Vad gör jag ev det här?

nevin

Trådstartare
3 liter röda, väldigt mogna röda vinbär
2 liter jordgubbar (Corona om det spelar nån roll)
2 stjälkar rabarber

detta ligger i mitt kylskåp och måste tas om hand idag då jag ska bort imorgon.
Saft? Jag har ingen saftmaja, så det vet jag inte hur jag gör då...

Förslag?

Sv: Vad gör jag ev det här?

Eller göra en stor god sommartårta. Typ sockerkaksbottnar, grädde och bär mellan lagren och massor av grädde och bär högst upp.

Tårta låter toppengott, men det får nog anstå till vi kommer hem.

Men koka saften, i stor gryta? Ja, det kanske jag kna prova, vad tror ni om den blandningen då?

Tårta låter toppengott, men det får nog anstå till vi kommer hem.

Men koka saften, i stor gryta? Ja, det kanske jag kna prova, vad tror ni om den blandningen då?

Det tror jag blir bra. Lite syrlighet från vinbären och rabarbern och så söta jordgubbar till. Frågan är väl hur mycket socker som kommer behövas. :)

KL
Eller så lägger du alltihop i frysen och tar hand om det en annan dag.

Jag skulle ha gjort marmelad av jordgubbarna och rabarberna och saft/sylt på vinbären.

mmm, marmelad låter toppengott, det får det bli av morgondagens jordgubbar, jag har en skörd på runt 3 liter då!

Och idag blir det saft, mina barn har börjat tycka att saft kan vara gott, det kan vara skönt att ge dem nåt hemkokt!

Nu har jag 3.5 liter supergod saft som ska in i frysen, en flaska sparar jag uppe för kidsen älskar den!

I receptet jag googlade fram skulle man ha 6 dl socker per färdig saft, men det tyckte jag lät ofattbart mycket så jag höftade till det och slutade på 5,5 dl på 3,5 liter saft. Fantastiskt gott blev det med alla söta gubbar och de surare bären. Rabarbern märks inte alls, möjligen ger den lite sting i surheten, men det är svårt att säga.

Tack för tipset, jag har aldrig kokat saft själv förut, men det blir dte fler gånger helt klart!!

Tårtan lät så god så det ska jag göra nästa vecka när sambon kommer hem vi ska hämta honom på Arlanda och sen vara ett par dagar hos hans föräldrar, så det kan vara kul att göra en då!

Hemma har jag 3 liter gubbar (minst) och en stånd rabarber som verkligen behöver tas omhand, så det får bli marmelad av det, jag älskar sånt och det kan ju bara bli en hit med den blandningen - så tack för det tipset med!

Låter riktigt riktigt gott! :d

Både saften och marmeladen du tänker göra! :d

Bjuder på mitt favoritrecept på nämna marmelad också. :)

500gr jordgubbar
500gr rabarber
750gr syltsocker
1/2 citron

Skiva jordgubbar och rabarber i en kastrull, häll över sockret och pressa i saften från den halva citronen.
Koka 5 min på hög värme - det ska stänka om marmeladen! :)

Häll upp i burk/ar och njut när den svalnat. Otroligt god! :d

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka