Vad gäller om man hyr hus och blir ersättningsskyldig.

Kämpigtochledsen

Trådstartare
Hej, anonymt konto. Vår familj hyrd ett hur under perioden juli 2014 till november 2015. NU har vi fått ett krav från den före detta hyresvärden på 15.000 för förstörd egendom.

I beloppet finns städ, trasiga madrasser, samt ersättning av bänkskiva och trasig matta yrkat, varken mer eller mindre. Eftersom det här är nya uppgifter för oss ställer vi oss frågande om man måste betala och vad som gäller?

Huset var möblerat när vi flyttade in. Dock ställde vi undan madrasserna i ett förråd inne i huset och använde våra egna, så vi har omöjligt förstört hennes madrasser (det skrivs inte heller HUR de är förstörda). Hon som hyresvärd har varit inne i huset medan vi hyrt utan att frågat om lov vid flera tillfällen, så det kan knappast ha varit någon nyhet för henne hur vi levde och det såg ut. Den förstörda mattan vet jag inte heller vad hon menar, mycket möjligt att det kommit någon fläck på någon av mattorna, samma med bänkskivan, men det är inget jag varken kan dementera eller styrka.

När det kommer till städningen städade vi. Vi flyttade dessutom ut redan i mitten av november vilket gjorde att hon hade haft gått om tid för en besiktning och vi för att rätta till eventuell städning. Hon gjorde aldrig någon besiktning och vi hörde inget av henne så vi trodde att det var ok. Borde vi inte ha haft möjlighet att göra om det vi missat?

I övrigt gjordes det inget besiktningsprotokoll på grejer och skick före vi flyttade in och inget när vi flyttade ut.

Vad har vi, om vi har, för rättigheter i detta?
 
Hej, anonymt konto. Vår familj hyrd ett hur under perioden juli 2014 till november 2015. NU har vi fått ett krav från den före detta hyresvärden på 15.000 för förstörd egendom.

I beloppet finns städ, trasiga madrasser, samt ersättning av bänkskiva och trasig matta yrkat, varken mer eller mindre. Eftersom det här är nya uppgifter för oss ställer vi oss frågande om man måste betala och vad som gäller?

Huset var möblerat när vi flyttade in. Dock ställde vi undan madrasserna i ett förråd inne i huset och använde våra egna, så vi har omöjligt förstört hennes madrasser (det skrivs inte heller HUR de är förstörda). Hon som hyresvärd har varit inne i huset medan vi hyrt utan att frågat om lov vid flera tillfällen, så det kan knappast ha varit någon nyhet för henne hur vi levde och det såg ut. Den förstörda mattan vet jag inte heller vad hon menar, mycket möjligt att det kommit någon fläck på någon av mattorna, samma med bänkskivan, men det är inget jag varken kan dementera eller styrka.

När det kommer till städningen städade vi. Vi flyttade dessutom ut redan i mitten av november vilket gjorde att hon hade haft gått om tid för en besiktning och vi för att rätta till eventuell städning. Hon gjorde aldrig någon besiktning och vi hörde inget av henne så vi trodde att det var ok. Borde vi inte ha haft möjlighet att göra om det vi missat?

I övrigt gjordes det inget besiktningsprotokoll på grejer och skick före vi flyttade in och inget när vi flyttade ut.

Vad har vi, om vi har, för rättigheter i detta?
2015? Har hon inte varit i huset sedan dess så har ju mössen ha ätit madrasserna i garderoberna eller vad som helst hänt? Städningen kan ju inte vara tiptop efter att ha stått i 4 år heller. Eller missförstod jag någonting?

Kanske skrev du fel och det var november 2019?
 
2015? Har hon inte varit i huset sedan dess så har ju mössen ha ätit madrasserna i garderoberna eller vad som helst hänt? Städningen kan ju inte vara tiptop efter att ha stått i 4 år heller. Eller missförstod jag någonting?

Kanske skrev du fel och det var november 2019?
Nej. Alltså vi flyttade ut 2015 och det är först nu vi har fått krav via kronofogden. Hon har bott i huset sedan vi flyttade ut men vi har inte hört något sedan dess. Det är heller inte mer specificerat än det jg skrev att hon vill ha betalt för.
 
Hej, anonymt konto. Vår familj hyrd ett hur under perioden juli 2014 till november 2015. NU har vi fått ett krav från den före detta hyresvärden på 15.000 för förstörd egendom.

I beloppet finns städ, trasiga madrasser, samt ersättning av bänkskiva och trasig matta yrkat, varken mer eller mindre. Eftersom det här är nya uppgifter för oss ställer vi oss frågande om man måste betala och vad som gäller?

Huset var möblerat när vi flyttade in. Dock ställde vi undan madrasserna i ett förråd inne i huset och använde våra egna, så vi har omöjligt förstört hennes madrasser (det skrivs inte heller HUR de är förstörda). Hon som hyresvärd har varit inne i huset medan vi hyrt utan att frågat om lov vid flera tillfällen, så det kan knappast ha varit någon nyhet för henne hur vi levde och det såg ut. Den förstörda mattan vet jag inte heller vad hon menar, mycket möjligt att det kommit någon fläck på någon av mattorna, samma med bänkskivan, men det är inget jag varken kan dementera eller styrka.

När det kommer till städningen städade vi. Vi flyttade dessutom ut redan i mitten av november vilket gjorde att hon hade haft gått om tid för en besiktning och vi för att rätta till eventuell städning. Hon gjorde aldrig någon besiktning och vi hörde inget av henne så vi trodde att det var ok. Borde vi inte ha haft möjlighet att göra om det vi missat?

I övrigt gjordes det inget besiktningsprotokoll på grejer och skick före vi flyttade in och inget när vi flyttade ut.

Vad har vi, om vi har, för rättigheter i detta?
Jag tror att vi kan komma med en massa tyckande, men att klara besked bör komma från t.ex. hyresgästföreningen.

Känns oerhört märklligt att komma med krav efter mer än tre år. I väntan på hyresgäsföreningen kan du ju alltid be om specifikation.

Min gissning är att hyresvärden inte kan komma nån vart med så gamla påståenden.
 
Utifrån det du beskriver skulle jag själv bestrida kravet skriftligen, med hänvisning till dels att yrkandet inkommer för lång tid (fyra år!) efter utflyttning, dels att ingenting styrker de påstådda skadorna/kostnaderna. Skulle hyresvärden framhärda med en stämning på beloppet så skulle jag själv nog inte vara så orolig, jag har för mig att man enligt Jordabalken bara har två år på sig att komma med sådana anspråk. Strängt taget kan det ju bott hur många som helst i huset sedan ni flyttade ut.

Edit: jodå. https://lagen.nu/1970:994#K12P61S1
 
Jag har kollat i mina papper nu också och vi betalade hyra i november 2015 men flyttade ut under barnens höstlov dvs början av november så med andra ord hade hon nästan en månad på sig att besikta och låta oss göra om städningen.
 
Det låter jättekonstigt. Kom kravet nu via Kronofogden alltså, inget brev innan? Läs på om hur man bestrider krav via kronofogden och kontakta Hyresgästföreningen är mitt tips.
 
Det är för sent.
Man har bara 2 år på sig.
Jordabalken 12 Kap
61 § Hyresvärd eller hyresgäst, som vill framställa fordringsanspråk på grund av hyresförhållande, skall väcka talan därom inom två år från det hyresgästen lämnade lägenheten. Iakttas ej denna tid, är rätten till talan förlorad, om ej annat avtalats. Har den ena parten väckt talan i rätt tid, har den andra parten rätt till kvittning, fastän hans rätt till talan är förlorad. Lag (1984:694).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
 
Det är för sent.
Man har bara 2 år på sig.
Jordabalken 12 Kap
61 § Hyresvärd eller hyresgäst, som vill framställa fordringsanspråk på grund av hyresförhållande, skall väcka talan därom inom två år från det hyresgästen lämnade lägenheten. Iakttas ej denna tid, är rätten till talan förlorad, om ej annat avtalats. Har den ena parten väckt talan i rätt tid, har den andra parten rätt till kvittning, fastän hans rätt till talan är förlorad. Lag (1984:694).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
Tack snälla. Jag vet att du har erfarenhet av hyresgäster som inte skött sig men jag kan verkligen inte se att vi har misskött oss här. Vår vän som hjälpte oss att städa och som förövrigt städade i ett städbolag då blev väldigt missnöjd. Hon städade ju svart så vi tog inget kvitto men nog ansåg jag att jobbet var väl utfört i alla fall.
 
Skicka omg ett papper som svar till Kronofogden, där det står att ni bestrider kravet i sen helhet.
Då bollar dom tillbaka det till den som ansökt som då måste börja om från början o även komma med bättre bevis och som @Inte_Ung säger så är det försent för att komma med krav nu.
 
Hej, anonymt konto. Vår familj hyrd ett hur under perioden juli 2014 till november 2015. NU har vi fått ett krav från den före detta hyresvärden på 15.000 för förstörd egendom.

I beloppet finns städ, trasiga madrasser, samt ersättning av bänkskiva och trasig matta yrkat, varken mer eller mindre. Eftersom det här är nya uppgifter för oss ställer vi oss frågande om man måste betala och vad som gäller?

Huset var möblerat när vi flyttade in. Dock ställde vi undan madrasserna i ett förråd inne i huset och använde våra egna, så vi har omöjligt förstört hennes madrasser (det skrivs inte heller HUR de är förstörda). Hon som hyresvärd har varit inne i huset medan vi hyrt utan att frågat om lov vid flera tillfällen, så det kan knappast ha varit någon nyhet för henne hur vi levde och det såg ut. Den förstörda mattan vet jag inte heller vad hon menar, mycket möjligt att det kommit någon fläck på någon av mattorna, samma med bänkskivan, men det är inget jag varken kan dementera eller styrka.

När det kommer till städningen städade vi. Vi flyttade dessutom ut redan i mitten av november vilket gjorde att hon hade haft gått om tid för en besiktning och vi för att rätta till eventuell städning. Hon gjorde aldrig någon besiktning och vi hörde inget av henne så vi trodde att det var ok. Borde vi inte ha haft möjlighet att göra om det vi missat?

I övrigt gjordes det inget besiktningsprotokoll på grejer och skick före vi flyttade in och inget när vi flyttade ut.

Vad har vi, om vi har, för rättigheter i detta?
Det kan vara värt att slå en signal till Kronofogden och berätta att ni flyttade ut redan 2015 och att detta är det första ni hör om några krav. Att ni städat ut - och lämnat utan att klagomål framförts. Att ingen besiktning genomförts varken före eller efter inflyttning och utflyttning. Be dem om råd hur ni ska hantera situationen.
 
Det kan vara värt att slå en signal till Kronofogden och berätta att ni flyttade ut redan 2015 och att detta är det första ni hör om några krav. Att ni städat ut - och lämnat utan att klagomål framförts. Att ingen besiktning genomförts varken före eller efter inflyttning och utflyttning. Be dem om råd hur ni ska hantera situationen.
Det är redan gjort och det enda de säger är att jag får skriva på delgivningen och sedan bestrida. Känner att jag inte ens vill skriva på delgivningen :-(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp