Vad ger en grundkurs i akademisk ridning?

lobell

Trådstartare
Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle välja..

En bit från mej finns en tjej som håller kurser och lektioner i Akademisk ridning.

Jag är lite intresserad av en heldag med 2 privatlektioner och en teorilektion, men vill nu veta vad det lättfattat går ut på :)

Och om jag kommer att få ut nåt av det eller om jag måste kunna rida bättre innan jag provar på.

Jag är 40 år. Red på ridskola vid 12-13 årsåldern och började rida igen 22 år senare.
Rider bara skogsmulleridning med sambon.

Köpte ny häst på sensommaren, en 15-årig kallblodstravare som ridits som skogsmulle i stort sett hela sitt liv.
Varken hästen eller jag är duktiga inom dressyr eller annat, men trivs ihop och jag känner mej trygg på henne, trots min feghet.

Kommer jag att få ut nåt av denna kurs tror ni? Hur duktig ryttare och häst bör man vara när man börjar med sånt här?

Finns även en NH-kurs över en helg månaden efter. Är detta nåt jag kanske ska testa innan eller vad tror ni?

Tacksam för svar trots dumma frågor :)

Senast ändrad:
Sv: Vad ger en grundkurs i akademisk ridning?

Det beror lite på. Om vi säger såhär- det är ju NU du behöver hjälp att komma igång och få en bra start! Så rida för tränare tycker jag du ska göra oavsett vilken tränare det blir du väljer.
Är det en dyr tränare (tänker 300:- + per ridpass/halvtimme) så kan det nog bli för dyrt att träna ofta eller för mycket ansvar att öva själv emellan (och komma ihåg allt! :angel: ) om man inte har råd att träna så ofta.
Är det en ganska "billig" tränare som du har råd att träna ganska ofta för åtminstone i perioder när det känns som att det behövs så tror jag det är det allra bästa. Det är i början man behöver mest stöd och även om man t ex går som fotfolk så behöver man den praktiska biten och få lösningar till just sina egna brister också.

Men att rida två pass på en dag och lägga in teori tycker jag är ett bra start-upplägg för att du ska hinna befästa det du lärt under andra lektionen. Ofta är det då man får aha-upplevelserna och då pusselbitarna börjar trilla på plats. Plus att teoretisk förklaring till varför man ska göra si och så är guld att baka in. Är lektionerna i sig inte så långa kan det vara en mycket bra idé att lägga in det emellan passen.

Senast ändrad:

Jag är 40 år. Red på ridskola vid 12-13 årsåldern och började rida igen 22 år senare.
Rider bara skogsmulleridning med sambon.

Köpte ny häst på sensommaren, en 15-årig kallblodstravare som ridits som skogsmulle i stort sett hela sitt liv.
Varken hästen eller jag är duktiga inom dressyr eller annat, men trivs ihop och jag känner mej trygg på henne, trots min feghet.

Kommer jag att få ut nåt av denna kurs tror ni? Hur duktig ryttare och häst bör man vara när man börjar med sånt här?

OK. Jag har ridit på ridskola i hela mitt liv och efter ca 30 års ridvana köpte jag min första egna häst - en 9-årig kallblodstravare med en himla massa temperament och energi. Hon hade varit turridningshäst och var dessutom westernriden. Hon började med att skicka av mig efter en vecka, och sedan fortsatte avkastningarna med jämna mellanrum i sju månader - då åkte jag av ordentligt och fick en knäfraktur.

När jag ägt hästen i två år (då var hon 11 och jag var 48) kom vi med på en helgkurs i AR - vi var båda helt gröna på området, men jag blev fast. Under första året åkte jag på kurs med häst varannan kurs och utan häst däremellan. Det tyckte jag var ett bra upplägg.
Numera känner jag att jag inte har någon behållning av att åka som deltagare till fots.

Klart du ska åka! Lycka till!

Varför skulle det inte ge något? Det är isåfall om du väljer att skita i allt du har lärt dig på kursen. Varenda kurs man går på så lär man sig något nytt. Prova, du kanske hittar något som passar dig perfekt.

Svarar alla:

Det jag undrar när jag frågar om det kommer att ge nåt, är inte om det är lärorikt utan om jag kommer att klara av det?
Jag har haft häst hemma i 4 år nu, men är ju inte skolad ryttare på något sätt.
Jag kommer ihåg grunderna och har fått sambon att börja rida och ha egen häst. Men jag är inte kunnig på ridningen i teorin så att säga.

Min häst är westerntränad men jag kan inget inom det, och vill hitta nåt att inrikta mej på då jag vill lära mer och just akademisk och NH finns i närheten.

Kursen är en heldag med 2 privatlektioner plus teori, plus att man ska titta på de andra som har lektion. Man får lunch och fika och det kostar 1000 kr.

Det finns flera kurser men alla är inte upplagda på hemsidan än och jag tyckte att detta kunde vara en bra start, då det tar ca en 20 min med bil och kanske hästen tycker att det är spännande oxå.

Om jag inte minns fel från förra året, så ger hon en timmes lektion för 350 kr och även att hon kan komma hem. Nu har vi ingen paddock så det känns inte lika aktuellt.

Funderar på att kanske dra med sambon plus häst oxå.

Jag har bara stocksadel och westernsadel. Vilken kan vara bäst eller kvittar det?

Senast ändrad:

Ta den sadel som du lättast hamnar med en "rak" tyngdpunkt i. Alltså - hamnar du mer bak på rumpan i någon av sadlarna så skippa den.
350:- för en timme låter inte dyrt (å andra sidan brukar man sällan rida så länge.? låter rätt ansträngande för hästen... min t ex som ändå är tränad regelbundet pallar ibland bara med 20 min effektiv ridning i taget)

Sen i förlängningen så är ett annat tips att lyssna på tränaren och lär, men kolla gärna runt på lite andra kurser/träningar också så man får lite bättre överblick. Kvalitén på tränare kan variera något enormt och det är ju tråkigt om man sitter och jobbar på halvfart ett par år innan man får för sig att prova någon annan! ;)

Jag hittar inga priser, men kanske det var 30 minuter. Ska kolla upp det.

Tror att stocksadeln ger bäst sits, bara synd att den är så jäkla tung. Knappt jag orkar få upp den på hästen :)

Jag ska ringa och prata med tränaren och ta reda lite mer om kurserna.

Tack för alla svar :)

Det jag undrar när jag frågar om det kommer att ge nåt, är inte om det är lärorikt utan om jag kommer att klara av det?

Ja det är klart du gör. Även om det är akademiskt så utgår man ifrån ekipagets förutsättningar och börjar med grunderna (det var ju en grundkurs?).

Jag hade ridit 2år på ridskolan som ungtonåring, haft ett uppehåll på tio år och blev sedan medryttare på en häst som reds mycket akademiskt. Jag blev också fast kan jag erkänna... även om jag inte haft så mycket möjlighet att fortsätta efter det (eftersom den häst jag sedan köpte skadade sig illa).

Med upplägget du beskriver så låter det ju som att tränaren inte bara vill drilla er på volten utan verkligen ge er möjlighet att förstå och diskutera det ni gör.
Låter helt klart som något jag själv skulle vilja åka på också... :p

Ring tränaren och hör om hon tycker att det verkar lämpligt. Det är väll jättebra om du tar med dig sambon och hans häst så kan ni lära er tillsammans och sedan diskutera hemma, så får ni nog ut ännu mera av det!

Kurser är skoj och behövs definitivt den här mörka delen av året!

Vad spännande det låter, jag har också en skogsmulle häst jag har funderingar på att börja träna AR på, så berätta gärna hur det gick om du bestämmer dig för att åka.

Kram, Maya

Det finns ju tillfällen att gå som fotfolk alltså publik på de flesta träningar, om du gör det får du ju en överblick om vad det innebär, du får se en mängd olika ekipage och nivåer och då kan du ju bilda dig en uppfattning om hurvida det är något för dig eller ej.

Detta är inte förrän i mars, så nu har jag vintern på mej att lära känna hästen och öva mej mer på min ridning :)

Ska definitivt få med sambon. om jag betalar in avgiften för honom innan, så är han för snål för att strunta i det :)

Svarar alla:

JA! Det gör du. En bra tränare anpassar nivån efter ekipaget.
Jag har haft häst hemma i 4 år nu, men är ju inte skolad ryttare på något sätt.
Det är mera en fördel än nackdel. Då har du inte en massa saker att lära om utan lär in från början.
Kursen är en heldag med 2 privatlektioner plus teori, plus att man ska titta på de andra som har lektion. Man får lunch och fika och det kostar 1000 kr.
Låter som en jättebra start tycker jag. Då har du tid att smälta allt och får även titta på de andra. Du får teori och praktiskt träning och har chansen att ställa alla tänkbara frågor. Åk! Jag tror inte du ångrar dig.
(ta den utrustning du trivs med)

Tack för alla trevliga svar :)

Nu är jag jättesugen och längtar till mars!

Man behöver inte delta i kurser så ofta - kursledaren utgår från "där du är" och du får (troligen) "läxa med dig hem".

Att du har en westerntränad häst är absolut ingen nackdel!

Läs på teorin (om du inte redan gjort det) - så får du ut mer av kursen.
Ett annat tips ät att åka och titta på träning innan om du har möjlighet. Jag deltar på clinics och träningar som fotfolk så ofta jag har möjlighet och får MASSOR. Tyvärr känner jag igen mig i det Bent B kallar "enucker" (han som vet hur - men inte kan alltså!) - jag är skitduktig i teorin men tillbringar för lite tid i sadel för att "kunna"........ :crazy:

Jag var i samma situation som du fast jag hade en unghäst...:angel: när jag började gå som fotfolk på AR-kurser. Det jag framförallt lärde mig var hur jag skulle arbeta hästen både från marken och från ryggen så att min häst inte skulle ta skad av att bli riden. Hur jag skulle få henne att bära upp mer med ryggen. Det var min största kunskap tycker jag... plus allt annat de andra sagt:):)

Ha det gott
Annika

Klart att du ska gà pà kursen, oroa dig inte, oroa sig ska man göra när man har problem.

Du har en fin skogsmulle du ridigt pà i 4 àr och en ridkurs som den hära kommer säkert ge dig och hästen en ny "tändning" du kommer fà massor av nya saker att tänka pà.

Dessutom är det ju "bara" en grundkurs i AR vilket làter som det borde passa dig perfekt, jättekul med teori fà se de andra ekipagen rida, se vilka problem de jobbar med och vart man kan komma. Tränaren kommer säkert lägga din lektion pà din nivà, jag är helt säker pà att hon vill ha en ny elev ;)

Det hade nog varit överkurs att âka och träna för en viss mästare inom ar men det ska du ju inte göra.

Priset är billigt om det ligger pà vad de andra skrivigt runt 300 för en lektion, tänk pà att även tränaren màste äta :angel:

Tror inte heller att du behöver oroa dig för att det är en timmes lektion, har förstàt att de flesta ar lektioner startar i skritt, sedan mera skritt och skritt det klarar din häst av utan problem om det inte blir dötstrött av en timmes skritt i skogen, sà även om du fàr trava och galoppera bör det ju inte vara nàgon fara.

Fast ni kommer nog hem trötta i alla fall dock inte pga den fysiska ansträngningen utan pga hjärngympan :angel:

Lycka till och uppdatera trâden med hur det gick för er :)

Ja eftersom ridning är 100% praktik när man väll ska göra det man har förstâtt i teorin sà kan man bara det man kan rida.

Först när man omsatt teorin i praktik sà kan man och förstàr man.

Just denna häst har jag bara haft i 5 månader. men har haft andra hästar under 4 år.

Jag återkommer efter kursen =)

Jag har gått den kursen hos henne?!?(C H?)

Det gav mig jätte mycket!

Om det är där jag tror att det är så har ju annars hon jätte fina hästar att låna. Kan ju vara en idè, så att du förstår(kroppsligt) hur det går till. Man rider ensam så hon utgår helt och hållet ifrån dina kunskaper. Inte så mycket teori dock, mest lite allmän info om AR.

Jag hade i alla fall riktigt kul och funderar faktiskt också på att gå den kursen i Mars. Så vi kanske ses!

All lycka! / Hanna

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 455
Senast: Liten
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 635
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar