Vad gör du som första insats....

finapina

Trådstartare
om 1. din häst har svullet / svullna ben ?
2. din häst har varma hovar / hov ?
3. din häst har ont i ryggen när du visiterar?
4. din häst uppvisar kolilksymptom?
5. din häst står i fångställning?
6. din häst verkar ha fått korsförlamning?
7. din häst har fått foder i halsen?

Förutom att tänka hjälp och kasta sig på telefonen och ringa någon....

1. avvaktar några timmar, kanske sätter på bot och ev sätter i box beroende påhur hästen e annars.
2. avvaktar där med.
3. ett varmt täcke alt bot täcke å avvaktar
4. ut och promenera, har hästen inte bajsat på ett bra tag ringer jag veterinär.
5. har inte varit med om det men ringa å rådslå med veterinär.
6. varmt täcke på och i box
7. masserar matstrupen, låssar de inte så ringer jag veterinären.

känns som jag bara avvaktar, vilket jag gör, men i många fall så kan inte veterinär göra så mycket, min åsikt. jag avvaktar hellre om de inte är öppna sår eller hästen verkligen lider av åkomman.

1. kollar hur svullnaden ser ut (storlek, placering osv) sedan promenerar jag och ser om svullnaden ändras. Tempar. Ger det inte med sig -ringer veterinär.
2. rör på hästen och ser om den är halt, kollar efter främmande föremål i hoven, puls osv.
3. Rider inte. lägger på ett täcke (tjocklek efter väder) för att se om det blir bättre med värme. Avvaktar och ser om det ändras inom ett par dagar. Därefter koll av utrustning, och senare hjälp av veterinär och kiropraktor.
4. börjar promenera och ringer veterinär
5. Ställer i box och ringer veterinär
6. Täcke på, kraftfoder bort och ringer veterinär.
7. rör på hästen, masserar lätt på halsen och har kontakt med veterinär under tiden.

1. din häst har svullet / svullna ben ?: Leta efter vad som orsakar svullnaden-finns det sår. Sen göra en bedömning utifrån det och förstås tvätta eventuelt sår och låta hästen stå med jodopax alt spritomslag över natten. Om flera ben är svullna hade jag velat få en mer övergripande bild på vad som orsakat det-foderbyte, nåt skräp i hagen osv. Naturligtvis ska hästen tempas i båda fall, om den inte har feber får den gå i hagen/skrittas.

2. din häst har varma hovar / hov ? Har den ingen puls eller är halt är det inget som bekymrar mig alls.

3. din häst har ont i ryggen när du visiterar? Rannsakar mig själv vad som orsakat detta. För dåligt täckad häst som blivit kall och spänd? Har sadeln legat illa? Har jag ridit annorlunda? Rider förstås inte förrän hästen är oöm och täckar lite extra så musklerna hålls varma.

4. din häst uppvisar kolilksymptom? Jag är livrädd för kolik. Om det inte släpper ganska fort och hästen dessutom verkar medtagen ringer jag veterinär! När jag bodde i Skåne körde jag helst till klinik. Nu har jag iofs knappt haft kolik och typ den enda gången fick hästen vara kvar i Helsingborg i nästan en vecka pga kraftig förstoppning.

5. din häst står i fångställning? In i box och ringa veterinär!

6. din häst verkar ha fått korsförlamning? Samma som fång.

7. din häst har fått foder i halsen? Masserar halsen och ber att det släpper...

1. Är hästen gallig får den vila/ta det lugnare några dagar och så ser jag om det blir bättre/sämre, kollar även om hästen är halt om det kommit plötsligt. Kollar om det finns sår och tvättar dem isåfall.
2. Kollar om hästen haltar (kan jag göra själv), avvaktar om ingen hälta finns. Kan vara så enkelt att solen legat på.
3. Låter den vila, avvaktar och ser om det blir bättre/sämre. Kollar av att min utrustning sitter som den ska (ska man ha koll på innan hästen blir dålig egentligen).
4. Kolik = leder hästen så att den får röra sig. Blir det värre eller om det är allvarligt direkt ringer jag ut veterinär. Blir det bättre och hästen bajsar och äter avvaktar jag och har hästen under uppsikt.
5. Gör den det en gång provar jag flytta på den. Ställer den sig så igen upprepade gånger ringer jag veterinär och pratar med min hovslagare (som har sin häst uppstallad i samma stall).
6. Korsförlamning är jag själv dålig på, så då ringer jag veterinär direkt. Har själv inte varit med om det förr.
7. Ringer veterinär direkt!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 678
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 763
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 095
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka