Vad gäller??

D

Dextrosol

Om man skriver i köpekontrakter att en häst bara får gå vissa klasser gäller detta då för all tid eller?? Likaså undrar jag om man skriver in att man har förköpsrätt vid försäljning är detta då gällande vid en ev. försäljning??

Sv: Vad gäller??

Sådana saker kan aldrig bli juridiskt bindande. Det enda du kan ha det till är att om man skriver t ex att hästen är såld för att användas som promenadhäst, eller för dressyr i lätta klasser, kan köparen inte i efterhand komma och klaga på att hästen inte går svår hoppning...
Har man däremot skrivit i kontraktet att hästen är tänkt att användas för tävling i svår klass och denknappt klarar att kravla sig runt i lätta klasser, kan det vara ett skäl att få köpet att gå tillbaka.

Är hästen såld så är den såld och köparen har rätt att göra vad han/hon vill med hästen, oavsett vad som står i kontraktet.

Sv: Vad gäller??

Den enda chansen att få något sådant att gälla är att skriva in ett vite på om det inte följs. Typ: att skulle hästen ändå tävla i högre klass skall säljaren ersättas med XXXXX antal kronor. Annars är det som så att såld är såld och som ägare förfogar man fritt över det man köpt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 138
Senast: gullviva
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: Rugge
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka