Vad ger ni era hästar under betesperioden?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 328
Sv: Vad ger ni era hästar under betesperioden?

Lite kraftfoder blandat med mineraler eller? Bara lite kraftfoder täcker inte mineralbehovet.

Jag tar in mina en stund/dag och ger dem mineraler (pelleterade) i krubban.

Aha, det finns mineraler i pellets form, det ska jag köpa imon m lucern. Men om betet eg är rätt ok nu så kanske jag kan fortsätta m krafft grov och sen lägga till lucern då betet blir sämre? Rider bara varannan eller var tredje dag.

*knapplån*

Min sover inne på nätterna , men går på bete 12-13h/dag.
Hon tränas för fullt med start (trav) planerat i augusti.

Hon får 1kg havre och 0,5kg krafft blå&röd.
detta kommer ökas (lite i taget förståss) till det dubbla ungefär, ev lite mer också.

Vet du om det är odlat, om det är nysått, gödslat etc, eller om det gått hästar där år ut och år in utan 'åtgärd'? Tar de hö där?

Har du ingen bild på hästen, lättare säga ngt då =)

Våra hästar går på bete till i september om betet tillåter och jag kommer börja stödfodra min häst med lite betfor och mineraler i augusti när näringsvärdet i betet börjar sjunka, en vecka innan vi plockar in kommer han nog få lite havre också beroende på hull. På så vis vänjer jag in lite inför höstens kraftfodergiva. Just nu får han bara mumsigt gräs, vatten och salt :D

Min häst skulle ge mig stora flinet om jag kom med en hötuss :p så jag räknar sensommarbetet som "sämre hö" näringsmässigt. Tänker jag rätt? Vad tycker ni andra?

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 294
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 919
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
543
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka