Vad ger ni för mat?

D

Donalds

Till era djur.
Pellets, färdigfoder, annat? Hur ofta ger ni dem färsk frukt/grönsaker? Mäter/väger ni hur mycket ni ger? Har de alltid tillgång till mat eller ger ni dem någonting som ska räcka över dagen? Vad har de alltid tillgång till förutom vatten? Ger ni vitaminer eller annat preparat av något slag?

Sv: Vad ger ni för mat?

Donalds skrev:
Till era djur.
Pellets, färdigfoder, annat? Hur ofta ger ni dem färsk frukt/grönsaker? Mäter/väger ni hur mycket ni ger? Har de alltid tillgång till mat eller ger ni dem någonting som ska räcka över dagen? Vad har de alltid tillgång till förutom vatten? Ger ni vitaminer eller annat preparat av något slag?

Råttorna har fri tillgång på basfoder (kaninblandning där jag plockar ut pellets och fyller på med annat gott, är lite olika med vad som finns i den). Sen får de matrester varje dag (1 djup skål/dag brukar vara lagom), fast kött blir bara 2 ggr/vcka. Finns det ägg får de det ! ggr/vecka (1 ägg/2 råttor). Barnmat varje söndag. Sen sticker man ju till lite smått och gott ibland, nu har jag tex köpt hem lite solrosfrön, krossade tomater och vita bönor idag som de ska få :-)
Inga tillskott eller nånting, utan de får allt de behöver genom maten.
Väger inget utan jag ser bara till så matskålen är full varje dag och att de får dels på en djup skål, olika beroende på antal råttor i burarna, ålder, tillstånd, osv.

Snäckorna har fri tillgång på sepiaskal. Sen får de grönsaker/frukt/gräs eller annat varje dag, och så har jag odlat lite gräs i akvariet så de har ju det också.

Själv ger jag så här:

Hamstern får någon slags hamsterfoder utan pellets. Hon får inte några exakta mått men ca 1 msk/dag. Om det tar slut (vilket det aldrig gjort) så får hon givetvis påfyllning. Hon får knäckebröd varje dag och nästan varje dag färsk frukt.

Fåglarna får inte heller exakta mått men de har alltid tillgång till ogrddafrön och pellets (pellets äter de inte men de har ändå tillgång till det). Varje dag får de grodda fröer, hirskolv och ett fullfoder som är gult ingen aning om vad det heter:o. Färsk frukt får de nästan varje dag.

gul_zebra skrev:
Barnmat varje söndag.

Vad för slags barnmat? Min uppfödare sa att hon gav barnmat, men vad för slags sa hon inte (och nu svarar hon inte på mejl eller telefon.. :confused: )

Min hamstertjej får färsk frukt eller grönsaker varje dag, knäckebröd, köttfärs (rå) och plommonträdsgrenar nån gång då och då, sen får hon hamsterblandning (blandar ihop själv i affärn) också. :smirk:

Vad mer kan man ge? Jag vill variera hennes kost så mycket som möjligt (trist att äta samma mat varje dag ju). Nån som har några tips?

Inga speciella mått (antagligen för mycket eftersom hon aldrig ätit upp allt), vatten varje dag, men inga extra vitaminer.

potion skrev:
Vad för slags barnmat? Min uppfödare sa att hon gav barnmat, men vad för slags sa hon inte (och nu svarar hon inte på mejl eller telefon.. :confused: )

Min hamstertjej får färsk frukt eller grönsaker varje dag, knäckebröd, köttfärs (rå) och plommonträdsgrenar nån gång då och då, sen får hon hamsterblandning (blandar ihop själv i affärn) också. :smirk:

Vad mer kan man ge? Jag vill variera hennes kost så mycket som möjligt (trist att äta samma mat varje dag ju). Nån som har några tips?

Inga speciella mått (antagligen för mycket eftersom hon aldrig ätit upp allt), vatten varje dag, men inga extra vitaminer.

De får allt möjligt. Är mest för att det är gott, de klarar sig lika bra utan... Men jag har för mig at det är 5-8 mån som är bäst, men kan lika gärna minnas fel nu :confused:

gul_zebra skrev:
De får allt möjligt. Är mest för att det är gott, de klarar sig lika bra utan... Men jag har för mig at det är 5-8 mån som är bäst, men kan lika gärna minnas fel nu :confused:

Nej det stämmer, de är rätt så milt kryddade och inte för smetiga.

Tack, gul_zebra och Lejonflickan! :)

// potion - som ska ut och köpa barnmat... :D

potion skrev:
Tack, gul_zebra och Lejonflickan! :)

// potion - som ska ut och köpa barnmat... :D

har du inga ungar, så kan du gissa att grannarna kommer att titta lite menande på dej... ;)

kyckling var en favorit för mina tjejer...

Nope, inga kids.. he he.. det hääär ska bli kul! :banana:

Tack för tipset! Kyckling *notering till mig själv: Kom ihåg det!* :p

Kaninerna
Fri tillgång på hö, drygt en halv dl fröblandning var, varsin morot, äpple, sallad eller nåt annat smaskigt. Grenar ett par gånger i veckan.

Fåglarna
Undisarna får fri tillgång på mat, de behöver gå upp i vikt, och äter så mycket de vill ha. 1 msk groddade fröer, 1 msk pellets, ½ msk undulatfröblandning, ½ msk patée (vad det nu är? :D) brukar det ungefär bli varje dag, till två fåglar. . Lite frukt/grönt varje dag, men det är dom inte så förtjusta i.

Nymfen Laban äter allt, får 1 msk pellets, 1 msk groddade fröer och lite patée och lite torra fröer. Också lite frukt och grönt varje dag. Alla fåglarna har fri tillgång på krossade snäckskal och kalksten, och ska få fri tillgång på även hirskolvar.

potion skrev:

Fisk kanske? Fiskpinnar gillade de, Ellen gömde nån under min kudde i sängen ibland...uuuuurk!

potion skrev:

Lägg till morotspuré också, det är storfavorit här iaf ;) Spaghetti och köttfärssås och nån annan som jag inte minna namnet på är också smaskens :P

Kaninen
Ca ½ dl pellets / dag. Fri tillgång till hö. Äpple, liten bit hårt bröd och morot varje dag. Ibland även gurka också.

Marsvinen (2 st)
Fri tillgång till hö. ½ dl pellets / dag (att dela på). Äpple och morot varje dag. Oftast antingen gurka, sallad, päron, vindruva, banan eller tomat också.

Donalds skrev:
Till era djur.

Min kanin har alltig fri tillgång på vatten hö å på vintern för han massa halm oxå.
Han får ca 1 dl pellets om dagen och frukt så ofta vi har det hemma (i princip hela tiden)
Sen har han även en mineralsten och massa grenar att gnaga på.

På vilket sätt får dina marsvin i sig c-vitamin varje dag?

Donalds skrev:
Till era djur.

Till marsvinet:

På morgonen runt halv sju får han en bit gruka (kanske runt 7 cm stor bit). På kvällen får han:
En näve kalasmat (eller om jag har pellets, en näve pellets och en halv näve kalasmat)
Sen får han en C-vitamintablett.

Mellan det är det alltid någon som sticker åt han en brödbit, en morotsbit eller en äppelskrutt.

Förrutom vatten har han alltid tillgång till hö.

Varför ge c-vitamin i tablettform när det är mycket bättre att ge det via grönsaker och frukt? Jag har 20-talet marsvin och inget har fått c-vitamin annat än från grönsaker såsom persilja och vitkål.

Kaninerna får fritt med hö o vatten, fylls på morgon och vid behov kväll. Mitt på dagen var sin morot + ngt av eller flera av: äpple, kål, broccoli, grön paprika, alfaalfa groddar, tomat ,banan eller clementin. Eller 1 msk blötlagd betfor med brännässlor, linfrö och B-vitamin + vitlök i. A-D-E vitamin under fällning.

På kvällen får de ½ dl pellets oblandad, ev örtmusliblandning för hästar i för att höja fiberhalten och minska fettet. Vissa växande ungdjur får lite mer pellets men det är en svår balansgång om jag ger mer för då tenderar de få äckliga blindtarmsbajsar i överflöd så de kletar och stinker ner sin hylla. :crazy:

Marsvinen 2 aktiva hanar får ½ -1 dl pellets samma som ovan /dag + morot och 1 kålblad /marsvin per dag, ofta andra grönsaker oxå. Hö hela tiden.

Halm har de oxå nu och kvistar och groblad får de ofta + gräs på sommaren.

Marsvinen har alltid hö, fyller på 1 eller 2 gånger per dag, och färskt vatten.

På morgonen får de en morot och ett blad vitkål att dela på.

På kvällen ungefär samma, men ibland får de lite paprika eller persilja också. Brukar sticka till dem lite knäckebröd eller gurka under dagen om jag är hemma.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 842
Senast: Scata
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: super
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
2 257
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama