan på mig.

mitt sto är toalt anti ALLT om vi tränat för mkt (enl henne), rider/aktiverar jag henne 2-3 ggr/vecka så är allt perfekt, hon kommer fram i hagen, skittrevlig vid borstning/sadling/selning och även när vi tränar, positiv och framåt.
Men, om jag vill göra mer, dvs kanske motionera henne 3 dagar i följd, så blir hon skitrökig att ha å göra med. Så jag har insett, att för att vår träning ska fungera bra, så måste hon LÄNGTA och VILJA att träna :) . Inte optimalt för min del, om man vill utvecklas lite mer osv osv. Men det är vad mitt sto vill, så det är väl bara att acceptera läget, för min del.

Nu är det säkert inte det problemet du har med din häst, men kanske ngt att fundera på.

Ja när jag ridit in honom och så i början fick man va noga med att rida varannan dag helst tre dar i veckan. Men han vill inte stå helt för då står han bara vid grinden och gnäggar efter en och pga av omständigheterna så jobbar vi ju så mkt från marken. så lite lika är dom,(jag känner igen beteendet väl:crazy:)

Men sedan kommer dessa perioder då vill han inte på hela veckor:confused: han vill ut lämnar du honom i hagen stå han bara och gnäggar efter en.:confused:

Men tack för svaret det är en tankeställare:crazy:

Fast oftast så slår han ju inte om dag för dag utan får som perioder som kan va allt från en vecka till en månad.

Hur vet ni/hon att han har en bra dag?

Det är nog mer vanligt att hästar av denna sort är som din, att det alltså går i perioder, skulle jag gissa på. Iaf vad jag hört av andras erfarenheter. Hur vi/min syster vet om hennes häst har en bra eller dålig dag märker man ju den dagen :p Vill han inte komma? Nähä - dålig dag. Kommer han så är det ett bra tecken. Men sen är det ändå inte säkert att han går bra i ridningen/körningen. När det gäller hoppning så går han allra bäst när det går LÅÅÅÅNGT mellan. Då tycker han det är riktigt kul (så länge det inte blir för högt/allvarligt). Nu är han inte hoppad på flera år, dock (börjar ju bli gammal, skrutten!!) I dressyren går han nästan alltid bra, han är VÄLDIGT ambitiös. Men som sagt ska man inte inbilla sig att han vill ut och tävla för det... :grin:

Har fått många elaka pikar för att han är flaskfödd och flera som säger åt mig att slakta honom och skaffa en häst istället...det är hårt för han är verkligen en ängla häst med ett hjära av guld. charmig och jag älskar honom så mkt. Det enda som fattas i dåliga perioder är viljan:(
anntar att din komentar inte va menad elak:crazy:

Det var ABSOLUT inte elakt menat och jag hoppas att du inte blev ledsen för att jag skrev det!! :( Det är bara det att jag har hört det så många gånger (har ingen personlig erfarenhet) att flaskuppfödda hästar har en tendens att bli lite knepiga på ett eller annat sätt.

Att viljan saknas ibland spelar ju ingen roll då ifall du inte har tävlingsambitioner? Låt honom då vara när han är låg och gör bara något lätt/kul och ha så roligt ni bara kan tillsammans - han låter ju onekligen mysig i övrigt!! :banana:

Det är nog mer vanligt att hästar av denna sort är som din, att det alltså går i perioder, skulle jag gissa på. Iaf vad jag hört av andras erfarenheter. Hur vi/min syster vet om hennes häst har en bra eller dålig dag märker man ju den dagen :p Vill han inte komma? Nähä - dålig dag. Kommer han så är det ett bra tecken. Men sen är det ändå inte säkert att han går bra i ridningen/körningen. När det gäller hoppning så går han allra bäst när det går LÅÅÅÅNGT mellan. Då tycker han det är riktigt kul (så länge det inte blir för högt/allvarligt). Nu är han inte hoppad på flera år, dock (börjar ju bli gammal, skrutten!!) I dressyren går han nästan alltid bra, han är VÄLDIGT ambitiös. Men som sagt ska man inte inbilla sig att han vill ut och tävla för det... :grin:

Han kommer oftast fram, det är bara sen han inte vill. Dressyren kommer i ca 5 min en gång vart annat år eller så:o Fattar inte att han fick en sån "klick" när vi tränade longraining ( stavning:confused:) en dag att han gick i passage...ingen tror mig och det anklagar jag dom inte för för jag har själv svårt att fatta vad jag såg. Hoppning är kul (gör det också sällan för att han inte ska tröttna) men hindret får inte va under 50 cm för då tror han att han ska dö och hindret sja äta upp honom. Är det där imot högre så bjuder han fint, men då kommer nästa hake har han hoppat en höjd och klarat den 2-3 gånger så måste man höja anars tröttnar han och springer rakt igenom. att bommarna flygel stör honom inte det minsta. Tävla nej det blir aldrig på tal om heller med min kille:grin:

Det var ABSOLUT inte elakt menat och jag hoppas att du inte blev ledsen för att jag skrev det!! Det är bara det att jag har hört det så många gånger (har ingen personlig erfarenhet) att flaskuppfödda hästar har en tendens att bli lite knepiga på ett eller annat sätt.

Att viljan saknas ibland spelar ju ingen roll då ifall du inte har tävlingsambitioner? Låt honom då vara när han är låg och gör bara något lätt/kul och ha så roligt ni bara kan tillsammans - han låter ju onekligen mysig i övrigt!! :banana:

Nej jag förstod det, har fått höra det med och ett flaskföl kan bli faligt om den inte har respekt för folk (=vanligt) och det ger dom dåligt ryckte, sen finns de de som är som min kille och de får mkt skit för ingenting. Så speciell är han ju då han inte är 100% "häst" hela tiden. Men väldigt snäll:crazy:

Ja det är det jag menar. Vi tränar ju inte "normal sport" vi valsar runt i repgrimma och föröker komma på vad som är roligt. Och när dessa vilje lösa perioder är så finns det liksom ingenting som han tycker är kul (som jag kommit på) vi jobbar ju mest från marken. Han vill inte gå i hagen för då ställer han sig vi grinden och gnäggar efter en och han vill inte bara stå och bli ryckdad utan vill ut...och där tar det stop för allt man sedan försöker göra är tydligen inte kul:confused: vet inte vad för något lätt/kul jag ska komma på...

Bara en fundering på aktivering från lilla mig

Om ni leker mycket från marken;
Går det kanske att göra någon slags agility med honom? Trickträning? Eller uppsuttet kanske man kan göra typ lätta gymkhanagrejer eller saker mot bruksridning?

Men jag vet förstås inte om sånt funkar & sånt kanske ni redan har testat..

Lycka till med honom & hoppas allt löser sig till det bästa i alla fall!:idea:

Jag förstår att hans brist på vilja är trist men i övrigt tycker jag att du ska vara glad att du har en så speciell häst. Och ta ingen skit från tränare och annat folk som klankar ner på honom, de förstår honom inte och det kan inte han skyllas för.

Kan du inte bara låta honom gå och ha tråkigt i hagen ett par dagar när han har en seg period och se om han tycker det blir roligare när ni väl gör nåt ihop? Eller hitta på nåt som skrämmer honom lite så han blir nyfiken. Det fungerade iaf på min New Forestponny som var tämligen svårroad. Konstigt nog är han den roligaste häst jag vet. Han miste sitt ena öga som tremånaders föl och sen dess har vi vuxit upp ihop och varit ute på x antal skurkstreck tillsammans under ungdomen. Mitt lilla blindstyre:love:

Jag tycker du ska vara stolt över din häst. Jag är det över min.

Bara en fundering på aktivering från lilla mig

Om ni leker mycket från marken;
Går det kanske att göra någon slags agility med honom? Trickträning? Eller uppsuttet kanske man kan göra typ lätta gymkhanagrejer eller saker mot bruksridning?

Men jag vet förstås inte om sånt funkar & sånt kanske ni redan har testat..

Lycka till med honom & hoppas allt löser sig till det bästa i alla fall!:idea:

Ja trick training håller vi på med:) lite vinka, youga och buga m.m.
Vad för gymkana grejer hade du i åtanke? :) Jag provar vad som hellst bara Han tycker det verkar kul. Vi leker mkt med plast och med att polcka upp saker att lägga i olika hinkar m.m. (den enda erfarenhet jag har av gymkana är avslutningarna på ridskulan:angel: ) så skriv gärna något moment du tänkte på :D

Tack så mkt, ja det ska lösa sig:crazy:

Jag förstår att hans brist på vilja är trist men i övrigt tycker jag att du ska vara glad att du har en så speciell häst. Och ta ingen skit från tränare och annat folk som klankar ner på honom, de förstår honom inte och det kan inte han skyllas för.

Kan du inte bara låta honom gå och ha tråkigt i hagen ett par dagar när han har en seg period och se om han tycker det blir roligare när ni väl gör nåt ihop? Eller hitta på nåt som skrämmer honom lite så han blir nyfiken. Det fungerade iaf på min New Forestponny som var tämligen svårroad. Konstigt nog är han den roligaste häst jag vet. Han miste sitt ena öga som tremånaders föl och sen dess har vi vuxit upp ihop och varit ute på x antal skurkstreck tillsammans under ungdomen. Mitt lilla blindstyre:love:

Jag tycker du ska vara stolt över din häst. Jag är det över min.

Tack, ja jag är mkt glad och stolt över honom. Han har ju sina bra perioder också och då har vi så mkt kul ihop. Han är speciell och det gillar jag, en häst med egna ideer också,,,men de är bara just de dåliga perioderna jag skulle vilja göra något för honom så att han endå va glad. Klart ingen kan va glad gämt. men man får lite dåligt samvete när man kommit ut i stallet tredje veckan i rad och ens bästa kompis tycker allt man gör är trist.
Lämna honom i hagen fungerar ibland, men han står då mest vid grinden och gnäggar efter en. (har också hänt att man lämnat honom i hagen några dar och när man sedan kommer ger han igen med samma mynt. vänder sig bort och ska helt plötsligt stanna i hagen, går man då där ifrån så går han tillbaka till grinden och gnägar efter en:crazy: )
Ja öven i "trög" perioderna kan han lysa upp om han helt plötsligt om det kommer något helt nytt som är spännande. Att "skrämma" honom lite är otroligt svårt då jag inte ens på rak arm kan säga att han är rädd för något. Vi har spelatfotboll och klätt in honom i plast. Han reagerar inte så mkt på saker:o vilket även är väldigt skönt när man är ute:D
Ja han är nog den roligaste hästen jag vet också:D speciellt när vi kommit på något riktigt kul och han verkligen vill.
Låter som du hade en underbar kompis också :love:

Tack igen, och ja jag är mkt stolt över min kille:love:

Tack, ja jag är mkt glad och stolt över honom. Han har ju sina bra perioder också och då har vi så mkt kul ihop. Han är speciell och det gillar jag, en häst med egna ideer också,,,men de är bara just de dåliga perioderna jag skulle vilja göra något för honom så att han endå va glad. Klart ingen kan va glad gämt. men man får lite dåligt samvete när man kommit ut i stallet tredje veckan i rad och ens bästa kompis tycker allt man gör är trist.
Lämna honom i hagen fungerar ibland, men han står då mest vid grinden och gnäggar efter en. (har också hänt att man lämnat honom i hagen några dar och när man sedan kommer ger han igen med samma mynt. vänder sig bort och ska helt plötsligt stanna i hagen, går man då där ifrån så går han tillbaka till grinden och gnägar efter en:crazy: )
Ja öven i "trög" perioderna kan han lysa upp om han helt plötsligt om det kommer något helt nytt som är spännande. Att "skrämma" honom lite är otroligt svårt då jag inte ens på rak arm kan säga att han är rädd för något. Vi har spelatfotboll och klätt in honom i plast. Han reagerar inte så mkt på saker:o vilket även är väldigt skönt när man är ute:D
Ja han är nog den roligaste hästen jag vet också:D speciellt när vi kommit på något riktigt kul och han verkligen vill.
Låter som du hade en underbar kompis också :love:

Tack igen, och ja jag är mkt stolt över min kille:love:

det gör du rätt i! det verkar som du fått tag på "one in a kind" häst och jag tycker det verkar som om du har en hel del att vara stolt över, även när det gäller dig själv som jobbar så positivt med hästen!

En liten fundering du kan klura på är om du också tycker det är tråkigt med träningarna när han har varit "off" i ett par dagar? att man liksom vet att han inte kommer gilla det och själv ser det framför sig? då är det lätt att de tråkiga perioderna blir lite längre, än om man själv orkar hålla upp gnistan. vet att det är lätt att säga och svårt att göra, men något att tänka på... har ett sto som är lite off ibland och då nedrans behöver jag peppa upp mig och försöka sprida glädje till den hästen för att det ska funka!
lycka till med pållen!

det gör du rätt i! det verkar som du fått tag på "one in a kind" häst och jag tycker det verkar som om du har en hel del att vara stolt över, även när det gäller dig själv som jobbar så positivt med hästen!

En liten fundering du kan klura på är om du också tycker det är tråkigt med träningarna när han har varit "off" i ett par dagar? att man liksom vet att han inte kommer gilla det och själv ser det framför sig? då är det lätt att de tråkiga perioderna blir lite längre, än om man själv orkar hålla upp gnistan. vet att det är lätt att säga och svårt att göra, men något att tänka på... har ett sto som är lite off ibland och då nedrans behöver jag peppa upp mig och försöka sprida glädje till den hästen för att det ska funka!
lycka till med pållen!

Tack så jätte mkt, Ja det ska jag tänka på.
Posetiva tankar, Peppa honom, (och mig själv;) )
Tack igen:bow::crazy:

Jag tycker det låter som du har en häst som otroligt lätt blir uttråkad!
Han behöver utmaningar, nya grejer och en ritkigt påhittig matte som hela tiden gör saker på nya sätt för att hålla hans hjärna på högvarv så han tycker dte är kul.

Så det är ju fantastiskt att du gör så många olika saker med honom!

Att tränare klagar på HONOM är ju befängt, det är ju DE som inte KAN;-)

KANSKE ska du låta honom längta lite efter dej, kanske ska du en del av de dagarna som han verkar tjurig helt enkelt strunta helt i att försöka, och så får du helt enkelt bli jättebra på att komma på saker han gillar ellr att lära dig själv att göra gamla saker på nya sätt, tvärtom, bakfram och konstigare;-)

Jag tycker det låter som du gillar att han är personlig och uttrycker sin personlighet, och all heder åt dej för att du LÅTER honom göra det! så strunta i vad andra säger (det ska man ALLTID göra när de bara säger dumma saker) och försök klura ut vad som får honom att ticka;-)
Lycka till och förtvivla inte, du gör inte fel, det är han som är en specialare bara!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024