Vad ger ni era eng. fullblods 2-åringar i mat?

I

Indian

Har en 2-åring som håller på att växa en hel del märker jag och antagligen är det väl därför han är lite för lätt i hull, det går åt på höjden istället för bredden :D
Han får nu fri tillgång på ganska grovt och bra grönt hö, tyvärr har vi ej analyserat men i somras fick vi turen att få fint hö, men det är klart det är ju ingen garanti för att värdena är bra, tyvärr vill jag inte analysera nu när jag inte har så mkt kvar utan får köpa till lite för att klara det till sommaren, skulle ha analyserat det första jag gjorde när vi fick in det... Han får sedan betfor, hippo basic (skall byta till en annan pellets mer för unghäst) krossad havre och krossad korn. Vad ger ni era två åringar och hur verkar dom i hull? Fullblod skall ju inte vara feta men tycker det känns otrevligt när man kan se revbenen emmelanåt alltid är det väl någon som har ont av det också tyvärr, trots att han får mängder av mat...
 
iofs ARAB

Men hon äter följande. 6,5 kg hö, 8 MJ & 50 SRP. 1 kg hösilage 6,6 MJ & 53 SRP. 350 gr Krafft groov & 125 gr vetekli. Detta ger ca 63 MJ 423 SRP, en kvot på 6,7. Hon är liten, ca 140 cm & växer iiinte * snyyft*...!!
Utmärkt i hull.
 
Re: iofs ARAB

Ge inte upp om höjden än arabis - jag har alltid kört med fri tillgång på hö tilll 2 åringar då dom brukar braka iväg o växa ordentligt - det är foderböckernas råd också.
Kanske inte så bra om man har dåligt hö men det ska man ju inte ha....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 493
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex...
Svar
15
· Visningar
2 350
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 777
Senast: Blubbis
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 655
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp