Vad gör man?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vad gör man när en 7 åring berättar med gråten i halsen att denne inte vara hos sin ena förälder A då denna har en sjukdom som gör att denne faller i koma och får anfall. När barnet var 5 år fick denne inte liv i sin förälder A och gick genom ett helt samhälle hem till sin andra förälder. Efter det fick barnet lära sig använda mobiltelefon för att kunna ringa förälder B. De har delad vårdnad.

Igår hade det framkommit 7 åringen känner stora obehag att vara själv med förälder A. 7 åringen har flera gånger fått ringa ambulans då förälder A hamnat i koma.

Förälder A krockade under ett anfall med ett träd för ett tag sedan men får behålla sitt körkort och turligt nog var inte barnet med.

Förälder B har svårt att ta tag i saker och är väldigt osäker på sig själv och äter medicin för sina nerver vilket gör att denne inte orkar göra nåt åt situationen.

Vad gör man? Ska man anmäla detta någonstans? Man blir ju ledsen för som 7 åring ska man inte behöva ha det så här. Eller är jag dum som bryr mig?
 
Sv: Vad gör man?

Klart man ska bry sig när barn far illa.


Svårt då barn bör ha tillgång till båda sina föräldrar, men föräldrarna ska kunna ta ansvar för barnet. Inte tvärtom.

Ring och prata med soc. Du kan säkert få vara anonym inför föräldrar och barn, även om du får uppge namn inför deras personal.
 
Sv: Vad gör man?

Stackars barn. Och stackars föräldrar också.
Jag skulle ha ringt soc. och förklarat hur det ligger till. Du behöver inte uppge ditt namn för deras personal heller om du inte vill. Men du gör ju ingenting taskigt eller så, du hjälper ju både föräldrarna och barnet.
 
Sv: Vad gör man?

Nej, det är det verkligen inte.
Förmodligen skulle föräldrarna uppskatta en stödfamilj som barnet kan ty sig till. Detta handlar ju inte om att föräldrarna inte tar hand om sitt barn för att dom är "oseriösa". Det är bara så att dom hamnat i en svår sits och behöver hjälp. Därför har du ingen anledning att känna att du är taskig om du ringer soc.
 
Sv: Vad gör man?

Tycker man att ett barn far illa så anmäler man till socialförvaltningen i den kommun där barnet är skriven. Vill du vara anonym så ska du inte ens presentera dig.

Dock tror jag inte att förälder A fråntas vårdnaden dock kanske soc kan sätta in mer stöttning till familjen.
 
Sv: Vad gör man?

Tycker att det låter mkt konstigt att förälder A får ha körkort om h*n hamnar i koma/svimmar regelbundet. Vet flera med epilepsi som inte får ha körkort och det var verkligen stenhårda regler kring det...

Antar att barnet berättat detta i förtroende till dej. Jag skulle prata med barnet och fråga om det är ok för h*n att prata med föräldrarna om detta. Om svaret blir ja, så skulle jag diskutera/prata med föräldrarna. De kanske då själva ser ett behov av en stödfamilj/person eller annan åtgärd och det är väl det bästa. Det kanske räcker at få tillfällig hjälp tills barnets oro att vara med förälder A lagt sig. Sedan tror jag att barnet kanske behöver en ordentlig förklaring på VARFÖR föräldern hamnar i koma/svimmar, h*n kanske tror att det är h*n fel att et händer, barn tar ju gärna på sig skulden mm för saker som de inte förstår.
Om barnet inte vill det så skulle jag ringa soc för rådgivning mm, samma sak om föräldrarna verkar aviga eller är i förnekelse/blir arga eller liknande

Lycka till!.
 
Sv: Vad gör man?

Ska ringa nu under förmiddagen. Barnet vill inte vara hos Förälder A längre, men vårdnaden är lagd till varannan vecka. Alla hoppades väl att förälder A skulle ändra sitt sätt att sköta sin sjukdom tidigare men det har bara blivit värre och värre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Modest
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 465
Senast: Pengy
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp