Mina hypoteser kring TS frågeställning:
Generellt så avlar en större andel hopphästuppfödare på hingstar som har presterat, medan vissa (ganska många verkar det som) dressyrhästuppfödare avlar på unga hingstar som man sett på en 15 sekunder lång film.
Dressyrhingstar som står i Sverige tenderar att misstänkliggöras (så som det gjorts med Touchdown i denna tråden t ex). Det verkar inte spela någon roll att det finns filmer från olika situationer, det har gått att se hingsten live vid flera tillfällen, den har tävlats osv, det är ändå inte tillräckligt, man vill framställa det till "mystiskt, skumt" osv att den inte har gjort ännu mer. Så småningom sägs också att alla avkommor man träffat på är "knepiga", att många inte tävlar osv (var ett exempel på dressyrforumet om Briar så sent som häromdagen). Samtidigt kan (ofta samma) folk höja 2,5 åriga hingstar bara baserat på en kort film där den springer i ökad trav en långsida. Varför folk beter sig så här är för mig en gåta.
En del dressyrmänniskor verkar också tycka att färgen har oproportionerligt stor betydelse. Det har vi även sett exempel på i denna tråden.
@DressageNerd har tagit upp färg och tecken som en viktigt faktor i i stort sett varje inlägg i denna tråden. Just detta är intressant tycker jag och skulle gärna vilja ställa några följdfrågor på det. Får kanske göra det i ett separat inlägg.