Vad göra i Oslo?

kolblakkur

Trådstartare
Funderar på att åka till Oslo men när jag googlar hittar jag inget som verkar kul att göra eller se där. Sitter bukefalisterna på några tips tro?
 
Jag vet inte om jag har några direkta tips på saker att göra men jag tyckte Oslo var en jättetrevlig stad när jag var där 2019! Långt över mina förväntningar. Vi strosade väl mest runt, var i nån park med statyer och på Thor Heyerdahlmuséet.
 
Jag skulle åkt dit men sen kom pandemin så det blev tyvärr inget. Jag hade planerat ett besök på ett museum med vikingaskepp. Jag gillar museum! Thor Heyerdahlmuséet låter också spännande!
 
Jag bor just nu i Oslo, tycker att det är en mysig stad. Det är nära till allt, är lätt att gå/cykla överallt och kollektivtrafiken är fantastisk!

Det finns museer, tyvärr är vikingamuseet stängt fram till 2025-26, parker Vigelandsparken med statyer och skulpturer är magisk.

Finns en hel del intressanta restauranger också.
 
Titta på Skriet, det finns väl ett Munch-museum?
Titta på Osebergsskeppet skulle jag också skriva men såg nu att museet är stängt p g a ombyggnad 🙁 (bra att jag kollade upp det eftersom jag själv funderade över att åka dit under hösten)
 
Ta tricken upp till Holmekollen, njut av utsikten och ta en långpromenad i Nordmarka. Ligger resan framåt vintern så är den 2 km långa pulkabanan Korketrekkern nästan ett måste.
 
Det måste ju bero väldigt mycket på vad man är intresserad av!...
Jag åkte till Oslo nyligen på en kort semestertripp - hade aldrig varit där så jag ville se stan. Hann med 10 sevärdheter på 2 dagar, och blev allra mest förtjust i Ekebergparken med alla skulpturer (slår absolut Vigelandsparken enligt mig). Men det är ju enligt min smak, såklart.
Jag uppskattade även Motståndsmuseumet, som handlar om Tysklands invasion av Norge under andra världskriget, vilket jag inte visste så mycket om. Och så gillade jag Akershus slott, men då har jag också en viss dragning till gamla slott och historiska byggnader.
 
Å jag var i Oslo i slutet av maj i år - först jobbkonferens och sen för helgen kom min mamma över. Vi hade det super mysigt. Nu hade vi superfint väder, vilket såklart hjälpte till. Några saker vi gjorde:
  • Besök på Munch-museum (missa inte utsikten från översta våningen). Finns även en bra restaurang höst upp i Munch-museum som vi gick på, var riktigt bra.
  • Gick upp på Operahuset. En kollega gick även på en guidad visning av operahuset, vilken hon tyckte var riktigt bra.
  • Besökte Åkerhus fästning och de museum som finns där, b.a. museet gällande Norges motståndsrörelse under andra världskriget. Vi köpte en biljett för alla 3 museum (fästningen, motståndsrörelsen samt försvarsmuseet (den sista hann vi dock inte med). Kan rekommendra både fästningen och motståndsmuseumet.
  • Besök/promenad genom Vigelandsparken
  • Båttur runt i indre oslofjord (detta var via jobbet så vet inte hur det ser ut att göra det privat).
  • Vi gick även till "Vippa", en food court nära Åkerhus fästning, då vi fått det rekommenderat. Det var dock inget särskilt enligt mig.
Sen promenerade vi runt i nästan hela Oslo, både inne i stan och längs kajerna/pirerna. Jag giller verkligen att upptäcka städer till fots.
 

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
724
Senast: Tilly_85
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
556
Senast: Fideli
·
Fritid Så, vi ska visst till Oslo alldeles strax. Kommer via E18 från Valdres. Förutsättningarna är att vi måste hitta en parkering till...
Svar
1
· Visningar
532
Senast: Brie
·
Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 991
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp