Vad GÖR folk utan häst

För mig är det inte ett alternativ att ha "ett vanligt liv" som så många verkar sträva efter. Spontana resor, biobesök, att äta ute ofta, sitta och fika i evigheter mm känns som helt tomma aktiviteter för mig. Hästarna fyller mitt liv med mening och mål.

Däremot så tror jag att det är få som är fullt så drivna och nördiga att det livet kanske passar. Då är en tillvaro med allt det där vanliga ett bättre alternativ istället för att ha häst.
 
För mig är det inte ett alternativ att ha "ett vanligt liv" som så många verkar sträva efter. Spontana resor, biobesök, att äta ute ofta, sitta och fika i evigheter mm känns som helt tomma aktiviteter för mig. Hästarna fyller mitt liv med mening och mål.

Däremot så tror jag att det är få som är fullt så drivna och nördiga att det livet kanske passar. Då är en tillvaro med allt det där vanliga ett bättre alternativ istället för att ha häst.

Jag tycker dock det kan vara nyttigt att prova på med, så får man ju känna efter själv. Om man är riktigt van och hästbiten med allt vad det innebär 24/7 så finns det faktiskt en hel del man går miste om också för att man har inte tid helt enkelt.

För mig är det helt galet konstigt att ha så mycket "fri" tid :o
jag vet inte ens vad jag ska göra med den...
 
För mig är det inte ett alternativ att ha "ett vanligt liv" som så många verkar sträva efter. Spontana resor, biobesök, att äta ute ofta, sitta och fika i evigheter mm känns som helt tomma aktiviteter för mig. Hästarna fyller mitt liv med mening och mål.

Däremot så tror jag att det är få som är fullt så drivna och nördiga att det livet kanske passar. Då är en tillvaro med allt det där vanliga ett bättre alternativ istället för att ha häst.

Håller med helt. Jag tycker inte det är ett dugg jobbigt att vara i stallet i ur och skur. Hästarna berikar mitt liv och gör mig lycklig.

@Dandylinn
jag har provat och det enda som hände var att jag mådde dåligt.
Jag känner aldrig att jag försakar eller väljer bort något.
 
Jag skulle inte överleva mentalt om jag inte hade hästarna.
INGET överträffar dom där särskilda stunderna som dyker upp.
En barbackatur i morgondimman när man ser dom första solstrålarna lysa igenom träden .Rådjuren, tystnaden, frustandet av hästen och dess värme. En varm mule mot sin kind. Härliga galopper med vännerna, långritter, alla äventyr och knasigheter som händer hos oss . En lyckad tävling. Känslan när hästarna gnäggar åt en och kommer i galopp trots att dom har mat i hagen;)

Djuren är mitt LIV, dom är inget intresse eller hobby, utan familj, vänskap, nuet och framtiden

Jag ser att andra människor gör saker som jag inte gör, men dte är totalt orelevant för mig.

Men som svar på frågan så tror jag att dom gymmar, shoppar, fikar, ser filmer, bio, krogen eller följer serier på tv
 
@Dandylinn Men det är väl ett litet märkligt resonemang att man "bör" prova på ett "vanligt" liv? Varför skulle det vara nyttigt alls? Jag lever ju mitt liv så som jag vill, jag trivs, jag är tillfredställd med mina val och längtar inte efter något annat.

Ska jag då bryta den tillvaron bara för att passa in bättre i normaliserade "vanliga" vanor som att fika och gymma istället för att vara i stallet? Varför i hela friden skulle det vara nyttigt?
 
@Dandylinn Men det är väl ett litet märkligt resonemang att man "bör" prova på ett "vanligt" liv? Varför skulle det vara nyttigt alls? Jag lever ju mitt liv så som jag vill, jag trivs, jag är tillfredställd med mina val och längtar inte efter något annat.

Ska jag då bryta den tillvaron bara för att passa in bättre i normaliserade "vanliga" vanor som att fika och gymma istället för att vara i stallet? Varför i hela friden skulle det vara nyttigt?

Ett vanligt liv har jag inte sagt, vad är ett "vanligt liv"? Det vet inte jag.

Jag menade bara att det kan finnas massor av andra saker att upptäcka också utanför, som man kanske inte haft tid med. Vart har jag sagt att jag tycker att du eller någon annan SKA eller MÅSTE göra det?? Nyttigt skrev jag att det kunde vara, det är en annan mening (tex om man blivit hästlös - testar på och känner efter om man är fundersam)
Jag tycker det är roligt och skrämmande på samma gång. Vi hästmänniskor lever ett annorlunda liv jämfört med andra i mycket det kan inte vara en hemlighet.

Jag har inte velat sluta med hästar..jag har inget val. Hade jag kunnat hade jag levt och andats häst 24/7
 
För mig är det inte ett alternativ att ha "ett vanligt liv" som så många verkar sträva efter. Spontana resor, biobesök, att äta ute ofta, sitta och fika i evigheter mm känns som helt tomma aktiviteter för mig. Hästarna fyller mitt liv med mening och mål.

Däremot så tror jag att det är få som är fullt så drivna och nördiga att det livet kanske passar. Då är en tillvaro med allt det där vanliga ett bättre alternativ istället för att ha häst.

Jag håller med dig. Jag har haft fler än en häst i över tio år, och har antagligen missat hur mycket som helst som icke hästintresserade människor tycker är livsviktigt. När sen min gamla ponny gick bort förra hösten, och jag helt plötsligt "bara" hade en häst kvar (som dessutom bara var tre år då, och hade en lång vintervila framför sig), fick jag chansen att hinna med alla de där "vanliga" grejerna också. Det var inget för mig. Första månaderna med bara en häst klättrade jag nästan på väggarna. Hade jag inte haft någon häst alls hade jag förmodligen blivit outhärdlig för min omgivning.
 
En period för många år sedan levde jag 13 år utan hästar. Jag var inte ens i närheten av en häst mer än vid ett par tillfällen. Jag läste alltid hästannonserna i söndagens tidning och tittade efter hästar i de hagar vi körde förbi med bilen. Det var en period där tiden var fylld av studier, småbarn och början av ett yrkesverksamt liv. Jag hade kanske inte haft tid med hästar då, i alla fall inte en egen häst att sköta varje dag.

Till sist hittade jag tillbaka till hästarna igen. Det kändes omedelbart som om jag hittat det som jag så länge hade varit utan. Nu har jag haft egen häst, hemma i 20 år. Jag har haft min period utan hästar och har inte lust att avstå från dem igen. Det är alltid lika roligt, varenda gång jag går ut till stallet.
 
Det undrar jag med?

Jag hinner iaf med allt jag vill. Heltidsjobb, vänner, man, hundar, hus, trädgård osv.

Jag känner inte att jag hinner med alla pusselbitar: inte vänner, inte familj, inte plugg, inte träning, inte matlagning.
Intressen och katterna är det enda jag hinner med som jag vill men det är väl för att jag prioriterar det. Men ja, min hälsa är rätt kass också. Mår man bra psykiskt och fysiskt är det nog lättare!
 
Finns ju många andra intressen som tar lika mycket tid som häst:)
Tänk dataspel 10 timmar om dagen=P
Nej då, men finns ju flera andra hobbys och sporter där folk lägger ner lika mkt tid, så alla som inte har häst sitter ju inte hemma eller går och trampar asfalt i stan bara=)

När jag inte har häst går jag på gym , och går mycket långpromenader med hundarna, och jaa tar det lite lugnt ibland med=)
 
I dagsläget funkar inte hästlivet alls för mej... Jobbar 12 h / dag, 7 dagar på raken, och har 1 timme till och 1 timme hem från jobbet = 14 timmar borta, sen mocka fixa foder och rida = 2-3 timmar = MAX 7 timmar kvar att sova på... Det pallar inte jag. Även om jag då är ledig 7 dagar på raken kan jag inte låta hästen stå 7 dagar för att sen rida 7 dagar...
Har provat medryttare men det funkade inte så bra ändå... Så nu lägger jag hästlivet på paus och de 7 dagarna jag är ledig på kan jag då hitta på så mkt annat på ist =) Som att göra weekendresor, solresor eller vad som =)
 
Någon här inne som klarar av att ha en häst och att gymma/träna regelbundet? Inte jag! :o

Jag ska göra ett seriöst försök efter nyår (inget nyårslöfte, snarare det faktum att jag nu är utomlands fram till jul och vill ha nån vecka på mig att komma i ordning igen först :p) . Kommer dock att ta det lite "piano" och köpa klippkort (10ggr) istället för årskort, iaf till att börja med.
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 118
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp