Vad glad jag är att jag "övat" tvångshantering!

Sv: Vad glad jag är att jag "övat" tvångshantering!

Hmm... nej, jag har nog inte övat tvångshantering.

Jag har två helt olika hundar. Den ena är vek, osäker och litar inte på människor. Den andra är självsäker, stabil och tror inte att någon någonsin skulle vilja honom något illa.

Den första hatar hantering, den andra accepterar vad som helst. Jag tror inte någon av dem skulle ha en annorlunda inställning om jag tränat tvångshantering faktiskt.

Nej. Jag har inte aktivt övat tvångshantering. Däremot vardagshantering, vardagsskötsel kan jag "öva" på valpar, eller lite överspända nya hundar - ta i tassar, visa tänder... e t c. Har aldrig haft några problem med sådant, med kloklipp, öronrengöring eller annat. De litar på mig. Sår rengörs utan krusiduller. Valpar vänjer sig, och de vuxna brukar komma och "säja till" om det är något.

Hade en vuxen omplacering som jourhund en period, det var den enda som kunde tjafsa vid viss hantering (kloklipp), men även den vande sig snabbt.

KL

Min hund kräver milt tvång ibland. T ex klippa klor då skriker han som en griskulting oavsett om han har svamp på tassen eller inte eftersom minnet av ömma tassar är för stort. DÅ får man hålla fast och klippa fort utan ett ord. Envis är han och just klippa klor tror jag aldrig han skulle ge upp utan lite strid och klagan faktiskt. Däremot har han lärt sig med mitt tålamod att rycka öronhår sittandes, bli rakad på nos osv. Ibland lägger han sig ner som i platsliggning men ALDRIG på sidan. Tassarna kan jag numera raka själv men måste hålla fast. Förut fick vi vara 2 så det går framåt. Trots att han aldrig vet vad för tråkigt vi ska göra på bordet som agerar trimbord så kommer han frivilligt och har aldrig morrat eller bitit utan han slickar när han försöker hindra en eller det gör ont eller så.

Trots detta så lade han sig ner hos vetrinären när hon bara rörde vid honom trots att hela han skakade av rädsla när han skulle undersökas och hade tonsillit! Så bara för att han inte lägger sig för mig behöver inte betyda att han aldrig skulle våga ligga på sidan eller rygg hos någon annan vid viss hantering. Men accepterat har han alltid gjort även om han just tycker att tassvård är det värsta i hela världen t om värre än få brännvin i ett sår ( i brist på annat ) då han bara rynkat på nosen i princip.

*kl*

Tänkte på den här tråden idag när vi var och tog blodprov. Veterinären var imponerad av att yrvädret kunde ligga stilla platt på sidan och tyckte att det var himla bra att jag lärt honom det. Bara det att jag inte tränat tvångshantering eller ens hantering, han kan det från tricket "pang" - "död". :D

Min hund är så enormt rädd och osäker men ändå tuff och trotsig. En fast och bestämd hand utan något som helst bebisspråk eller uppjagat bra är vad som behövs. hon ålar sig också, försöker snurra runt och undvika att man rör det ställe som ska kollas. Sen är hon rastlös så hon piper, skriker och ylar om inget händer, ska hända eller händer nu. oavsett situation är hon nerrvig. att klippa klorna resulterar en pipande och tassryckande vovve...Vad jag ska göra för att få bort vet jag inte, hon e ju sex år och schäfer...inte mycket tid att träna bort på!...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka