Sv: Vad ger ni era hästar under betesperioden?
Tror du det? Jag tycker det är så svårt att veta vad som finns i gräset, jag har egentligen ingen aning

(låter ju bra det, stabil foderstat..) Jag köpte foderjäst och gav honom en skopa i fodret idag men han ratade det totalt. Så det var ju att kasta pengar i sjön.
Ja, i princip även naturbete innehåller än proteinkvot som ligger över det mesta i höväg, förutom stuterihö med kvot på typ 10, där kan just ett magert naturbete vara värre. Är det bättre bete eller ännu hellre odlad vall är det absolut över än.
Det kan mot slutet av säsongen, från juli och framåt börja tappa, men så länge det är grästillväxt är det sällan på en häst som 'för ögat' ser fin ut av betet något behov av att lägga på protein. Tappar de hull behöver de mer MJ, och får ju då i sig lite protein med, vilket brukar räcka.
Om du vill lägga på sen, så om hästen äter lucern lägga på det då, båe MJ och protein, men räknas som grovfoder så inte lika illa som annat kraftfoder OM det skulle bli alldeles för mkt protein.
Som jmf så mitt SVÅRFÖDDA fullblod, han går 5 - 7 h/dygn på mycket frodig, odlad klövervall (extremt bra bete, för bra eg), resten av tiden går de på rätt hårt nedbetat 'skräpbete'. Han har aldrig varit så rund och fin (och bör INTE gå upp mer), och hela överlinjen är idel runda, fina linjer. Han står vintertid på 120 MJ och en kvot på över 8, och håller sig då precis 'okej' i hull. Under sensäsongen kommer han behöva MJ-tillskott skulle jag tro, men proteinet kommer inte vara något att bekymra sig om förrän det är dags för installning och övergår till mer 'nåt att plocka med', dvs de går av betet.
Vad vill du ge jästen för, bara ändå eller för han är lite lös i magen? På Granngården finns det något som heter Bakteriebalans. Står ibland vis hästgrejena, ibland får du kolla vid kossorna. Är en hink på 2 eller 3 kg, vitt pulver, hinken är vit med rosa text. Kostar typ 160 kr och räcker i en evighet. Det står bara om gris och kalv på hinken numera (förr även häst), men går utmärkt till häst. Jag ger 1 dosmått (ligger i hinken) som förebyggande (och två om de skulle få diarre) per dag. Och fblherrn slutade direkt ha koblajeskit när han fick ett mått/dag.
Det FINA med det, förutom priset då, är att det luktar ingenting och smakar ingenting, så blandar man i lite utblött betfor eller uppblött lucern brukar även de kräsna äta det.