Vad ge för en gammal vall?

mul

Trådstartare
Vad anser ni är priset på att ta hö på en gammal vall? Vallen ifråga är närmre 10år och alltså inte i bruk.

Jag skulle slå, men markägaren ringde och hade börjat slå med sina maskiner. Jag ringde upp senare och sa att jag var klar på andra stället så jag kan komma och slå, men han ville fortsätta. Han körde sönder en ruta på traktorn när det flög upp en sten från slåttern eftersom han inte hade skyddet på.

Jag vill ju inte betala varken för slåtterarbetet eller rutan, för jag skulle ju slå själv.

Jag skulle få ta hö på det och nu när jag har strängat så kommer markägaren och säger att han ville ha 1kr/kg.. Jag svarade att jag ger 0,70 för färdigt hösilage annars..

Han sa att han måste ju slå iaf, även om gräset inte tas om hand. Så jag erbjöd mig att stränga resten av dom gärdena som han ska slå. Jag är klart med mitt och då skulle han han ta hö på resten med. Han har inga djur utan skulle sälja höet. Jag anser att vi är kvitt för arbetet då. Han slog åt mig och jag strängade åt honom.. Jag ska ringa till ett par entreprenörer och be dom komma och bala och plasta. Det blir plastat hö..

Vad skulle ni ge för ekonomisk kompensation för att ni fick ta höet? Skulle ni ge nåt? Jag kan ge några hundra, men jag tänker inte ge nåt större..

När vi kom överens över att jag skulle få ta hö så sa han bara att han inte använder det ändå..

Sv: Vad ge för en gammal vall?

Du borde ju få det gratis om det var sakt så från början. Men gå halva vägen var? 0,5 kr/kg?
Åkern är förvisso 10 år men om bonden slagit och tagit reda på gammalt gräs så är vallen endå underhållen.

Dock förstår jag inte varför du tar eget om du betalar 0,7 kr/kg då du inte kommer komma under det priset själv. Dom priser jag hört så kostar ett hösilage 0,7-1 kr/kg att göra och hö borde då bli dyrare?

Det kostar minst 1 kr / kg och producera. Då räknar jag bara gödning, plastning, diesel, sprutning. Lägger man till kostnad för maskiner, mark, alla timmar man lagt ner så kostar det ännu mer.

Ja jag börjar undra det med.. Varför man håller på med det.. Tar bara tid.

Jag har maskinerna och betalar bara dieseln. Sen betalar jag 120kr för rundbalning och plastning. Så det blir något billigare än om jag köper det.
Jag göder inte eller sprutar vallen eller nåt. Ännu är jag uppe i 600kr i diesel och sen 120kr/balen Och jag hoppas på 20-30balar. Det blir halva priset mot vad jag ger för hösilaget. Då räknar jag inte tiden jag håller på. Det är enda anledningen att jag håller på. Jag kör hö och sen plastar så jag kan förvara det utomhus.

Vallen är slagen någongång under sommaren, men inget är tillrätta taget. Av ca 5ha gärde så kan jag ta rätt på ca 2ha, resten är ogräs och tistlar.

Jag måste ge 2000kr för att jag har tagit reda på gräset.. Men jag tänker inte ta det nästa år igen, utan då är jag heller utan.

Det beror väldigt mycket på i vilket skick vallen är i... är det fin-fin och välvuxen timotej, mörkgrönt gräs som har fått ordentligt med kväve... så skulle jag kunna betala en 0,5-0,75 kr/kg ts utan vidare.

Är det däremot ogräs i vallen och mest bara fjunigt vildgräs så skulle jag inte betala ett öre ens en gång....

Då är det bättre att du erbjuder dig att arrendera vallen på minst 5 årigt avtal och att du betalar en slant för det... annars får väl grannen hyra in dig i fortsättningen istället.

Man brukar säga att det kostar ca 300 i timmen för att köra traktor och det stämmer ganska bra... suck :cry:... man skulle vilja att det var billigare men det är det inte, sist jag satte mig och började räkna så hamnade bara förbrukningen av smörjfett och olja på 5-10 kr i timmen om man följer traktorns smörjschema.... sen tillkommer diesel, reparationer, avskrivningar etc.

Så vi kör bara på 5 års arrenden eller på egen mark, annars vill man ju ha minst 500 kr + moms per timme från det att vrider på startnyckeln.

Det är mycket ogräs och tistlar och dåligt med timotej.. Gödslat är det inte heller. Men jag lär inte ta det nästa år igen.. Blir för dyrt, för mycket krångel och för mycket jobb.

Ja, ett arrende kan ju vara nåt, men det lär bli dyrt.. Allt handlar om pengar.. (Går ena företaget dåligt så måste man ju dra in pengar på det andra..)Så det får nog vara.. Jag har iaf fått in 43rundbalar på 500-600kg och ett lass med småbal. Och det är det dubbla än vad jag behöver.:eek:

Vilken snåljåp!!
Vi har i år fått 10 ha x bete och 4 ha x vall, allt gratis bara vi sköter marken.Ägarna tar ju EU-stödet.

Att ge sig på gamla ogräsvallar är som det gammla ordspråket - mycket väsen och lite ull sa kärringen när hon klippte grisen :D

När det är ogräs och vildgräs så får man ju ut sådär 1 ton ts per hektar istället för kanske 3-5 ton ts på en riktig vall, men det är lika dyrt som att skörda "riktigt" vallfoder... ganska värdelöst mao.

Har man ett 5 årigt arrende så vågar man ju sig på att plöja upp och så in nytt, men då vill man ju veta att man verkligen får skörda det sen i några år.

Och självklart ska den som brukar marken ha alla EU-pengar... annars blir det fel.

Intäkter på ett ha vall ligger ju ofta på mellan 7 500 - 13 000 per år, så då måste du ju räkna på vad du har för kostnader m.m. innan du vet vad du kan erbjuda i arrende.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 445
Senast: TantEster
·
A
Anläggning I år var första året med det "egna höet". :crazy: Eller rättare sagt, marken är vår men arrendator brukar den, vi får hö som...
Svar
14
· Visningar
2 986
Senast: anni0001
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama