Vad ger ni er katt?(mat)

Tjockisina

Trådstartare
Har två hundar och tre katter, har alltså inte råd att köpa nått super dyrt foder till katterna då hundarna käkar ett relativt dyrt foder redan.
Köper Friskies eller va de heter eller Mjauu torrfoder vilket ju inte heller e så där jätte billiga.
Torrfoder har de framme hela dagarna och så får de burkmat Mjaus på morgon o kväll.
Då jag skrivit om innan att jag har en katt som är rejält risig i magen ofta har jag kollat vad kattfoder i djuraffärer osv kostar med ett bra märke och för risiga magar och jag fick en CHOCK! En liten påse som räcker typ för en katt två dagar kostar typ 60 spänn, 1kg påse som räcker knappt en vecka för tre katter kostar upp mot 200kr.. detta har jag INTE råd med!
En säck som skulle kunna räcka nån vecka kostar ju upp mot 400-500 spänn.. helt sjukt mycket om man tänker på vad jag är vann med.

Vad ger ni era katter? nån som har nå bra rekomendation?

Sv: Vad ger ni er katt?(mat)

Min första fundering är varför det är så självklart att hundarna ska få ett dyrt foder men inte katterna, varför värderar du hundarna högre?

Jag ger mina mjau blötmat och ger rå kyckling och nötfärs ibland.

Har din katt problemmage kanske du bör utreda varför, det kan ju t.ex. bero på foderallergi.

Min hankatt får bara torrfoder. Fri tillgång. Friskies och mjauu blandat 50/50. Ska snart börja lägga till en ny kattmat som heter "bästis". kör alltid med två eller fler sorters torrfoder i en blanding.

Mjaus torrfoder och burkmat är bra, nåt billigare än så ska du inte välja.

Man ska naturligtvis inte ha fler djur än man har råd att föda.

Jag BARFar mina katter.

Det finns vissa foder i livsmedelsbutikerna som står sig hyfsat mot djuraffärsfodret tex. MJAU och Perfect Fit, men jag vet inte hur pass mycket billigare det blir i längden eftersom det bara finns små förpackningar. Dyrare torrfoder i djuraffärer blir ju oftast billigare ju större förpackning man köper.

Om katten är kass i magen kan du sätta den på skonkost några dagar tex. lammfärs och morotspuré. Om magen blir bra kan du långsamt börja vänja in tex. Perfect Fits mat. Förhoppningsvis håller magen.

Mjaus torrfoder och Mjau-tetrorna (de gillar inte maten i burkarna)

Har En säck som skulle kunna räcka nån vecka kostar ju upp mot 400-500 spänn.. helt sjukt mycket om man tänker på vad jag är vann med.

Min Royal säck 10 kg räcker till våra 7 katter i ca en månad!

Dom äter ganska mycket och är inte direkt smala.. ;)

Så en säck för ca 500 kr bör ju för dina katter räcka minst 2 månader!

Givetvis ska man ge alla sina djur bra mat och om man inte har råd får man prioritera ned sina egna köp till sig själv.
Om din katt är rejält risig i magen ofta måste du ju givetvis pröva att ge honom ett specialfoder, något annat kan det väl inte ens komma på tal om? :confused:
MJAU burkmat är annars ett bra och billigt foder men det funkar ju inte på katter med problemmagar.

Våra katter får torrfoder av bra kvalité (märkerna varierar då vi får in olika katter med jämna mellanrum t ex. Purina One och Royal Canin) samt blötmat varje dag.

Visst är det dyrt med specialfoder men min mamma har hund och 2 katter, bor i innerstan samt är långtidssjukskriven efter jobb i hemtjänsten = ganska fattig.
Hon ger sin ena katt specialfoder då den är allergisk. Däremot har hon inte råd att köpa kläder så ofta eller någon annan mat till sig själv än den på Netto ...

Senast ändrad:

En säck som skulle kunna räcka nån vecka kostar ju upp mot 400-500 spänn..

Öh, du måste ha sett fel på prislappen? Vi ger våra katter ett dyrt foder från djuraffären (Royal Canin). Visserligen kostar det ca 500 kr, men säcken räcker ju flera månader! Det är väl klart katterna ska ha lika bra foder som hundarna :p

"Gamlingen" (6,5 års kastrerad hankatt, ursprungligen från katthem, känslig mage) är väldigt kräsen och har känslig mage. Det blir oftast Mjau, alltid torrfoder då han inte äter/tål något annat. Verkar tåla Purina One och Bilanx rätt bra, samt Hills. Mjau tycker vi att han verkar må bra på (päls, hull, mage) och det känns som bra foder för pengarna.

"Lillen" (6-månaders okastrerad hankatt, hittad för snart två veckor sedan) är extremt matglad även om han börjar lugna sig nu när han inser att varje måltid inte är hans sista... Äter i huvudsak Purina Ones kattungefoder. Blir en del av "gamlingens" Mjau också, samt vegetariska rester ibland... Och ostbågar om han kommer åt att knycka... ;)

Något storpack har det aldrig varit tal om till en katt, tycker om att ha lite mindre påsar, känns färskt och fräscht då... Blir kanske annat när lillen ska ha "vuxenmat" framöver.

Mvh Cissi

Min Royal säck 10 kg räcker till våra 7 katter i ca en månad!

Dom äter ganska mycket och är inte direkt smala.. ;)

Så en säck för ca 500 kr bör ju för dina katter räcka minst 2 månader!

Inte kollat vad just Royal kostar men ska kolla upp de, o se om de e som du säger:)

Min första fundering är varför det är så självklart att hundarna ska få ett dyrt foder men inte katterna, varför värderar du hundarna högre?

Jag ger mina mjau blötmat och ger rå kyckling och nötfärs ibland.

Har din katt problemmage kanske du bör utreda varför, det kan ju t.ex. bero på foderallergi.

Ingen som sagt jag värderar mina hundar högre eller???!!
Mjauus katt mat är inte direkt billig jag kunde lika väl gett dem en 2 kilos säck från Willys för 20 spänn om de vore så.
Och min fråga va inte hurvida jag värdera mina djur!

Det finns vissa foder i livsmedelsbutikerna som står sig hyfsat mot djuraffärsfodret tex. MJAU och Perfect Fit, men jag vet inte hur pass mycket billigare det blir i längden eftersom det bara finns små förpackningar. Dyrare torrfoder i djuraffärer blir ju oftast billigare ju större förpackning man köper.

Mjaus torrfoder finns åtminstone i 4 kg förpackningar, kostar 65 kr på Willys har jag för mig. Dvs 16 kr/kg ungefär. Men så går det åt minst dubbelt så mycket av det för en dagsransion än det andra foder jag ger dem, Orijen, som blir ungefär 50 kr/kg.

I övrigt ger jag blötmat (för tillfället av det märke de äter, dvs mjau eller ica) och barf, men kommer försöka övergå mer och mer till barf.

/Erica

Ingen som sagt jag värderar mina hundar högre eller???!!
Mjauus katt mat är inte direkt billig jag kunde lika väl gett dem en 2 kilos säck från Willys för 20 spänn om de vore så.
Och min fråga va inte hurvida jag värdera mina djur!

Jag reagerade också på att du inte kan ge katterna dyr mat för att hunden får dyr mat. Vad är det för sätt att resonera?

Mjaus kattmat är extremt billig. Jag förstår inte hur du kan klassa den som dyr mat?? :crazy: Vad kostar din hunds mat per kg och hur mycket går åt av den varje dag?

/Erica

Man ska naturligtvis inte ha fler djur än man har råd att föda.

Håller med till fullo.

Jag ger min katt Royal Canin, och känner mig inte direkt ruinerad av det, ändå har jag inte speciellt fett med pengar, det handlar ju såklart om prioriteringar.
Prioriterar man att ha många djur får man väl lägga mindre på sig själv helt enkelt, något annat alternativ kan jag inte se.

Det som är viktigt med kattmat är inte hur dyr den är, eller hur välkänt märke det är, tycker jag. Men vad som är viktigt är att alltid kolla natriumhalten i kattmaten, särskilt om man har kastrerad hankatt!!!! Na halten skall vara så låg som möjligt, eller helst inte alls, katters njurar tar jättemycket stryk av salter.
Tänk även på det om man ger katten räkor eller kött - inget salt!!
Min man går i och för sej till lite överdrift och steker kött till katten i matolja i stället för smör... Jag kan inte säga annat än att det är rart...=) Å katten är glad!

Tänk även på det om man ger katten räkor eller kött - inget salt!!
Min man går i och för sej till lite överdrift och steker kött till katten i matolja i stället för smör... Jag kan inte säga annat än att det är rart...=) Å katten är glad!

Det är mer än bara natrium som man ska hålla koll på i kattmat, t.ex. calcium, magnesium och fosfor. Och dessutom bör man försöka ge katten mat med så mycket köttinnehåll som möjligt, och så lite kolhydrater som möjligt då katten inte kan tillgodogöra sig dessa.

Så din man borde nog faktiskt steka kattens kött i smör, som är animaliskt fett, än i vegetabilisk olja. :D Eller inte steka alls, eftersom rått kött innehåller mycket mer nyttigheter än tillagat. ;)

/Erica

Bra att tänka på!! Det var väl mest överdriven omtanke om kattstackaren!!! Däremot jar jag hört att kaliumhalten skall vara relativt hög i kattmat, särskilt för äldre missar.
Nån som vet?
Svårt att fråga bofinkarna katten äter hur mycket kalium de har i sej...

Jag ger min katt Royal babycat torrfoder och hills portionspåsar för kattungar.
Blir dyrt med blötmaten, men den är hon värd, jag snålar in på nått annat istället

En 7,5 kg: s påse Nutra Nugget som jag ger mina 3 katter räcker ca 2 månader för mig. Jag ger INTE fri tillgång, utan 3 ggr/dag. Morgon/Middag/Kväll. Ser ingen anledning med fri tillgång. Dom blir bara feta har jag märkt. Hannen har inget stopp.

Akta dig för Friskies säger jag, jag är 100% säker på att min numera 12 åriga hane fick urinsten av detta foder i unga år.

Mjau torrfoder har jag erfarenhet av också...det verkar ge magproblem eftersom mina katter fick det en gång i tiden..och dom har aldrig vart så kassa i magen nångång.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 921
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar