Vad gäller vid nedsmutsning av väg?

Monifa

Trådstartare
Körde till jobbet här om dagen (strax innan 5 på morgonen) och kör in i en kurva varpå jag upptäcker att vägen är täckt av ett 5 cm lager lervälling och det släpper. Jag hamnar i ett krondike. Jag kör den här vägen 4 ggr om dagen och kör alltid lugnt genom den kurvan så det var ingen vansinnes fart utan snarare 40 km/h och det var omöjligt att se innan jag kör in i kurvan att vägen skulle vara täkt med lera.

Bilen hade vatten upp till trösklarna, en stor buckla i framkant, servostyrningen gick åt helvete och krockkuddarna funkar inte (de löstes inte ut men bilen varnar att de är ur funktion) och antagligen kommer lilla bilen dömmas ut då skadorna överstiger bilens värde (25'-30')

Bonden som dragit ut leran på vägen kontaktades och städade vägen och han står för självrisken. Men då hade jag inte sätt hur bilen såg ut än och tog för givet att den gick att laga.

Nu är frågan, vad säger lagen och vad kan jag kräva?

En fråga för ditt försäkringsbolag att besvara, men jag tror inte du kan kräva att bonden betalar dig för bilens värde om det är vad du undrar, för jag antar att bilen är halvförsäkrad?

Hade han stjälpt av ett helt lerlass på vägen eftersom den var täckt med 5 cm lager av lera, eller vad :confused:

@Gnist bilen är helförsäkrad :)
Nej inte ersätta bilens värde (det får jag från försäkringsbolaget) men iallafall endel. Han skulle betalat självrisken så varför inte en del av bilen? Han är ju vållande till skada på fordon i princip.

Och nej han hade kört bajs. Är inte jätte svårt att dra ut mängder på vägen med 8 däck som alla har rejält mönsterdjup om det är kladdigt på åkern :) särskilt om man kör in och ut sådär en 10-15 gånger...

Vet inte om jag förstått dig rätt nu, men din försäkring täcker ju hela bilens värde, och utöver det vill du att bonden betalar ytterligare en del, vilket gör att du får ut mer än 100% av bilens värde?

Nej inte ersätta bilens värde (det får jag från försäkringsbolaget) men iallafall endel. Han skulle betalat självrisken så varför inte en del av bilen? Han är ju vållande till skada på fordon i princip.

Och nej han hade kört bajs. Är inte jätte svårt att dra ut mängder på vägen med 8 däck som alla har rejält mönsterdjup om det är kladdigt på åkern :) särskilt om man kör in och ut sådär en 10-15 gånger...

Nja, han är nog inte vållande i juridisk mening och står han för självrisken så är det ju bra nog. Något mer och inte egentligen ens den är han skyldig att betala. Finns ingen lag som reglerar sånt och resten av bilens värde får du som sagt från f-bolaget om de anser den vara bortom räddning, men det är ju en fråga för dem att avgöra som sagt, om den är värd att kosta på reparation eller inte.

Körde till jobbet här om dagen (strax innan 5 på morgonen) och kör in i en kurva varpå jag upptäcker att vägen är täckt av ett 5 cm lager lervälling och det släpper. Jag hamnar i ett krondike. Jag kör den här vägen 4 ggr om dagen och kör alltid lugnt genom den kurvan så det var ingen vansinnes fart utan snarare 40 km/h och det var omöjligt att se innan jag kör in i kurvan att vägen skulle vara täkt med lera.

Bilen hade vatten upp till trösklarna, en stor buckla i framkant, servostyrningen gick åt helvete och krockkuddarna funkar inte (de löstes inte ut men bilen varnar att de är ur funktion) och antagligen kommer lilla bilen dömmas ut då skadorna överstiger bilens värde (25'-30')

Bonden som dragit ut leran på vägen kontaktades och städade vägen och han står för självrisken. Men då hade jag inte sätt hur bilen såg ut än och tog för givet att den gick att laga.

Nu är frågan, vad säger lagen och vad kan jag kräva?

Tyvärr så är det väl så att i strikt juridisk och försäkringsmässigt mening har du som förare brustit i att anpassa hastigheten efter förhållande på vägen. Att säga att något plötsligt dök upp bakom en kurva och man åkte av vägen eller krockade gills inte då du som förare alltid är skyldig att framföra bilen på ett sådant sett att skada inte uppstår.

Om man dessutom åker på landsvägar med traktortrafik till och från åkrar är lera i vägen något man måste räkna med på samma sett som is på vägen när det är kallt.

Finns ingen lag som reglerar sånt
Jo det finns det faktiskt (som varande motorcyklist är det intressant att känna till den).

TF 2. kap
10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.

I praktiken är det naturligtvis svårt eller omöjligt att avlägsna jord eller gödsel omedelbart, i jordbruksbygd. Men ett rimligt krav, när det ser ut som TS beskriver, är att bonden ifråga skyltar för slirig körbana. De mer seriösa lantbrukarna här i trakten gör faktiskt det, när det är riktigt mycket skit på vägen och framför allt i skymda kurvor.
Sen är det förstås en annan fråga om det är intressant eller motiverat att anmäla bonden för brottet - och om det går att styrka förhållandena på platsen såhär efteråt, genom t ex foton och/eller vittnesmål.

Jo det finns det faktiskt (som varande motorcyklist är det intressant att känna till den).

TF 2. kap
10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.

I praktiken är det naturligtvis svårt eller omöjligt att avlägsna jord eller gödsel omedelbart, i jordbruksbygd. Men ett rimligt krav, när det ser ut som TS beskriver, är att bonden ifråga skyltar för slirig körbana. De mer seriösa lantbrukarna här i trakten gör faktiskt det, när det är riktigt mycket skit på vägen och framför allt i skymda kurvor.
Sen är det förstås en annan fråga om det är intressant eller motiverat att anmäla bonden för brottet - och om det går att styrka förhållandena på platsen såhär efteråt, genom t ex foton och/eller vittnesmål.

Precis. En kompis till min sambo åkte på rejält skadestånd till en motorcyklist som körde omkull efter att han hade spridit gödsel och en heldel hade hamnat på vägen. Det blev dyrt för honom kan jag säga och han är numera snabb med att snygga till efter sig.

@Pegasus63 (hänvisas lite till snubbelfots inlägg)
Jag anpassade hastigheten. Saken är att jag kan inte krypa genom alla kurvor OM det är någon bonde som sölat ner vägen när det är dennes skyldighet att märka ut det eller städa efter sig. I detta fall hade han kunnat ta lastmaskinen och skrapat av som han gjorde 30 min efter att jag hade ringt. Jag är själv inom lantbruk och har aldrig vart med om att man inte städat efter sig när det vart denna mängd lera på vägen. Jag hade likaväl hamnat i diket på motsatta sida och frontalkrockat med ett träd. Kan man då som bonde varna eller förhindra en olycka ligger det en i fatet (vilket denna bonde själv erkände att det var rent slarv och det var därför han åkte ner så snabbt och städade så att det inte var någon mer som skulle drulla i).

@Snubbelfot har både bilder och vittne. Nu är jag inte ute efter att anmäla då jag tror att vi kan göra upp om det själva. Däremot är mitt försäkringsbolag intresserade av bilderna och det är väll klart, de vill ju helst slippa betala.

Bilen blev förövrigt utdömd idag då skadorna var rätt omfattande undertill.

Avsåg lag för att bonden ska täcka handpenningen i första hand dock, men oavsett så täcker ju ts bilförsäkring det hela enligt uppgift från ts och då är ju bedömningen från f-bolaget nog att bonden inte är att hålla skadeskyldig i just det här fallet, för är det nått f-bolag är bra på så är det att ha koll på om det är nån annan som är ansvarig och därmed också får stå för fiolerna.

Helt ärligt så har jag också lite svårt för att se hur man i den låga hastigheten det ändå handlar om kan få sån sladd på bilen att man åker i diket pga leriga traktorspår på vägen, men hänt har ju hänt och det är som sagt en fråga för f-bolaget att svara på om de tar kostnaden eller inte.

Helt ärligt så har jag också lite svårt för att se hur man i den låga hastigheten det ändå handlar om kan få sån sladd på bilen att man åker i diket pga leriga traktorspår på vägen
Jo, fast ts beskriver inte leriga traktorspår. Hon beskriver en väg täckt av 5 cm lera.

TF 2. kap

Detta trodde jag alla som bodde på landet kände till. Precis som jag antar att alla i stan känner till att man måste hålla efter om man har trottoar utanför sitt hus (vilket jag som lantis inte hade en aning om :D).

@Gnist det var inte svårt alls. Det slirade till och med för chefen när han hämtade mig och då rullade han bara. Det var mycket lera, inte bara en skvätt vid åkerinfarten. Utan från mitten av kurvan och 20 meter efter det.

Du får ju bilens värde av försäkringsbolaget så vad ska bonden betala? Ska du ha ut mer än bilens värde eller vad menar du?

Jag var mest intresserad av vad lagen sa om detta. Pratade nyss med försäkringsbolaget om detta och det är mer än fråga om det är hans försäkringsbolag eller vad det nu var han bubblade om.

Men hade han städat vägen efter sig som han ska hade jag haft en bil som fungerade. Efter som att han struntade i att rengöra vägen/märka ut så har jag en bil som är kvaddad. Jag kan inte låta bli att tycka att han har en del av ansvaret i detta (såklart inte allt, jag körde bilen). Men som sagt, får se vad f b säger när de tittat lite.

Jag var mest intresserad av vad lagen sa om detta. Pratade nyss med försäkringsbolaget om detta och det är mer än fråga om det är hans försäkringsbolag eller vad det nu var han bubblade om.

Men hade han städat vägen efter sig som han ska hade jag haft en bil som fungerade. Efter som att han struntade i att rengöra vägen/märka ut så har jag en bil som är kvaddad. Jag kan inte låta bli att tycka att han har en del av ansvaret i detta (såklart inte allt, jag körde bilen). Men som sagt, får se vad f b säger när de tittat lite.

Men han har väl redan gått med på att betala självrisken? Vilket jo torde innebära att han insett att han tabbat sig och vill göra rätt för sig. Det finns liksom inga andra rimliga kostnader som han skulle kunna betala förrutom det iom att försäkringen nog lär gå in.

Jo, fast ts beskriver inte leriga traktorspår. Hon beskriver en väg täckt av 5 cm lera.

Ja och som fd bonde så undrade jag då om han hade stjälpt av ett helt lass med lera för att uppnå att vägbanan är helt täckt av 5 cm lera i 20 meter..

Har kört traktor och vet hur det blir under leriga höstar när man kommer från en leråker och ut på en väg och jag vet också att man inte springer och "städar" vägen efter varje gång man passerat om man ex.vis måste åka flera vändor för att fylla på dyngspridaren.

Ja och som fd bonde så undrade jag då om han hade stjälpt av ett helt lass med lera för att uppnå att vägbanan är helt täckt av 5 cm lera i 20 meter..

Har kört traktor och vet hur det blir under leriga höstar när man kommer från en leråker och ut på en väg och jag vet också att man inte springer och "städar" vägen efter varje gång man passerat om man ex.vis måste åka flera vändor för att fylla på dyngspridaren.
Jag har själv inte varit på platsen och sett vägbanan med egna ögon så därför väljer jag för min del att tro på ts beskrivning - den är ju en förutsättning för tråden. Om man känner att ts inte är trovärdig i sin beskrivning så blir det ju litet svårt att diskutera konkret.

Ifråga om städning har jag inte sett något inlägg i den här tråden där någon propsar på att vägbanan skall sopas efter varje vända. Däremot har jag upplyst om att ansvarstagande lantbrukare i mina trakter skyltar för slirig vägbana när det blir riktigt mycket lera eller gödsel. Det är inte komplicerat, inte arbetsamt och inte dyrt, och det kan spara både materiella skador och personskador.

@Gnist jag tycker att man iallafall märker ut om han slutade köra sent på natten. Jag kräver inte att man städar efter varje vända, det har jag aldrig sätt en bonde göra och lär nog aldrig få se det heller. Men när man kört klar ska man göra något.

Jag har bilder och vittne på leran. Om du väljer att inte tro på mig är det upp till dig.

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 340
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9