Vad går ni på vid val av avlessto?

Masse

Trådstartare
Jag är ny på det här med travavel och har frågat många om råd med både val av ston och hingstar.
Men två av de som jag har frågat som bägge själv har mycket framgångsrik uppfödning var varnadras motsatts.
Nummer ett som hade fem spekulanter som bjöd på den hingstungen som var till salu i våras och fick sålt samma dag som han satte ut annons. Säger att avelsindex är det viktigaste när det gäller ett sto och även hingsten måste ha höga avelsindex.
Nummer två som visserligen inte fick sålt lika fort, den hingstunge han hade till salu i år. Fick ändå till slut lite över femhundratusen för den, så jag antar den inte heller var helt av banan. Han säger att avelsindex det vet han inte ens vad hans ston har och bryr sig inte alls utan att det man ska gå på är stolinjer. Starka stolinjer är A och O.
Själv skulle jag väl tycka att en kombination av högt avelsindex och starkt möderne skulle vara idealet i en perfekt värld.

Hur gör ni när ni ska skaffa ett sto för avel? Vad är det som är den avgörande faktorn i era val?

Sv: Vad går ni på vid val av avlessto?

1996 såg jag en video på en häst som jag tyckte hade den perfekta aktionen, Kramer Boy.
Sen dess så har jag velat ta ett föl från den moderstammen.
Det har jag nu. Stoet i sig har extriöra brister,men andra saker har vägt över.
Som det ser ut idag kommer fölet bli korrekt.

Vi brukar se till en stark moderlinje, och att stoet har en pappa som säljer.
Ska man välja mellan dessa två väljer vi i allmänhet mödernet. Med det sagt så finns det undantag. Vi har nu tex tittat på ett sto som har ett helt ok möderne, men sämre än våra övriga märrar. Dock är hon efter Viking Kronos, och det tycker vi uppväger en del. Nu blir det antagligen inte den märren ändå, pga andra praktiska orsaker.
Vi har ju också ett tävlingssto efter en mindre rolig pappa (WSB...) men där vårt favoritsto är mamma. WSB märren är bra (ett par V75 starter) om än ingen stjärna. Hon kommer antagligen att sättas i avelsboxen här när hon har tävlat klart, enbart pga att hon har ärvt exakt de egenskaper som gör att vi älskar hennes mamma.

(Sedan måste jag också tydliggöra att det inte är vi som har betäckt med WSB, utan märren var dräktig med honom när vi köpte henne.:p)

Intressant att ni "bara" har gått efter mödernet. Eller har indexen ändå spelat in i valet t ex om det funnits två likvärdiga ston enligt mödernet?

Index säger inte allt.
Vår bästa (I vårt tycke) märr har ett blup på 98. Detta beror på att hennes far är fransk och inte finns med i systemet. Han har nästan inga avkommor i Sverige. I Frankrike däremot är han mycket högt aktad.
Jag har faktiskt aldrig låtit blup avgöra i valet mellan två ston, men det kan ju bero på att vi har lyckats att göra valet ändå sas.
Nu är det ju så att har märren en attraktiv stam (gediget möderne, syskon som sprungit in någon miljon, en bra pappa) så är ju blupen oftast hög. Dock är det inte det jag tittar på.
Ett bra blupvärde är ju dock givetvis bra att ha. Jag tror inte att jag skulle vara oense med blupen om jag tittade på en häst med högt index, men hästar med lågt index kan ha det oförtjänt.
Det kan ju också vara så att man verkligen tror på den blodskombinationen stoet representerar, eller verkligen vill åt spänsten hon har i kotlederna.:D Det syns ju inte heller i blup.

Jag har inte ens kollat vad mina märrar har för blup.Så intressant var det för mig :angel:.
104 0,72
97 0,75
Vad säger det?

Stoet ska ha en bra pappa som visat att han lämnar bra som morfar, moderstammen tycker jag är mkt viktig, den ska helst ha lämnat bra med olika hingstar och det bästa vore om dom själv har bra prestationer på banan i flera generationer.

Samma sak när jag väljer hingst, moderstammen är viktig.

Så tänker jag när jag ska välja sto till min avel (kallblod).

Jag tittar på avelsindex men det är inte avgörande. Viktigt för mig är mödernets resultat, vill ha bra prestationer och hög start%. Jag tycker även det är viktigt att stoet gjort egna prestationer, speciellt om hon har franskt blod.

Det är ju såklart även viktigt att hon har en populär pappa om man ska sälja.

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 682
Senast: Blyger
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 193
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar