Vad ger ni era..

A

Axelle

.. kaniner i frukt- och grönsaksväg? Vad är lämpligt, och vad inte? Tänkte pränta ner en liten lista med sådant jag undrar över, och så får ni gärna kopiera den, och sedan tala om vad ni ger och inte. Även gärna varför..

(Det jag ger nu, mer eller mindre dagligen, är persilja, morot, grön paprika, basilika, gurka. De får banan, äpple och päron någon gång ibland i små mängder som godis.)

Ärtor
Majs (majsflingor som godis?)
Vindruvor
Brysselkål
Paprika i andra färger än grön? (Har läst någonstans att man ska ge grön, men inte varför just grön..)
Bär som blåbär, hallon, björnbär och jordgubbar

Det var väl vad jag kunde komma på just nu, kanske blir mer senare. ;)

Sv: Vad ger ni era..

En till fråga; Vart får man tag på valsade ärtor och valsad majs?

Jag varierar mest med följande grönsaker till min kanin:

Morot
Paprika (grön och röd, har också läst att kaniner kan äta grön tidigare men sen såg jag kaniner som åt röd så jag provade och hon gillar det och hennes magen klarar det så då får hon det)
Kålrot
Broccoli
Blomkål (lite någongång ibland)
Äppel
Persilja

Sedan får hon ibland:
Gurka
Sallad

Banan och päron ger jag som godis.

Vindruvor har hon smakat på en gång när jag har ätit av det och det är tydligen väldigt gott.

Har försökt servera den lilla herrn broccoli, men det vill han inte ens smaka på.. Skulle tro att fröken skulle uppskatta det, med tanke på att hon uppskattar allt som är ätbart, eller åtminstone i närheten av ätbart. :smirk:

Så vindruvor är inte farligt för kaniner, som det är för hundar?

Hur är det med kokt potatis då? Har läst att vissa ger det.. I vilka mängder och hur ofta, månntro?

Broccoli som är så gott! Min kanin älskar det, hon kastar sig direkt på broccolin när den serveras :D

Om vindruvor är farligt eller inte så har jag inte hört något om. Hon har bara smakat en gång och väldigt lite, men jag vet inte.

Kokt potatis har jag inte heller hört någonting alls om faktsikt.

Detta får min kanin!

Morot-dagligen
kålrot- dagligen
blomkål-dagligen
Broccoli-dagligen
sallad-varannan dag
huvud kål-varannan dag
äpple-varannan dag
paprika-varannan dag
Rädisa- varannan dag
gurka- ibland
tomat-ibland
persilja-ibland
timjan-ibland
russin-ibland
banan-ibland, kennys favorit!;)
jordgubbe-när det finns

Hmm, det är vad jag kommer på just nu!
Ska vänja på honom på lite mer grönt fram igenom...;)

Jag brukar ge mina niner:

*sallad
*gurka
*äpple
*päron
*banan
*honungsmelon
*vattenmelon
*kärnfria vindruvor
*russin
*morötter
*broccoli
*blåbär
*hallon
*jordgubbar
*kokt potatis (också pasta+ris

Kokt potatis, pasta och ris ger jag i princip bara till min jätte. Men de andra kan få ibland. De går så lätt upp i vikt utav det, så det är därför de får det mer sällan. :)

jag ger min:

Morot
äpple
apelsin
blodapelcin
clementin
sallad (olika sorters)
tomat
päron
vindruvor
jordgubbar/hallon
gurka
det varierar vad hon får varje dag. hon kan inte äta så mkt eftersom då blir lös i magen. har säkert glömt något..

sedan får hon smaka sånt jag äter, tex paprika, ost/bröd :o , glass å sånt..

kaninen jag hade när jag var liten älskade korv :o
faaast jag vet bättre nu!

kaninen jag hade när jag var liten älskade korv :o
faaast jag vet bättre nu!

Om Oskar hade fått välja så hade han stoppat i sig määängder av onyttigheter. Han blir helt galen om man prasslar med en påse med ex. nachochips eller ostbågar i. För att inte tala om hur han reagerar när han känner lukten av grissinis med vitlökssmak. :smirk: Sådant kastar han sig minsann över om han för chansen. Men att smaka på broccolin? Ööhm, neej tack. :crazy:

Majken däremot, hon äter vad helst man sätter fram. Nyttigt eller onyttigt gör detsamma, så länge det går att tugga på. :smirk:

mina kaniner får mest morötter och äpplen. ibland päron också.
på sommaren blir det mer gräs istället.

ibland får de ju annat också, te x jordgubbar har de fått smaka ibland (dock gillar ingen av dom det speciellt mycket) och melon

Min kanin får:
* morötter
* gurka
* sallad någon gång ibland
* äpple
* persilja
* dill

Kan man verkligen ge brocolli? ;) de ha jag aldrig provat. Ger ni färsk då eller sånna som man tinar upp från frysen? Blir de inte dålig i magen eller så? ha hört att de blir gasiga imagen av kol å sånt :crazy:

Jag köper färskt och ger min, tror han skulle dissa upptinad...ger man bara lite åt gången och håller koll på att kaninen inte bli dålig i magen så går det bra!;)

Blir de inte dålig i magen eller så? ha hört att de blir gasiga imagen av kol å sånt :crazy:

Nej, kol stabiliserar väl magen? Fast du kanske menar kål? Det är inte så bra nej, men i små mängder går det bra. Speciellt färst grönkål :)

Jaha då ska jag testa de nån gång ;) roligt om dom får lite å variera på :D

Hej!

grönsaker och frukt till kanin

man kan ge det mesta till dem utom lök varienter samt potatis

Man ska vara försiktig med kål, men de tål en mindre mängd.

Även sallad ska man vara försiktig med då den lätt kan ge gaser som kan vara mycket besvärligt för en liten kaninmage.

Även tomat och äpple bör man ge i mindre mängder då de innehåller mycket syra vilket kan ge svaminfektion i munnen, samt lite magproblem.

Viktigt att kaninen får färskt och friskt hö, vatten och lämplig pellets (ej gnagarblandning, som är fet)

Lite tips till dig som kaninägare! Samma grönsaker o frukt till marsvin!

//Josefine
Djurvårdare.

Min lilla kaninis får detta i olika kombinationer:

¤ Grönsallad
¤ Gurka
¤ Morot
¤ Broccoli
¤ Blomkål
¤ Tomat
¤ Paprika
¤ Vindruvor
¤ Äpplen
¤ Banan
¤ Persilja
¤ Rå potatis

Och massa mer saker som jag självklart inte kan minnas nu... ;) :angel:

Samtliga är mycket uppskattat, hennes senaste favorit är salladen, förut var det broccolin.. :rofl:

:idea: Måste bara säga att om man ger kaninen en bit morot varje dag så får de i sig sin dagliga fibermängd! :idea:

* Potatis kan man ge rå skalad. Potatisblast är giftigt! Kokt potatis går också bra, men rå potatis är extra gott! :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 250
Senast: moster_punk
·
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Jag och sambon pratar mycket om det de senaste. Dock inte aktuellt på några år då vi bor i lägenhet med minimal balkong. Balkongen...
Svar
18
· Visningar
1 372
Senast: Ramona
·
M
Övr. Djur Vad ger ni era kaniner för grönsaker, frukt och liknande? Vilka är favoriterna? Tänkte att man kanske kunde få lite nya ideer, min...
Svar
5
· Visningar
1 265
Senast: empty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama