Vad gäller med lastbilsvikter ?

gylle

Trådstartare
Vad gäller egentligen när det gäller totalvikter på lastbilar. Är det vanligt att det enkelt går att ändra totalvikterna på dem ?
Sitter och läser annonser och blir lite förbryllad när samma lastbilar av samma modell har olika totalvikter och därmed också olika lastvikter, det kan skilja rätt mkt ibland. Vissa modeller så finns det till synes exakt samma bil en har totalvikt 5000kg medans en annan har 3.500kg.
Är det svårt att ändra en som är reggad på 3.500kg om man vill höja den om man tar C-kort och vill ha mer lastvikt så småningom ?

Sv: Vad gäller med lastbilsvikter ?

Det är inte så enkelt att ändra vikten på lastbilar. Vet av egen erfarenhet.
Jag letar efter en C-korts bil, men alla jag hittar i min prisklass är nedvägda för att få lägre skattevikt.

Hade så gott som köpt en i somras. Möjlighet att lasta fem hästar och ändå ha extra lastutrymme kvar. Skulle väldigt enkelt gå att ändra om till tre "boxar" så att jag skulle kunna köra tre ston med föl. Verkade helt perfekt. Ända till jag kollade vikten!!! Den var visserligen tung och krävde C-kort men fick inte lasta mer än totalt 900 kilo. Med totalt så menar jag totalt d v s inkl häst, utrustning, foder ev egen matsäck m m. Så jag lastar mer i min släp och har då även möjlighet att ha annan last i bilen. Så då undersökte säljaren om det gick att väga om den vilket det inte gjorde på något enkelt sätt.
Köpa en stor lastbil för att transportera en stor häst eller ett sto med föl verkar lite överkurs.
Antar att det är samma regler som gäller för att väga om släp, men vet inte.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 400
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 461
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar