Vad gör jag?? Är det dumt??

memma

Trådstartare
Melwin nu 7 månader gammal äter 4 ggn/dag

Men sen i onsdags så tvär vägrar han att vilja ha lagad mat mitt på dagen, han skriker, gråter o spottar så fort jag ger han det, få så klart i sig lite men det är många tårar som kommer från honom. HAn som älskar mat annars, men nu vill han inte.
Är det gröt eller välling eller mosad banan, lite macka eller så går det kanon, men inte burkmat /hemlagad mat...Fattar inte varför......nu har vi "bråkat" några dagar här när det e matdags så nu "pallar" jag inte mer, vill lixom inte han ska få negativ inställning till maten i heller, för man kan ju bara inte pressa honom att äta när han e så lessen....:cry:

Vet ej om det kan ha med förkylningen och göra, är lite snorig o så, men pigg ändå.....

Nu är min fråga ( har ringt BVC och väntar på att dem ska ringa men det kanske dem inte gjorde föräns i morgon :grin:)

Kan jag ge han gröt till frukost,
välling till lunchen, samt lite mosad frukt till,
sen gröt på em/kväll,
sen välling innan natten som jag brukar,
i vanliga fall får han lagad/burk mat mitt på dagen........Har ju läst här bla. att man enbart ska ge gröt eller välling max 3 ggn per dag, så hur bubblans ska jag göra????

Hoppas nån här kan ge mig tips tills BVC ringer upp......:crazy:
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Gör så du:)
Det har jag gjort med Isak när han inte velat äta.
Är han förkyld så kanske gröt och välling är lättare att äta eftersom det slinker ner lättare. Han kanske har ont i halsen? Eller så blir det jobbigt att äta om han är täppt. Tänder på g?
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Absolut.

Jag trugar aldrig med maten nu när E fortfarande är så här liten, tycker det känns onödigt.

Det kommer ge med sig och för en period är det okej att ge gröt/välling, du kanske kan prova ett mål yoghurt?
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Givetvis ska du inte behöva krångla i honom maten.
När min son var nio månader och fick öroninflamation var det inget annat än bröstet som dög så jag började amma fullt igen, när han var frisk ville han ha annan mat igen:)

Rekomendationen är ju för friska barn, att de behöver annan mat för att få i sig allt. Men när barnen är sjuka får man ta det som går att få i dem, om det sedan inte är supernyttig gör inget, de lär börja äta som vanligt igen när de är friska.

Det viktiga är ju att de får i sig något, man är ju inte så sugen på mat själv när man är sjuk.
Att han får i sig frukt och välling är verkligen ingen dålig mat utan fortsätt med det utan dåligt samvete.
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Igår hade vi också gröt och vällingdag här hemma. Tungan åkte ut, fräste och slog på skeden när jag försökte ge henne nåt annat. Tror på allmän sjukdomskänsla (hon har varit lite kass i magen), tänder och utvecklingssprång. Ganska roligt eftersom hon vägrat vällingen i mer än en månad innan. 8,5 månad är hon förresten. Tror inte det är nån fara om det bara gäller några dagar, så länge de får i sig något! Vad säger BVC?
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Klart du kan göra det! John totalvägrar ju all lagad mat. Så han lever på fruktpureer, gröt och ersättning. Och inte e han mager för det;)

(Väger 8,5-9 kg och är 6½ månad;) )
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Tur ni på buke kan lugna en :)
BVC har ej hört av sig i nu, har nu köpt lite neutral yoghurt som jag tänkte testa blanda i lite frukt, så får han välling och lite sånt till lunchen.....om han vill äta det, såklart.

Då kör vi så här några dagar tills han e i form igen. Han är inte täppt i näsan, så det stör nog inte honom, men klart han kanske har ont i halsen eller känner sig kanske allmänt dassig.....man vet ju själv hur man kan må o inget smakar.....

Han har ju två tänder nere, försökt o se om där e fler på G men ser inget än......jag kämpar på men välling, gröt, frukt, då e alla glada :D

tack snälla ni för det ni skivit!!
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Äter du samtidigt som honom? Rasmus tycker det är astråkigt att äta själv.
Ibland puttar han bort tallriken när han får den och gnäller, men då fortsätter jag äta och så tar han tillbaka tallriken och äter.


Kör på med välling och gröt. Som sagt man vill ju inte bråka med maten.
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Äter du samtidigt som honom? Rasmus tycker det är astråkigt att äta själv.
Ibland puttar han bort tallriken när han får den och gnäller, men då fortsätter jag äta och så tar han tillbaka tallriken och äter.


Kör på med välling och gröt. Som sagt man vill ju inte bråka med maten.

Nja, ibland äter jag samtidigt som Melwin, men hmm tveksam om det kan göra att han inte vill äta, för är det gröt, frukt så kränger han tusan, men inte riktig mat...så jag avvaktar ett par dagar o ger han det han vill ha bara....fick nyss testa på naturell youghurt med mosad banan, det var gott :D
 
Sv: Vad gör jag?? Är det dumt??

Mina på 2 och 3 år vill oftast inte äta middag när de är förkylda eller fått tänder.
Jag tvingar dem aldrig utan ger dem fil med banan, frukt,gröt eller välling.
De har perioder när de inte vill äta lagad mat och jag tror det blir bakslag om jag försöker tvinga dem. Jag tycker mat ska förknippas med att det är frivilligt och gott.
Mina 2 andra på 16 och 18 äter helt normalt trots att de kanske missat ett par mål som små :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 984
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 803
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 690
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp