Vad GÖR folk utan häst

Jag har grävt ner mig i att engagera hunden lite mera, annars så gör jag ingenting. Är otroligt tomt i livet just nu. Försöker tänkta positivt att det inte är någon oro, det finns möjlighet att kunna köpa saker som jag vill ha, tex kläder som jag fått avstå från att köpa dom senaste åren. Eller bara en sådan sak som ett litet dyrare schampo. Har möjlighet att lägga undan lite pengar till mig vilket jag aldrig riktigt har haft.

Sen har eventuellt blivande hästen ett eget konto, min förra hästs livförsäkring ska gå dit. Har lagt undan dom pengarna om jag någonsin kommer att fastna för någon häst igen. Känns inte så just nu, hästlivet känns inte lockande utan min vackra :(
 
Åk till gymmet så du får underhålla kroppen även om du är hästlös för din sjukdoms skull.
Om du kollar nya hästar och inte har så mkt pengar .. jag ser att det finns rätt stort utbud på hästar mellan 30-50000 i alla fall.
Unghästar till hästar utam stan/korsningar=)
 
När jag var "hästlös" i ett halvår så var jag väldigt rastlös och ständigt uttråkad. Hittade på massor av aktiviteter och kontaktade en personlig tränare som hjälpte mig på gymmet. Men ändå kändes det som att det fattades något och vardagen kändes lite meningslös emellanåt. Jag älskar att vara hästägare, trots att det ibland kan generera blod, svett, tårar och en tom plånbok. :angel: Jag skapar starka band till mina djur och min häst är min allra bästa vän. Så jag kan inte tänka mig ett liv utan häst, det handlar om prioriteringar. Jag är lycklig och mår bra.

Ni som säger att man inte har något liv när man har hästar, ni kanske egentligen inte ska ha häst? Det kanske räcker med att vara medryttare eller rida på ridskola. Så kan det vara, livet ser olika ut för alla. :)
 
Ni som säger att man inte har något liv när man har hästar, ni kanske egentligen inte ska ha häst? Det kanske räcker med att vara medryttare eller rida på ridskola. Så kan det vara, livet ser olika ut för alla. :)
Fast ett liv har man ju, däremot så har man inget "normalt" liv kanske. Ett liv utan resor och allt det där andra som "vanliga" människor gör. Det är vad jag tror hästfolk menar med att dom inte har några liv.

Det finns en anledning till att hästlivet kallas för en livsstil, det är för att det är speciellt liv som tar oftast all tid och alla pengar. Iallafall är det så om man inte har fullt så mycket pengar.

Jag försöker verkligen hitta medryttarhäst nu men jag är alldeles för mycket hästägare tror jag för att stå ut med att ha en medryttarhäst.
 
Utan häst tränar jag själv istället. Och med handen på hjärtat får jag ta och medge att den träningen som anpassas utifrån min kropp och mina besvär är bra mycket bättre för kroppen och värken än den rörelse det blir när man är hästägare.

För pengarna som lämnar över på kontot blir det många resor per år. Planerandet av resorna och drömmandet om resor är en egen liten hobby i sig.
 
Det finns ju en helt sanslos mangd roliga spel att spela, saker att bygga, lander att upptacka, filmer att se, teater, opera, andra hobbys (bagskytte, malning, fotografi, orientering, fitness, modellbygge, batar, bilar, cyklar, spela musik, geocashing)
 
Jag är inte helt hästlös men har en långtids konvalescent.
När jag blev "hästlös" köpte jag en katt, en omplaceringshund, en landsvägscykel och började gymma 6 dagar i veckan. Det fyller mitt ridbehov ganska bra :angel:
 
Jag sysselsätter mig med att driva de andra i stallet till vansinne eftersom de inte får något gjort när jag pratar med dem hela tiden. Jag har också städat en hel del i stallet.
 
Har lite psykiska hjärnspöken som jag slåss med efter traumatisk uppväxt så jobb för mig är en skrämmande sak, men jag blir bättre för varje dag nu och det är jag sååå lycklig över! Plugg, körkort och jobb känns inte så långt borta längre.Har alltid varit en glubblande ensamvarg så livet jag har nu rör mig inte så mycket i ryggen, jag trivs rent av. Ibland blir det kanske lite tråkigt men har en bra svärfamilj som alltid har nåt igång :love: så ensam är jag aldrig.

Kollar youtube, Dr Phil och folk som gör smink/humorvideor för det mesta. Kollar så hönsen inte blivit uppätna av räven, tvättar/städar och allt det där man måste göra. Sen umgås jag med vänner/pojkvän och festar till det lite om helgerna. Har varit hästlös i över ett år så det här har ju blivit mitt liv nu. Har blivit lite av en shopaholic också :o, ränner på stan och köper kläder och smink som om det inte fanns en morgondag emellanåt. Fyndar för det mesta så det blir ju inga hutlösa summor men ändå, måste vara ett "materiell lycka"-fenomen.

Och snart har jag kanske en medryttarhäst på G. Bad till mamma i himlen lite övertygande om att nu får hon fanken visa om jag ska satsa på hästarna eller inte. Igår när jag följde med kompisen till stallet där hon hjälper till sa en att jag kunde ju få rida lite på hennes prix st-george häst. :eek::eek::eek: eehhrr?!? Hoppas det blir något av det, man ska ju inte ropa hej för tidigt liksom!
 
Det finns ju en helt sanslos mangd roliga spel att spela, saker att bygga, lander att upptacka, filmer att se, teater, opera, andra hobbys (bagskytte, malning, fotografi, orientering, fitness, modellbygge, batar, bilar, cyklar, spela musik, geocashing)
Men det är inget av det som går upp mot en underbar häst :love: Problemet jag har är att det känns som att jag är halv utan häst, visst, det kan vara kul för stunden vissa saker, men det är nåt med hästar som gör att iallafall jag behöver dom i mitt liv.
 
Sitter och grubblar mig grå. Vad gör man egentligen utan häst? Har senaste veckan mest legat på soffan och kollat netflix (råkat ha ledig vecka) men det känns ju inte hållbart i längden. Har haft noll motivation att göra nått trots att både disk och skolarbete legat på hög. Humöret har varit i botten och aldrig har jag varit så sugen på att gå till stallet på förmiddagen som jag varit denna vecka. Jag som annars är en "kvällsstallsmänniska"

Kan ni ge mig tips på vad jag skall hitta på. Kommer knappast vara bra för kroppen att bara ligga i längden, samtidigt som jag inte vill göra nått. Har inte haft någon annan hobby på mååånga år

Du är inte ensam.

Jag tog ju nyligen bort min häst också och just nu gör jag ingenting av värde alls enl mig..sover, ser på tv, pluggar lite slött och jobbar. Ingen motivation till något alls utan suktar mest till stallet och pyssla häst...Men jag tror att det ger sig med tiden då det är en stor vana att ha häst med alla rutiner som hör till.

Nu är jag inne på 5:e dagen utan häst och det har spöregnat åt alla håll i ett par dar..jag kan innerst inne känna att det är ganska skönt att inte oroa sig över något..Varken sjuk/skadad häst, om täcket är torrt eller när jag ska åka.
Jag tror att jag kommer uppskatta det ännu mer med tiden faktiskt. Jag saknar att ha häst, men såhär som det varit i ca ett halvår är jag ganska trött på otillgänglighet också, ett konstant tidsschema av planering som både jag och andra får rätta sig efter (läs livsstilen).

Jag ska ta paus ett tag, troligtvis ett par år och troligtvis kommer jag testa på hundlivet då jag är djurmänniska in i skälen och vill ha nåt att sysselsätta mig med, men häst blir det inte på ett tag pga ekonomin.
Det är vad jag har planerat för tillfället..sen vet man ju aldrig heller..Det kan också vara en idé, att låta beslut och planering vara lite "som det kommer"
 
Senast ändrad:
Alla vill ju leva olika liv och uppskattar att göra olika saker. Vissa är helt nöjda med äta aäta, jobba osva typ ;)
Vissa hinner med tusen saker och andra knappt inget.

Jag jobbar heltid, har 30 mibuter enkel väg till jobbet, jobbar extremt oregelbundet. Jag kommer nu köpa en till häst att träna och tävla med. Det kommer ta mer tid och det kommer verkligen vara värt det eftersom det är mitt liv. Jag avskyr att resa, längtar hem konstant till mina hästar och hundar.
Har ett hus som är relativt lättskött, hinner jag inte rensa ogräs får jag väl göra det en annan dag, är inte hela världen för mig ;)
Barn har jag inga och vill heller inte ha. Har däremot två hundar av lättskött modell, de är helt nöjda med att hänga med i stallet.
Jag känner inte att jag jag gör några uppoffringar, absolut inte. Jag är helt nöjd med mitt liv, finns inget att klaga på alls :)
 
Nu har jag i alla fall ett gymkort. Bra var de att övertala för betala för ett år. "Se hur musklerna sväller och kilona krymper"
 
Nu har jag i alla fall ett gymkort. Bra var de att övertala för betala för ett år. "Se hur musklerna sväller och kilona krymper"

Det är grymt roligt att träna :bump: hade jag haft råd så hade jag också gymmat. Tar ju alltid ett tag att komma igång men efter några månader blir man beroende av att gå till gymmet :up:
 
Det är grymt roligt att träna :bump: hade jag haft råd så hade jag också gymmat. Tar ju alltid ett tag att komma igång men efter några månader blir man beroende av att gå till gymmet :up:

Mitt gymkort kostar bara två hundringar i månaden så det är inte speciellt dyrt om man väljer rätt gym :)
 
Har du tagit kontakt med K? Hon kanske vet någon häst som behöver lite motion eller så. Jag garanterar att det är ett trevligt stall med jättetrevligt folk!
 
Mitt gymkort kostar bara två hundringar i månaden så det är inte speciellt dyrt om man väljer rätt gym :)

nja det är det ju inte egentligen, men att lägga ut en klumpsumma på nästan 3000kr känns i dagsläget lite motigt när man inte vet hur framtiden ser ut, bor ute på landet just nu utan bussförbindelser så bara att ta sig till stan är ett problem ;).
Önskat mig nya löparskor i julklapp, så förhoppningsvis börjar jag springa som jag var beroende av förr. Fast nu har ju ingen kondition alls så kommer kännas jobbigt att inte kunna dra milen under en timme som man gjorde förr :grin:
 
nja det är det ju inte egentligen, men att lägga ut en klumpsumma på nästan 3000kr känns i dagsläget lite motigt när man inte vet hur framtiden ser ut, bor ute på landet just nu utan bussförbindelser så bara att ta sig till stan är ett problem ;).
Önskat mig nya löparskor i julklapp, så förhoppningsvis börjar jag springa som jag var beroende av förr. Fast nu har ju ingen kondition alls så kommer kännas jobbigt att inte kunna dra milen under en timme som man gjorde förr :grin:
Man behöver ju inte lägga en klumpsumma! :) Både Nordic Wellnes och Fitness24seven kostar 149-199kr i månaden, pengarna dras via autogiro varje månad. Ingen bindningstid och gymmet har öppet dygnet runt
 
Jag sålde mina hästar för ett par månader sedan, efter att ha ridit 6 dagar i veckan och tävlat på elitnivå i flera år. Anledningen till att jag sålde var att jag kände att jag kvävdes av ansvaret. Och då hade jag inte ens problem med skadade hästar (som verkligen kan döda motivationen). Jag tycker fortfarande att det är det bästa som finns att träna och tävla men jag orkade verkligen inte med ansvaret och planeringen hela tiden. Det är inte som att man kan trycka på paus utan man måste åka ut varje dag även om man bara ska mocka, man måste planera för skoningar, vaccinationer, träningar, tävlingar, fodringar etc. Sista tiden hade jag konstant dåligt samvete då jag var borta en del (hm, max 3 dagar på raken men ändå ..) så det är rätt skönt att inte ha det ansvaret hängandes över en .. Dessutom var jag konstant stressad på slutet då jag inte riktigt kände att jag hann med båda två.

MEN

.. Det är nästan värre att inte ha häst. Visst, jag tränar, träffar kompisar, träffar killen, går på bio, äter ute, går på teater etc. Men det kunde jag göra förut också och jag känner att allt jag gör nu känns helt meningslöst. Dessutom är jag van vid att vara stört tidseffektiv så nu har jag istället en massa tid över på kvällarna som jag ofta slösar på att titta på netflix ... Svårt också att träffa kompisar efter jobbet då många har häst och är i stallet mellan 17-20 :P Som tur är så har jag så underbara människor runt omkring mig som har låtit mig låna en väldigt fin tävlingshäst som jag kan få tävla i vår (om jag vill). Det känns otroligt lyxigt att numera få välja vilka dagar jag vill åka till stallet och också känna att när jag åker hem så har jag lämnat över ansvaret till ägaren igen. Så vill jag ju inte ha det för alltid men det passar mig alldeles ypperligt just nu!
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 118
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp