Vad gör du med småtrasiga hästgrejer?

mollyphlox

Trådstartare
Vad brukar du göra med småtrasiga hästgrejer? Tänker på schabrak som skavts av sadelgjorden, grimmor som sett sina bästa dagar och liknande. Köper mycket hästgrejer begagnade så ibland kan det finnas ett litet behov av fixande.

Jag själv brukar försöka lappa och fixa så gott det går. Det duger för mej som är hobbyryttare. :) Täcken sys, lappas och byts spännen så länge det är vettigt. Grimmor får nya spännen och tvättas om det behövs. Schabraken brukar jag lappa där sadelgjorden skavt. Satt precis och sydde ett par ridbyxor som gått upp i sömmen och som börjar bli rätt utnötta, men de är mina bekvämaste ridbyxor så de får hänga med ett tag till.

Däremot så brukar jag slänga grimmor där både spännen och remmar gått sönder. Schabrak som är slutnötta både på undersidan och kring sadelgjorden får också stryka med. Täcken ska nog vara riktigt söndertrasade och svåra att fixa innan jag slänger, de har inte hänt än. :)

Jag lagar sällan, men det händer.
Nu köper jag mycket kvalitetsgrejjer för att det skall hålla så länge som möjligt. Jag kör enbart på lädergrimmor, de håller ju i något år om man tar hand om dem.
Schabrak kastar jag om de går sönder.
De skall sitta bra och ligga still, så länge de är hela har jag dem obegränsat länge. Men jag har mycket vita schabrak, så det blir inte heller "urtvättade" som de mörka.

Hästen trampade sönder fästet till bogspännet på sitt 2 dagar gamla innetäcke; det sydde jag fast igen med en tygbit i botten.
Såg att svanslappen på regntäcket satt löst i ena änden; kommer att sy fast det innan hösten.
Reva i innertyget på vintertäcket: Syr/limmar med textillim.

När jag tänker efter så är det nog täcken jag lagar också. Jag är bekant med en sadelmakare som kan laga tyglar/ nosgrimmor om det skulle behövas.

Jag kastar eller säljer billigt till nån som kan laga. Jag lägger tyvärr inte tid på det, är kass på symaskinen också.
Är det något jag verkligen vill behålla så betalar jag någon att laga.
har tur med snälla hagkompisar så täcken går sällan sönder, köper bara kvalité.
Regntäcken är dock förbrukningsvara för de börjar gärna läcka efter några säsonger.

Schabraks byts ofta ut innan de nöts sönder. Tycker de brukar tappa passformen och ligga illa innan de går sönder.

Här är det bara täcken som gått sönder hittills, de lagar jag så gott det går. Detsamma gäller mina ridkläder, sålänge de är bekväma! Har symaskin och sömnadsutbildning. Schabrak köper jag bara i bra kvalitet och tvättar inte om de inte är svettiga så de håller många år. Grimman skulle jag inte laga. Den är i läder och kostade inte många hundralappar (syns knappt att den är använd fast den är det varje dag i typ tre år).

Jag lagar! Och när t ex schabrak är utslitna går de till HM:s textilinsamling. Man kan lämna in i alla deras butiker - så återvinns tyget! Alla typer av textil! Gör på samma sätt med kläder som är för trasiga/nötta/urtvättade för att lämnas till second hand.

Sånt som går att använda en vända till lämnar jag till ridskola. Ibland kan de också ta emot sådant som ska lagas, mängdrabatter hos skomakare.

Vad brukar du göra med småtrasiga hästgrejer? Tänker på schabrak som skavts av sadelgjorden, grimmor som sett sina bästa dagar och liknande. Köper mycket hästgrejer begagnade så ibland kan det finnas ett litet behov av fixande.

Jag själv brukar försöka lappa och fixa så gott det går. Det duger för mej som är hobbyryttare. :) Täcken sys, lappas och byts spännen så länge det är vettigt. Grimmor får nya spännen och tvättas om det behövs. Schabraken brukar jag lappa där sadelgjorden skavt. Satt precis och sydde ett par ridbyxor som gått upp i sömmen och som börjar bli rätt utnötta, men de är mina bekvämaste ridbyxor så de får hänga med ett tag till.

Däremot så brukar jag slänga grimmor där både spännen och remmar gått sönder. Schabrak som är slutnötta både på undersidan och kring sadelgjorden får också stryka med. Täcken ska nog vara riktigt söndertrasade och svåra att fixa innan jag slänger, de har inte hänt än. :)

Det beror på.. Jag lagar om det är något som är väldigt helt och nytt i övrigt och bara en söm gått upp.
Annars orkar jag nog inte tyvärr. Så då ger jag bort till någon som orkar.

Jag lagar! Och när t ex schabrak är utslitna går de till HM:s textilinsamling. Man kan lämna in i alla deras butiker - så återvinns tyget! Alla typer av textil! Gör på samma sätt med kläder som är för trasiga/nötta/urtvättade för att lämnas till second hand.
Men vad smart att lämna till textilinsamling, det har jag inte tänkt på. Det borde man verkligen göra! :) Går ju åt en hel del resurser för att tillverka textilier.

Väldigt smart! Var hittar man en sån? Någon som vet om de är vanliga omkring i landet?

Grimmor i textil kastas om de går sönder.
Dyra lädergrimmor/träns/tyglar etc lagas om det går på ett bra sätt till rimligt pris.
Mindre skador på täcken lagas, tex mindre reva, spänne som gått sönder eller kantband/svanslapp som rivits loss.
Schabrak har jag nog aldrig lyckats att nöta hål på.
Köper kvalitetsprodukter som är svåra att nöta ut.
Säljer/ger bort innan de är för slitna.

Så småsaker lagar jag om grejen i övrigt är i bra skick.
Är det gammalt och slitet slängs det.

Jag brukar försöka laga det som går, i alla fall har jag ambitionen att göra det. Ibland blir det liggande länge innan jag orkar ta tag i det. Tyvärr har min häst gått med täckesätare en del, och då beror det på hur dyra täckena var i inköp om jag orkar försöka laga dem. Är det billiga kastar jag dem, åtminstone om jag haft dem länge och de är mycket trasiga.

Bra lädergrejer lagar en kompis som är duktig på sånt. En reva i ett fräsht täcke skulle jag laga, annars ge till ridskolan om det inte var perfekt passform på det. Schabrak, grimmor, fleecetäcken och sånt slängs när det börjar se slitet eller urtvättat ut.

Väldigt smart! Var hittar man en sån? Någon som vet om de är vanliga omkring i landet?

ALLA HM:s butiker runt om i landet tar emot textilier. Man lämnar dem bara i den vanliga kassan och får då en rabattcheck på 50 kr/påse - max 2 checkar per gång man lämnar in. Finns att läsa om det på HM:s hemsida och de brukar också ha en broschyr om insamlingen stående vid kassorna.

Men vad smart att lämna till textilinsamling, det har jag inte tänkt på. Det borde man verkligen göra! :) Går ju åt en hel del resurser för att tillverka textilier.

Ja precis - framställningen av bomull är väl t ex något av det mest kemikaliekrävande... och då är det ju super om det kan användas flera gånger och inte bara eldas upp!

Ja precis - framställningen av bomull är väl t ex något av det mest kemikaliekrävande... och då är det ju super om det kan användas flera gånger och inte bara eldas upp!
Dessutom går det åt väldigt mycket vatten för att odla bomull. Ska kolla om det finns nån textilinsamling här i stan, vi har inget HM. Men det går säkert att lämna in någon annanstans också. Måste kolla upp så jag vet när det behövs :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 739
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 401
Senast: Zarro
·
C
Hästmänniskan Hej. Just nu är jag medryttare på en maxad D-ponny. Jag har nu varit medryttare på henne i ungefär ett halvår. Nu strax innan jul så...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 464
Senast: lil-sis
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 665
Senast: Kryptonit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp