Vad göra?

G

guldmane

Den tjocka hästen blir bara tjockare :smirk: Nä inte riktigt men inte blir hon smalare ialla fall. Den ena hästen blev efter sommaren för tjock och har gått under hösten på en uträknad foderstat baserad på förra årets minus några Mj för att bli smalare.

I början av hösten märkte jag att hon blivit smalare och jag tänkte bra då går det åt rätt håll! Men nu tycker jag hon stått stilla länge och andra människor som ser henne tycker hon blivit tjockare!

Hon äter kraft protein, vilket hon inte gjorde förra vintern. Kompenserar det låga proteinvärdet i höet. Jag väger noga varje dag så hon får rätt mängd. Till det äter hon bara hö (+mineraler).

Det är ett stort kallblod som förra året gick på 63MJ och har i år alltså fått mindre. Förra vinter var hon i bra hull men kanske något överhull. Jag måste nu justera foderstaten efter ögat och minska något. Men vad? Hömängden ligger på nästan minium för en häst i hennes storlek. Hur lite MJ kan man gå ner till?

Den andra hästen får samma mängd MJ som förra året. Då arbetade han i stort sett ingenting och han blev för smal. Nu har han kommit igång ordentligt och arbetar mycket. Trots det är han i överhull, men det går åt rätt håll och han får mer o mer muskler.
 
Sv: Vad göra?

räkna ut vad hennes behov i mj och srp är då. Hon kanske får för mycket! Har du analys på höet?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 441
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 822
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp