Vad ger ni för erat foder?

Soyaa

Trådstartare
Hej hej!! :laugh:
Undrar vad alla betalar för sitt foder/mån, och då syftar jag på hö/hösilage och ngn slags kraft/havre. Vore toppen om jag fick många prisidéer och gärna en beskrivning på vad det är för häst ni har och vart ni bor (på landet lr i storstad). Vänder mig främst till de med eget stall, men ni som betalar foder utanför stallhyran är också välkommna!:bump:

tacksam för svar!! :bow:

Sv: Vad ger ni för erat foder?

jag har haft lite alla möjliga sorters hästar o ponnier men de jag haft nu sist:

hade till hbl 1 (20år): lucern ca 4kg torrt (blötläggs) ca 1 kg havrekross betfor mineraler + ca 16kg hösilage/ per dag (gick mer på mängd men ca 5.5kg*3 0.40kg)

lucern 125kr/25kg havrekross 89kr/18kg betfor 89/25kg

hbl 2, (4 år): kraft groov 125 3kg havrefri musli ( unghästmusli) 2kg betfor + miner/dag + ca 12kg hö (analyserat 3kr kg) + kentchucky carren oil, bra för fettupptagningen 99kr/liter 25ml/dag

kraft 239/25kg havrefri musli 169/20kg

har haft fler hästar men då har inte jag betalat något foder utan mina föräldrar gjort det så har inte så bra koll på det.

Senast ändrad:

glömde tillägga att jag köper mitt foder från svenska foders ombud, privat säljare, när hon slog igen sin butik fick det bli granngården :/ bor i småland

Hösilage, småbal 3 kr/kg
Hestekraft 9,48 kr/kg
Kornkross 3,07 kr/kg

Mineraler etc har jag inte i huvudet.

Svårfött fullblod, 12 kg silage, 2½ kg hestekraft, 3 dl olja, 0,8 kg korn, mineral, magnesium & fosfortillskott

Lättfödd ungponny, welsh sekt B 11 kg silage, en näve kraftfoder, mineral, (vitamin, efter nyår), fosfortillskott.

Tillsammans blir det per månad:

Stråfoder: 1711 kr
Kraftfoder inkl mineral, olja & vitamin: 1211 kr

Totalt: 2922 kr i foder

Jag bor på landet och köper direkt från bonde, köper hö/hösilage (anlyserat), kornkross och havre av honom han tar 1 kr/kg för allt. Sedan köper jag betfor, lucern och mineraler i butik och vet inte vad det koster exakt. Foderkostnad blir ca 700 kr/ häst och månad.

Just nu köper vi hösilage av en grannbonde i väntan på att vårat ska slås,plastas och lagras innan användning. Betalar 1,10/kg, 500kg rundbalar (analyserat).
En bal räcker 4-5 dagar till mitt digivande Engelska fullblod, fölunge, en ett-åring och ett dräktigt sto som för tillfället går tillsammans på lösdriften. En kostnad på ca 100-125:-/dag för alla 4. Min fölis äter väl inte så många av de kilona kan jag tänka mig.
Mitt fullblod stödfodras med 4kg lusern, 2 kg havre, 400g soja/dag och jag betalar 119:- för lusernen 25kg, 125:- för havren 25kg och sojan tror jag kostade 260:- för 25 kg.
Orkar inte räkna ut vad det blir för kostnad/dag:angel:

Alla hästar utom fölis får Miner Vit pga taskigt fosforinnehåll i hösilaget, en hink kostar 295:-. Borde räcka en månad.

Havre och sojan köper jag på granngården, Lusernen på Eko.
Stallet finns ca 3,5 mil söder om Sthlm

Jag betalar 400:- för 400kg hö i månaden, och ca 3-400:- totalt för betfor, korn och havre.

7-800:- / mån

Har ett vbl-sto på 155cm mankhöjd, som motioneras regelbundet och varierat.

Hö (genomsnit 11kg om dagen, oftast liiite mer) ca 1000-1400kr/var femte vecka. (betalar vid höleverans) (ca 2,50kr/kg)
Kornkross ca 100kr/månad (en säck räcker ca 3-4veckor.
Olja ca 20kr/månad, max.
Morötter ??/månad.
Betfor ??/månad (stor säck, räcker i evigheter...).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
M
Foder & Strö Hej! Nu har jag är det äntligen dags att köpa eget stall :) ! Men efter många år av att allt ingått i en månadshyra har jag ingen aning...
Svar
11
· Visningar
1 196
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka