Jag tycker att det är en intressant tråd - ämnet i sig är intressant och större än Touchdowns vara eller inte vara som hingst. Samtidigt blir det mer konkret om man har namn, och även hingstägare måste ju vara intresserade av hur stoägare resonerar och hur olika handlingar tolkas (för man bör vara beredd på att ingen tar någon annan bara på orden). Vad gör egentligen en attraktiv hingst?
Min amatöranalys:
Tyvärr tror jag att det handlar mycket om marknadsföring. Först måste ju stoägarna själva känna till att hingsten finns och sedan måste de också vara övertygade om att deras framtida hästköpare känner till hingsten och vill ha en avkomma. Har hingsten någon USP - och är detta något som är känt utanför ägarens egna sfär? Någonstans måste det finnas något som skapar buzz och betalningsvilja i en annons eller i ett nätverk.
Detta något som sticker ut kan vara en snygg färg (i vissa kretsar) - men för de flesta handlar det om t.ex. resultat (svårt om man bara har dem i avel unga och då inte tävlar samtidigt), unik härstamning med bra förvärvare, bra avkommor (återigen svårt om de inte förblir i avel under en tid).
PS Bon Couer har 3 avkommor, Suarez inga (så mycket betyder deras färg. Å andra sidan Suarez är fyra), Van Vivaldi 180+ men han har tävlat mer bl.a. i MSV och marknadsförs av Lövsta, Total Hope är Totilas - Weihegold så där drar nog mer än färgen. Han har också tävlat mer och gått MSV och finns på Flyinge. Ägaren är rätt bra på PR (köpet av Totilas gav så mycket mediauppmärksamhet globalt att priset på hästen var en spotstyver av vad det hade kostat)