Det handlar ju också om vilken sorts liv man vill leva.
För mig finns det massor att göra, som jag också gör: fotografera, umgås med vänner och kompisar, plocka med datorn, läsa, shoppa, festa, planera tatueringar och tatuera mig, gå ut i naturen, sköta hemmet, fixa med håret..osv. Bodymondification är och har länge varit ett stort intresse, och året jag inte hade häst tog jag mig råd att göra ett par tatueringar som varit länge efterlängtade. Jag hade rätt gott om pengar det året, visst. Jag festade lite mer (men verkligen bara lite mer, en handfull gånger totalt sådär). Shoppingintresset försvann till stor del när jag lämnade högstadiet - numera är det bara riktigt roligt att titta på kläder ett par gånger om året, max (hästshoppingen är betydligt roligare, men det var ju inte ett alternativ under pausen). Jag läser mycket fort och "kan" dessutom ofta bara läsa en bok ett par gånger pga sedan minns jag den för väl för att det ska ge mig något nöje. Inget av nämnda är saker som jag kan ha som regelbunden hobby - det är saker som jag tycker är roligt någon gång emellanåt. Och jag gör, och gjorde, allt det där även utan häst.
Resa funderade jag på, men ville ärligt talat inte göra det tillräckligt mycket för att ta tag i det. Klättring hade jag gärna börjat med, och forskade faktiskt seriöst i det (tog kontakt med folk etc.), men närmaste klätterhall låg en bra bit hemifrån och knepig resa (kollektivtrafik) = det hade med största sannolikhet bara blivit någon gång i veckan, på helgen, max. Inget som kunde fylla upp min vardag. Mitt utseende kan heller aldrig bli en hobby, för mig. Jag skiljer på hobby och intresse.
Jag hade andra husdjur (tamråttor) som jag ägnade mig mycket åt, förstås, men ändå kändes det som att jag hade hur mycket tid som helst att slå ihjäl. Det gjorde mig rastlös. Det handlar inte om att jag är "en rastlös själ" som aldrig kan ligga på soffan och gosa med katten, eller om att jag har ett behov av att inte kunna vara ledig mer än fem minuter om dagen. Jag hade ett liv - att påstå något annat är bara trams. Men jag trivdes inte med det, fullt ut.
Styrketräningen har jag för övrigt planer på att ta upp efter nyår - trots att hästen finns med i bilden den här gången
Bor nämligen äntligen i närheten av ett bra gym..