Vad gör jag???

M

Medea_1

:bow: Hur gör jag för att få upp min sköt häst i vikt hanns revben syns och man kan spela harpa på dem!!! Han går på krossad havre,korn,betfor,min,vitlök,ensilage och nu soja men det biter inte!!! Snälla hjälp mig!!!
 
Sv: Vad gör jag???

Har du en analys på ensilaget? Det är svårt att ge råd utan...

Hur mycket får hästen av alla fodermedel, i kg?

Vad väger hästen , eller snarare vad SKA den väga i normalhull?

Vilken ras är det och vilket arbete gör den?
 
Sv: Vad gör jag???

han är en tysk korsnings häst!!! ska nog väga runt 700kg... Han får
2kg Havre, 1kg Korn, 0,5 kg Betfor, 100g Krafft min blå, 1 msk vitlök, 1 dl soja, 2 msk olja och fri tillgång på ensilage. det var bra värden på ensilaget men vet inte hur!!!
 
Sv: Vad gör jag???

En varmblodshäst, eller?

Tyvärr är det ganska svårt att säga vad som felar utan den fullständiga analysen, speciellt som han har fri tillgång... :(

Det betyder ju liksom att hästen äter väldigt mycket mat, men att det uppenbarligen inte räcker till. Då måste man liksom veta vad maten innehåller för att hitta felet.
 
Sv: Vad gör jag???

Han är anhaltiner, hanovveranare samt trakhener.

Alla anndra hästarna lyckas hålla hullet men inte han!!! Tycker det är underligt!!! Han är maskad och tänderna är rasspade!!! :bump:
 
Sv: Vad gör jag???

Jag tycker att du skall se till att få hans tänder undersökta, och ta träckprov så att ni ser att han inte är angripen av mask.

Tycker inte att han äter så väldans mycket kraftfoder, om han är så tunn får du nog vara beredd på att öka detta. Korn är bra för att öka hullet, likadant kli. Lusern kan också vara bra om han nu inte orkar äta så mycket hösilage som han behöver. Det finns också någon olja att köpa på granngården ( hjärnan står still, namn, namn) som innehåller mycket fett.

Skall du öka kraftfodret ordentligt måste du självklart räkna på det innan, så det inte blir överskott av protein osv.

Lycka till.... :)
 
Sv: Vad gör jag???

Skall du öka kraftfodret ordentligt måste du självklart räkna på det innan, så det inte blir överskott av protein osv.

Just därför är analysen väldigt viktig i detta fall...
 
Sv: Vad gör jag???

Oljan som finns att köpa på granngården är Krafft enery oil som är ren sojaolja, går lika bra med vilken olja som helst bara den är av livsmedelskvalitet, mycket billigare.
 
Sv: Vad gör jag???

en rejäl avmasknings kur är min medicin!!! både Ivomech och Bahnminth med några veckors mellanrum.
 
Sv: Vad gör jag???

Det är inte så jäkla smart att avmaska nu...
 
Sv: Vad gör jag???

Det kanske hade varit läge för en veterinär-koll? Om nu hästen äter som den ska, är avmaskad och tänderna raspade, så kanske det är något annat fel, som en veterinär kanske kan upptäcka?

Hoppas han blir "bättre"!

Mvh / Linda
 
Sv: Vad gör jag???

Har han fri tillgång på hösilaget även på natten?
Är hans bajs normalt eller löst?
Såg hans foderstat annorlunda ut när han var lagom i hullet eller har han fallit ur utan synbar orsak?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 606
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 273
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 146
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp