Vad ger ni era dräktiga ston?

W

Warmia

Vad ger ni för foder till era dräktiga ston just nu? Hur långt gångna är dom då?

Mitt sto går fortfarande bara på lite bete som finns kvar och riktigt bra hö just nu, hon är i 4,5 månaden och har precis slutat ridas!
Nu har jag tänkt att börja ge henne lite kraft foder.....

Skulle vara intressant att höra hur ni andra har det med foder till era dräktiga ston...

Sv: Vad ger ni era dräktiga ston?

Hej , jag har själv inte ett dräktigt sto men stor förra året på ett stall med ca 10 drälktiga ston och dom fick krafft (den gröna säckan för avel och unghästar) och så fick dom kalk och hippos avels mineraler . tror inte att bde var någon jättebra foderstat kanske men det fick dom iaf ;)

Hej!

Tänkte bara flika in med att dräktiga ston har ju samma näringsbehov som innan, fram till månad 8, då främst proteinbehovet ökar. Så det finns väl ingen anledning att ge något specialfoder redan nu? Eller du kanske syftade på något annat?

MVH Nina

Mina skall föla i feb.
Dom får hö, hippo breed, och mineraler.

Jag tyckar folk med dräktiga ston fodrar väldigt olika, jag tror att det finns en hel del som redan vräker på mat och proteiner redan nu till sina ston medans jag som själv tycker jag är lite sen med kraftfodret inte börjar ge detta förren mitten av oktober, och då blir det havre, korn, betfor, mineraler och jäst till en början!

Ja, just för att det tyvärr verkar vara väldigt få som vet hur man ska fodra en dräktig häst- och inte heller tar reda på det genom att fråga och undra, som du ju nu gjort vilket ju är jättebra! Köp en foderbok av t.ex. Christina Planck, det ger väldigt mycket.

Behovet ökar som sagt inte förräns efter månad 8.. Så finns ingen anledning att börja ge en massa extra från början.

Mina ston är i månad 3-4 och är dessutom digivande och rids. De äter i stort sätt bara ensilage + betfor och olja just nu. Vi har bra värden i ensilaget och de får i sig det de ska ha uträknat på digivande 4 mån.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama