Vad GÖR folk utan häst

vinkelina

Trådstartare
Sitter och grubblar mig grå. Vad gör man egentligen utan häst? Har senaste veckan mest legat på soffan och kollat netflix (råkat ha ledig vecka) men det känns ju inte hållbart i längden. Har haft noll motivation att göra nått trots att både disk och skolarbete legat på hög. Humöret har varit i botten och aldrig har jag varit så sugen på att gå till stallet på förmiddagen som jag varit denna vecka. Jag som annars är en "kvällsstallsmänniska"

Kan ni ge mig tips på vad jag skall hitta på. Kommer knappast vara bra för kroppen att bara ligga i längden, samtidigt som jag inte vill göra nått. Har inte haft någon annan hobby på mååånga år
 
Jag hade samma problem det år då jag var hästlös (förra hästen ute på foder), trots att jag i princip gått in i väggen inte alltför långt tidigare. Jag städade, diskade och gjorde allt det där andra som man behöver göra. Pluggade beteendevetenskap på universitetet och pluggade vissa dagar 12h per dygn (totalt). Jobbade. Ändå - denna frustration, rastlöshet, känslan av att inte ha ett smack att göra så fort jag var ledig. Frågade kompisar vad man egentligen gör, men svaren var antingen sånt som jag redan fått gjort (städa, tvätta, fixa..) eller sånt som jag inte kände för alls. Jag är noll sportintresserad, intresset för shoppning lämnade mig till stor del när jag lämnade högstadiet.. Samtidigt behövde jag verkligen en paus från hästeriet, och var inte alls redo att gå tillbaka.
Jag är kanske ingen hejare på att råda, eftersom jag nog egentligen inte lyckades lösa gåtan. Jag skaffade iaf gymkort och tränade, eftersom jag älskar styrketräning, vilket slutade med att jag i princip blev utslängd från gymmet somliga dagar (PT:na visste hur länge/inte länge jag tränat och att jag i princip gått från noll träningsmässigt) för att jag var där för mycket.. Heh. (Nej, det var inte frågan om extrem-pumpning på något sätt. Inte för långa eller för hårda pass heller. Bara det att jag gick dit när jag inte hade annat att göra, vilket emellanåt blev för ofta.) Under våren (lämnade bort hästen i slutet av sommaren) började jag längta tillbaka till hästar, och hjälpa en kollega med att sätta igång hennes häst medan jag funderade. Under sommaren blev det klart, och i slutet av sommaren blev jag med häst igen. Ganska precis ett år klarade jag utan hästägandet.

Din situation är också olik min på ett (eller flera) sätt. Du har precis tagit bort din älskade häst. Att du känner dig håglös är inte konstigt, och innebär inte att du kommer att bli liggande på soffan i trettio år framöver. Det är ok. Ta hand om dig!
 
Sitter och smygtittar lite på hästannonser. Jag har en ledsjukdom och märker hur dålig jag blivit i kroppen dessa månader jag inte ridit. Dock är ju alla hästar så dyra (hon var pga ålder oförsäkrad)
 
@vinkelina folk gör typ ingenting :crazy:
Dem jobbar, städar och handlar typ. När dem gjort måstena så läser dem typ en bok eller tar en promenad och sen lägger sig och vilar tills det är dags att sova..
Måste vara det tråkigaste i hela världen?

Jag tror att vi hästmänniskor är ganska rastlösa själar som behöver våra krävande djur för att må bra.
 
Ibland muttrar jag över hur jobbigt det är, att behöva åka och hämta hö och spån, mocka hagar, osv osv. Men samtidigt så vet jag ju att jag mår mycket bättre när jag får komma ut och fixa med hästarna på morgonen. Jag är sällan trött när jag kommer till jobbet, som så många andra är, för jag har ju redan varit igång en lång stund. Släppt ut hästar, mockat, fodrat och gett vatten. Sådant blir man pigg och frisk av, tror jag :)!
 
Ibland muttrar jag över hur jobbigt det är, att behöva åka och hämta hö och spån, mocka hagar, osv osv. Men samtidigt så vet jag ju att jag mår mycket bättre när jag får komma ut och fixa med hästarna på morgonen. Jag är sällan trött när jag kommer till jobbet, som så många andra är, för jag har ju redan varit igång en lång stund. Släppt ut hästar, mockat, fodrat och gett vatten. Sådant blir man pigg och frisk av, tror jag :)!

Så tror jag också att det är :)
 
Nu när jag gått ut skolan skaffade jag en till häst. Hade ju inget att göra, och jo jag jobbar 75% men jag blev rastlös :o
 
Sitter och grubblar mig grå. Vad gör man egentligen utan häst?

Jobbar, städar, tränar, simmar läser böcker, jobbar med hundarna, umgås med vänner, tecknar, pysslar, är ute och går med hundarna, kikar runt på stan, planerar för framtiden osv osv osv, så helt enkelt så har man faktiskt ett sånt där vanligt liv även utan häst ;)

Det där med att hästmänniskor är "rastlösa själar" köper jag inte för då skulle de definitivt inte ha några problem med att sysselsätta sig när de är hästlösa istället för att som många göra ingenting!

Jag "behöver" mina hundar för att må bäst, men när jag inte har dem så ligger jag baske mig inte på soffan, struntar i vardagens bestyr och glor på tv, för då om något skulle jag bli knäpp :crazy:

Gnist - Fd hästägare - i själ och hjärta alltid en hundmänniska oavsett jag har hund eller inte
 
Man sitter och tittar på sci-fi serier hela kvällarna varvat med hundpromenader... :o och så "snor" man en ridskolehäst en eller två gånger i veckan och rider. :D Men jag har ju tur och har stallet på andra sidan gården också. Samtidigt är det lite jobbigt att inte "behöva" gå ut och mocka och fixa med hästen längre. När jag klippte en av hästarna i stallet förra veckan så kom det helt plötsligt över mig att det blir första julen utan min häst på 19 år! :cry: Så nära det var att jag bara började storböla där och då på stallgången. :(

Har dock inga tips på vad du skulle kunna hitta på för att ha något annat att göra eller få något att tänka på.
 
Nu har jag inte någon egen häst, men de dagar jag inte rider fixar jag i trädgården (inte på vintern så klart men övriga tider på året brukar det alltid finnas något), läser något, ser någon film, bloggar, städar, tvättar, handlar mat, stickar, tar en promenad, yogar, fobitränar, fotograferar, löptränar, fixar något med bilen. Det finns hur mycket som helst att göra om man vill. Dygnet räcker egentligen inte till.
 
Man skaffar sej ett liv =) Och inser att man äntligen kan RESA när man vill... Man har råd med en massa saker man inte hade när hästen åt upp allt... Man slipper gå upp i ottan för att släppa ut dom...

Mina är inte sålda än, 1 är såld, 1 på försäljningstall, 1 på foder...
och om en månad flyttar jag från gården till en i stort sett nyproducerad lägenhet...
Just nu känns denna månad som en evighet... SEN kommer jag äntligen ha ett liv !!!
 
Vad gör alla människor som inte tränar på gym fem gånger i veckan? Vad gör alla människor som inte tränar fotboll 11 pass i veckan + matcher? Vad gör alla som inte.... ....

Det finns väl alltid saker man kan göra om man inte är helt fantasilös? Om jag inte hade haft mina hästar+jobb skulle jag träna mer, resa mer än två gånger om året, plugga någon intressant kurs, kanske volontärjobba med något som jag tycker är vettig, sätt mig mer in i politiken

Det finns så mycket man kan göra, men för dom allra flesta handlar det nog om att prioritera vad man tycker är viktigast. Jag känner ingen som har flera timmar om dagen som dom inte vet vad dom ska göra med.
 
Det där med att hästmänniskor är "rastlösa själar" köper jag inte för då skulle de definitivt inte ha några problem med att sysselsätta sig när de är hästlösa istället för att som många göra ingenting!

Då kanske de inte är riktiga hästmänniskor heller?
Kanske snarare fd hästägare/ryttare? Eller så vantrivs de så mycket i att inte ha någonting att de inte förmår att ta tag i något. Så kan det ju faktiskt också vara.
 
Då kanske de inte är riktiga hästmänniskor heller?
Kanske snarare fd hästägare/ryttare? Eller så vantrivs de så mycket i att inte ha någonting att de inte förmår att ta tag i något. Så kan det ju faktiskt också vara.

Sån är jag. Har jag för mycket tid blir ingenting gjort... :(
 
Man skaffar sej ett liv =) Och inser att man äntligen kan RESA när man vill... Man har råd med en massa saker man inte hade när hästen åt upp allt... Man slipper gå upp i ottan för att släppa ut dom...

Mina är inte sålda än, 1 är såld, 1 på försäljningstall, 1 på foder...
och om en månad flyttar jag från gården till en i stort sett nyproducerad lägenhet...
Just nu känns denna månad som en evighet... SEN kommer jag äntligen ha ett liv !!!

Uhh... det där låter som en mardröm ;)
Jag hatar att resa... vad ska man ha råd med som man inte har råd med annars?
Nä jag behöver min häst för att må bra :)

Men tänk så olika det kan vara.
 
Hade samma problem tills för en vecka sen när jag helt enkelt köpte en ny häst. Hon är ett riktigt projekt, så tid kommer jag inte ha mycket över längre ;)

Jag tror du kommer känna själv vad som passar dig, ny häst eller inte. Jag funderade mycket på det och vad jag skulle kunna göra om jag inte köpte häst, men också allt jag skulle missa. Jag fick inse att hästar är ett beroende för mig och jag var inte villig att ge upp det än.

Ett liv utanför stallet kan man ha ändå, men bara det? Nää :)
 
Jag tror de umgås med vänner. Vet att mina hästlösa vänner alltid undrar om jag inte vill umgås, när jag säger att jag ska till hästen.

Har de barn så leder de alla aktiviteter, bakar bullar kakor mm till olika försäljningar. Sitter i föräldra råd mm.

Sitter och planerar resor.
 
Det handlar ju också om vilken sorts liv man vill leva.
För mig finns det massor att göra, som jag också gör: fotografera, umgås med vänner och kompisar, plocka med datorn, läsa, shoppa, festa, planera tatueringar och tatuera mig, gå ut i naturen, sköta hemmet, fixa med håret..osv. Bodymondification är och har länge varit ett stort intresse, och året jag inte hade häst tog jag mig råd att göra ett par tatueringar som varit länge efterlängtade. Jag hade rätt gott om pengar det året, visst. Jag festade lite mer (men verkligen bara lite mer, en handfull gånger totalt sådär). Shoppingintresset försvann till stor del när jag lämnade högstadiet - numera är det bara riktigt roligt att titta på kläder ett par gånger om året, max (hästshoppingen är betydligt roligare, men det var ju inte ett alternativ under pausen). Jag läser mycket fort och "kan" dessutom ofta bara läsa en bok ett par gånger pga sedan minns jag den för väl för att det ska ge mig något nöje. Inget av nämnda är saker som jag kan ha som regelbunden hobby - det är saker som jag tycker är roligt någon gång emellanåt. Och jag gör, och gjorde, allt det där även utan häst.
Resa funderade jag på, men ville ärligt talat inte göra det tillräckligt mycket för att ta tag i det. Klättring hade jag gärna börjat med, och forskade faktiskt seriöst i det (tog kontakt med folk etc.), men närmaste klätterhall låg en bra bit hemifrån och knepig resa (kollektivtrafik) = det hade med största sannolikhet bara blivit någon gång i veckan, på helgen, max. Inget som kunde fylla upp min vardag. Mitt utseende kan heller aldrig bli en hobby, för mig. Jag skiljer på hobby och intresse.
Jag hade andra husdjur (tamråttor) som jag ägnade mig mycket åt, förstås, men ändå kändes det som att jag hade hur mycket tid som helst att slå ihjäl. Det gjorde mig rastlös. Det handlar inte om att jag är "en rastlös själ" som aldrig kan ligga på soffan och gosa med katten, eller om att jag har ett behov av att inte kunna vara ledig mer än fem minuter om dagen. Jag hade ett liv - att påstå något annat är bara trams. Men jag trivdes inte med det, fullt ut.

Styrketräningen har jag för övrigt planer på att ta upp efter nyår - trots att hästen finns med i bilden den här gången ;) Bor nämligen äntligen i närheten av ett bra gym..
 

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 118
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp