Monifa
Trådstartare
Körde till jobbet här om dagen (strax innan 5 på morgonen) och kör in i en kurva varpå jag upptäcker att vägen är täckt av ett 5 cm lager lervälling och det släpper. Jag hamnar i ett krondike. Jag kör den här vägen 4 ggr om dagen och kör alltid lugnt genom den kurvan så det var ingen vansinnes fart utan snarare 40 km/h och det var omöjligt att se innan jag kör in i kurvan att vägen skulle vara täkt med lera.
Bilen hade vatten upp till trösklarna, en stor buckla i framkant, servostyrningen gick åt helvete och krockkuddarna funkar inte (de löstes inte ut men bilen varnar att de är ur funktion) och antagligen kommer lilla bilen dömmas ut då skadorna överstiger bilens värde (25'-30')
Bonden som dragit ut leran på vägen kontaktades och städade vägen och han står för självrisken. Men då hade jag inte sätt hur bilen såg ut än och tog för givet att den gick att laga.
Nu är frågan, vad säger lagen och vad kan jag kräva?
Bilen hade vatten upp till trösklarna, en stor buckla i framkant, servostyrningen gick åt helvete och krockkuddarna funkar inte (de löstes inte ut men bilen varnar att de är ur funktion) och antagligen kommer lilla bilen dömmas ut då skadorna överstiger bilens värde (25'-30')
Bonden som dragit ut leran på vägen kontaktades och städade vägen och han står för självrisken. Men då hade jag inte sätt hur bilen såg ut än och tog för givet att den gick att laga.
Nu är frågan, vad säger lagen och vad kan jag kräva?