Vad gäller utan kontrakt?

Libra

Trådstartare
Är det någon som har koll på vad som gäller när man inte har skrivit ett kontrakt för ett jobb?

Det är såhär att jag har haft mailkontakt med ett ställe där jag ska sommarjobba i sommar, där jag även jobbade förra sommaren. Vi har alltså endast haft mailkontakt där vi har kommit överens om vilka pass jag ska arbeta.

Dock mår jag inte psykiskt bra för tillfället och ska kolla med läkaren om det räcker för en sjukskrivning.
Därför undrar jag om mailkontakten är nog för att vara bindande och att jag därmed får sjuklön?
Eller är det snarare att bita i det sura äpplet, meddela jobb och hoppas att de löser det utan mig och hoppas att jag klarar mig utan pengar i sommar?

Ska givetvis även kolla med facket, men öppettiderna är ju knappast de bästa på helgen :(
 
Sv: Vad gäller utan kontrakt?

Är det någon som har koll på vad som gäller när man inte har skrivit ett kontrakt för ett jobb?

Det är såhär att jag har haft mailkontakt med ett ställe där jag ska sommarjobba i sommar, där jag även jobbade förra sommaren. Vi har alltså endast haft mailkontakt där vi har kommit överens om vilka pass jag ska arbeta.

Dock mår jag inte psykiskt bra för tillfället och ska kolla med läkaren om det räcker för en sjukskrivning.
Därför undrar jag om mailkontakten är nog för att vara bindande och att jag därmed får sjuklön?
Eller är det snarare att bita i det sura äpplet, meddela jobb och hoppas att de löser det utan mig och hoppas att jag klarar mig utan pengar i sommar?

Ska givetvis även kolla med facket, men öppettiderna är ju knappast de bästa på helgen :(

Från försäkringskassans hemsida....

http://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/sjuk_1_14/om_sjuklon
 
Sv: Vad gäller utan kontrakt?

Jag skulle nog vilja säga att det bara är att bita i äpplet. Utan anställningsbevis har ju inte varken du eller företaget några skyldigheter till varandra?

Sen vet jag inte hur det 'ska' vara, men det låter ju otroligt om det skulle vara okej med mailkontakt(skriftligt blivit lovat jobb) för att få sjuklön från ett jobb man inte har börjat än och inte har anställningsbevis påskrivet för.
 
Sv: Vad gäller utan kontrakt?

Jag skulle säga nej. Du har inget anställningsavtal och anställningen har inte börjat än.
 
Sv: Vad gäller utan kontrakt?

Lagen om anställningsskydd (LAS) anger ingen form för anställnings ingående, det finns alltså inget krav på att ett anställningsavtal ska vara skriftligt. Dock kan undantag finnas i kollektivtavtal, särskild lagstiftning eller administrativa föreskrifter och där finnas krav på att ett anställningsavtal ska ingås skriftligt. Så det beror lite på hur det ser ut, vad det gäller för bransch och kollektivavtalet.
 
Sv: Vad gäller utan kontrakt?

Fast för att ingå i LAS måste man ju varit anställd ett visst antal dagar osv. Det framgår ju förvisso inte, men sommarjobb skapar sällan LAS-dagar..? Eller har jag fel?
 
Sv: Vad gäller utan kontrakt?

Tack! Där står det ju rätt upp och ner att jag inte har någon rätt till ersättning åtminstone.

Arbetet går under livsmedel så jag vet inte riktigt hur det ser ut med avtalen egentligen...
Men då är det detta jag hade behövt veta mera om.
Får höra med chefen om han vill ha ett läkarintyg då helt enkelt eller om det funkar att de helt enkelt hittar någon annan, även om det börjar bli rätt kort varsel för det.

Tror främst jag var osäker med tanke på att jag bemannar samma företag via bemanningsföretag som extrajobb, men under sommaren tar företaget över anställningen eftersom det är billigare. Men ni verkar ju uppenbarligen ha rätt med det ni har skrivit :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 091
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp