Vad ger ni er katt?(mat)

Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Mina katter får råa kycklingvingar med ben några gånger i veckan, det borde ge motsvarande skav.

Då innebär det att 'bara blötfoder' inte räcker. Alltså.

Jag kan för lite för att säga vare sig bu eller bä, vad jag däremot undrar då, som innehavare av en ettårig bondkatt med ovanligt tjock vinterpäls eller om vi ska säga tjock benstomme eller annan valfri omskrivning av för många kilon...(8kg på veterinärens våg, och frågan från vet: Vet du honung vad detta är? och en eller två valkar i veterinärens hand och en fast blick på mig...:angel:)
Måste man barfa för att nå viktnedgång om man bara ger blötfoder?
Här är det ju lightversion av torrfodret som gäller... Finns det light på burk (portionspåse)?.

Precis som torrfoder inte gör det. ;)

Jag kan för lite för att säga vare sig bu eller bä, vad jag däremot undrar då, som innehavare av en ettårig bondkatt med ovanligt tjock vinterpäls eller om vi ska säga tjock benstomme eller annan valfri omskrivning av för många kilon...(8kg på veterinärens våg, och frågan från vet: Vet du honung vad detta är? och en eller två valkar i veterinärens hand och en fast blick på mig...:angel:)
Måste man barfa för att nå viktnedgång om man bara ger blötfoder?
Här är det ju lightversion av torrfodret som gäller... Finns det light på burk (portionspåse)?.

Det mest effektiva sättet att få ner en katt i vikt är att ge den mat som är fri från, eller iaf bara innehåller väldigt lite, kolhydrater. Burkmat eller BARF kvittar. Det är inga (eller bara lite) kolhydrater som är det viktiga. Med sådan mat tappar katten heller inte lika mycket muskelmassa som katter på "traditionella" bantingsfoder gör.

Light-foder eller andra kolhydratrika rena bantingsfoder är inte alls lika effektiva, oavsett om de ges i våt eller torr form.

Vi gick från Friskies till Royal canin då min ena katt fick urinten av det. Har bara positivt att säga om foderbytet,dels håller katten sig frisk dvs billigt,dels blir kattlådan bättre,katten behöver inte bajsa ut allt spannmål hela tiden,tycker ocksåp att det luktar mindre, sedan blir inte ett dyrt foder dyrare i längden, närde åt Friskes gick det åt massor med mat,det gör det inte längre...så jag tycker inte att Friskies blir billigare i längden.

Hade hellre BARFAT dock,provat på både katten och illern,men ingen de verkar veta att deras naturliga föda inte består av bruna små kulor...de tror att jag är koko och vägrar äta :confused:

Hade hellre BARFAT dock,provat på både katten och illern,men ingen de verkar veta att deras naturliga föda inte består av bruna små kulor...de tror att jag är koko och vägrar äta :confused:

En fullt naturlig reaktion om de är vana vid torrfoder och inte ätit rått tidigare. De vet inte att rått kött är mat.

Det argument jag har fått till mig för att katten behöver torrfoder som komplement till blötfodret är tandhälsan. Att katten får mindre tandsten och får 'per automatik' rengöring av tänderna och därmed minskad risk för tandlossning genom torrfodrets motion av tänderna.

Jag har blivit itutad från barnsben att torrfoder är livsfarligt för katt, för att det pajar njurarna på dem.
Det var bara för ett par år sen som min veterinär övertygade mej att katten inte automatiskt dör om man häller upp torrknaster åt den.
Men det var en idé väl förankrad av min Gröna Vågen mamma.

Men utvecklingen har ju gått framåt sedan åttitalet, kanske..

Min katt rör väldigt mycket på sej för att äta torrfoder i så fall.

Tusse!!!!!!
Sådana där bilder är livsfarliga, man vill springa iväg och köpa en kattunge på en gång....

Det var en parantes jag skall i fortsäättningen hålla mej till ämnet.

Jag har blivit itutad från barnsben att torrfoder är livsfarligt för katt, för att det pajar njurarna på dem.
Det var bara för ett par år sen som min veterinär övertygade mej att katten inte automatiskt dör om man häller upp torrknaster åt den.
Men det var en idé väl förankrad av min Gröna Vågen mamma.

Men utvecklingen har ju gått framåt sedan åttitalet, kanske..

Min katt rör väldigt mycket på sej för att äta torrfoder i så fall.

Helt fel ute var dock inte din Gröna Vågen-mamma. Man kan ju fundera på varför just njursvikt blivit så vanligt på katter. Det är idag inte bara gamla katter som drabbas av det. Andra hälsorproblem än njurproblem är dock starkt korrelerade med torrfoder tex. urinvägsproblem, fetma, IBD och diabetes. Torrfoder är ganska långt ifrån kattens naturliga mat i sin sammansättning.

Men det skulle alltså innebära att hårda foderkulor skaver bort tandsten och om det stämmer vet jag inte. Mina katter får råa kycklingvingar med ben några gånger i veckan, det borde ge motsvarande skav.

Men även även om det vore så att torrfoder är bra för att nöta bort tandsten skulle jag inte använda det till mina innekatter, det har för många nackdelar.

Kattlarsson har nästan inga tänder kvar i huvudet, men han vill ha sina torrisar i alla fall. Jag har fått för mej att de inte fastnar lika mycket i "de fd tänderna" som blötmat.
Men rå oxfile är bäst, tätt följt av stekt fläskkött.
Att tillägga är att jag vet inte hur gammal Larsson är riktigt, och att han är en jägare och slagskämpe utan like. Ute. Inne är han egenutsett kramdjur åt barnet.

Helt fel ute var dock inte din Gröna Vågen-mamma. Man kan ju fundera på varför just njursvikt blivit så vanligt på katter. Det är idag inte bara gamla katter som drabbas av det. Andra hälsorproblem än njurproblem är dock starkt korrelerade med torrfoder tex. urinvägsproblem, fetma, IBD och diabetes. Torrfoder är ganska långt ifrån kattens naturliga mat i sin sammansättning.

Det var det jag misstänkte. Bara "mineralhalterna" i fodret inte är helt uppåt väggarna, ger jag Larsson lite torrisar, och jag har funnit att det bästa torrfodret hittills i mineralväg - kollade efter gårdagens diskussion i det här forumet - är faktiskt Catz från Coop.... Å de e inte dyrt.

Nu är jag så influerad av mor att jag mest gör egen mat till katten i och med att jag bara har en kvar. Kokt torsk är en höjdare, utöver det jag redan nämnt.
Jag är allergisk själv, men vad gör man inte för "datten" som sonen säger.... :)

Det går att göra billig och bra kattmat själv, precis som hundmat.
Men det kan vara lättare med hund för de äter ju det mesta.

Att göra egen kattmat är inga problem och man kan komma billigt undan. Inna jag flyttade till Göteborg låg väl kattmaten jag "gör" på kanske 17 kr/kg och då äter katterna kanske 150 g/dag. Nu har jag dock inte fixat leveranser hit upp så jag köper lite dyrare kött tills det är kirrat.

Kattys nyttiga bitar

Granngården sæljer Kattys nyttiga bitar. Det innehåller mycket køtt
och katter behøver det. Det ær billigt, ca en 100-lapp før 5 kg.
(Alla andra billiga fodersorter innehåller mer vegetabilier och det kan
katter inte ta upp næringen ur, dessutom innehålle veg-mat før mycket
mineraler och kan ge urinsten.)
Kattys ær billigt, och då kan man ha råd att kosta på den ett paket
extrapriskøttfærs eller fisk någon gång.

*knapplån*

Väldigt intressant tråd det här! :)
Vill ju verkligen ge våra kisar det bästa - men hur?

Sammy (6,5 års kastrerad hankatt) tvärvägrar att äta något annat än torrfoder. Har känslig mage. Har provat blötmat nån gång, det var nån sort som han efter mycket trugande åtminstone slickade i sig lite sås och åt en bit eller två (Whiskas portionspåse tror jag), han blev jättedålig.
Har provat torsk mm - han vägrar. Räkor likaså. Nu äter han oftast Mjau torrfoder.

Flingan (6 månaders upphittad okastrerad hankatt) är extremt matglad och äter allt. Får Purina One kattungefoder och lite Mjau torrfoder. Har kli i tänderna verkar det som, han har ett tuggben för hund som han tuggar lite på när man leker med det.

Några tips om hur vi bör lägga upp det här med mat? :) Vi har ingen toppenekonomi men vill gärna göra så gott vi kan...

Tack på förhand!

Mvh Cissi

min lilla pojke blir med dålig i magen av whiskas.. tjejerna klarar av det helt ok dock. böt över till mjaus burkmat när jag insåg sambandet och nu är han helt ok i magen :) fast mjau är dock inte hälften så populärt som vad whiskas maten var men, men..

Jag har två kattungar, de äter just nu till största delen Mjau föräldrafritt, Mjau burkmat en eller två gånger om dagen och så knaprar dom i sig av den vuxna kattens Mjau torrfoder ibland. Jag har funderat lite på vad jag ska ge dom när dom blir vuxna. Eftersom vi (jag och kattungarna) ska flytta så har jag möjlighet att byta foder. Jag tycker i och för sig att mjau är ett bra foder och vuxna hankatten mår betydligt bättre på det an vad han gjorde på RC. Men jag har tittat lite på olika torfoder och funderar just nu mest på Orijen. Om man nu ska ge torrfoder, är då Orijen ett okej val?

Jo, det tror jag visst att det gör. De åt enbart blötfoder i ett par år. Att jag börjat med kycklingvingar är inte för att jag tror att blötfodret måste kompletteras - utan för att jag vill ge nåt som är ÄNNU naturligare. Ännu närmare deras naturliga föda.

På torrfodertiden - med dietfoder - vägde min största katt 8,5 kg. I dag väger han knappt 6. I say no more;)

Behöver du banta din katt är blötfoder oslagbart. Precis som Sol säger: det är kolhydraterna du behöver få bort. Själv viktväktar jag när jag behöver gå ner men katterna kör Atkins, för dem är det perfekt.;)

Mina katter vägrade också blötfoder i början men man ska inte ge upp. De är VANA vid torrfoder, därför vill de inte ha nåt annat. Alltså får man lura dem.

Jag började med att krossa torrfoder och strö över blötfodret. När torrfodret försvann använde jag tonfiskvatten, det kunde katterna inte motstå. Sen tar man successivt bort tonfiskvattnet, man ska inte använda det för länge för då kan katterna få för sig att blötmat MÅSTE smaka tonfisk.

Att blanda ner lite tonfisk några gånger kan också vara en bra övertalningsmetod.

Vikten på min tjockkorvskorvkatt grundlades under uppväxttid då han enbart fick torrfoder. Förvisso fri tillgång då. På uppmaning av veterinär började jag ge blötfoder för viktnedgång. Som kompletteras av light-torrfoder.

Ge det lite tid. Jag bantade mina katter SAKTA, det är farligt att svälta dem. Har du redan ersatt en del av torrfodret med våtmat så är jag rätt säker på att han kommer att minska i vikt.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 921
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila