Vad gäller - ansvars- och försäkringsmässigt - för djurägaren?

Targa

Trådstartare
Jag borde ju veta det här, efter så många år av hästägande, men vad gäller egentligen om främmande människor går in i min hage och blir skadade av mina hästar? Är det jag som hästägare som blir ansvarig då? Och vilken försäkring täcker ev skador?

Kom till att tänka på det idag när jag såg två grannpojkar inne i min hage. De hälsade snällt och försynt på hästarna. Ena hästen var på bushumör o började plötsligt studsa rundor o göra några glada bakutkickar. Inget hände - men jag har livlig fantasi och ser alltid det värsta scenariot framför mig ....

Sv: Vad gäller - ansvars- och försäkringsmässigt - för djurägaren?

Vet inte om hästförsäkringen täcker,
men deras försäkring borde väl gälla?
Sedan blir du säkert ändå ansvarig på något sätt. Hm.....

Ingen mer som kan/vågar svara på vad som gäller? Är man ansvarsskyldig eller inte?

I Agrias försäkring ingår det något sådant, alltså om hästen skadar någon annan människa, har sönder kläder, tänder osv.
När jag pratade med en rep från IF sa han att de inte hade något motsvarande, men han lät samtidigt så osäker, så de kanske har det ändå?
Så det kan nog bero på vilket bolag man har om de täcker sånt.

Dock vet jag inte något om det ÄR rent ansvarsmässigt... Vid trafikolyckor är väl hästar att betrakta som vilt? Alltså man har ingen skuld. Då borde det väl vara samma om man har hästen normalt instängslad. Går folk in borde de få skylla sig själva.

Men jösses :mad: Går man genom/under staket och in i annans hage på annans mark och klappar andras hästar som man inte frågat om lov - vare sig man är barn eller vuxen då borde det väl vara på eget ansvar. Dock borde väl föräldrar vara ansvarig för sina barn.
Men vore bra att veta vad lagen säger - har för mig att det fanns en tråd tidigare i ämnet, men vad sade den?
Jag menar, är man inte själv där och kan mota bort dem så kan man ju inte räkna som att det är ägarens ansvar. Strikt ansvar har väl hundägare t ex men bryter sig en tjuv in och hunden biter tjuven - blir ägaren då skyldig på något sätt?
Skruvad är världen om det är så:mad:

Om du inte varit oaktsam på något vis, så är du inte ansvarig för en häst som i sin egen hage skadar en människa som på eget bevåg tagit sig in i hagen.

Hade det varit en hund, som man har s.k. strikt ansvar för, hade du däremot varit ansvarig. Det har förekommit fall där inbrottstjuvar fått skadestånd för att vakthundar bitit dem, om det inte funnits skyltar som varnat för hunden!!!

Vill du vara på den säkra sidan så kan du ju sätta upp skyltar längs staketet att man beträder hagen på egen risk och att föräldrar ansvarar för sina barn.

Det var ju skönt att höra att det inte gäller s.k. strikt ansvar för häst på samma vis som det gäller för hund!

Jag är väl egentligen inte specielt orolig för att mina hästar ska skada någon, men det är ju alltid bra att veta vad som gäller.

Det där var också bra att få veta! Jag har hästarna försäkrade i Agria, men jag har nog läst dåligt i papperna, för det där hade jag missat.

Det finns ett flertal försäkringsformer som kan vara intressanta.

1. Den skadade kan ha någon form av olycksfallsförsäkring.
2. Hästens försäkring kan innefatta någon form av olycksfallsförsäkring (hos Agria heter den Incident och ligger alltid med efter vad jag har förstått)
3. Hästägaren kan ha en ansvarsförsäkring (finns med som obligatorisk del i hemförsäkringar och villaförsäkringar, även i lantbruksförsäkringar och hästverksamhet om man inte aktivt valt bort det tror jag).

Enkelt uttryckt skall man alltid anmäla händelsen på de försäkringar som finns. De två första punkterna är ju försäkringar som är uppbyggda som så att man konstaterar att en olycka skett och börjar sedan ersätta om olyckan omfattas av villkoret.

Den sistnämnda är däremot en försäkring som skyddar hästägaren mot skadeståndsskyldighet. OM hästägaren skulle vara ansvarig för skadan ersätter ansvarsförsäkringen skadan upp till det maxbelopp som anges i försäkringsvillkoren (oftast kring fem miljoner) och hästägaren betalar bara sin självrisk (oftast kring femtonhundra). Om hästägaren INTE är ansvarig företräder försäkringsbolaget hästägaren i diskussionerna med den skadelidande och kan även föra talan inför domstol om det går så långt. En ansvarsförsäkring är ett "måste" för alla djurägare tycker jag!!! Tack och lov har nästan alla djurägare en sådan också i och med att den ligger med i hemförsäkringen.

När är man då ansvarig=ersättningsskyldig? Det är en fråga som är lite knepig. Som redan har konstaterats har man inte ett generellt strikt ansvar för skador orsakade av hästar.

För den intresserade kan dock nämnas att skada på annans mark regleras med en form av strikt ansvar enlgit 47§ L om ägofred och även fall då ett djur skadat annat djur (tex. sparkskador i hagen) omfattas av en specialreglering som till sin karaktär påminner lite om ett strikt ansvar. Dödas eller skadas det "attackerade" djuret skall det anfallande djurets ägare betala hälften enligt 22 kap 7§ BB - dock bara en fjärdedel om det attackerade djuret kan ätas :angel:

Om det attackerande djuret skadat djur tidigare kan dock hela skadan ersättas.

Således gäller alltså skadeståndslagens regleringar för de allra flesta skador som hästar har ställt till med. Enligt skadeståndslagen krävs att man varit vårdslös för att skadeståndsskyldighet skall uppkomma. Om någon går in i din hage och kanske busar med hästarna har jag svårt att se att du skulle vara ansvarig.

Stort tack för ett bra och utförligt svar :)

Frågade faktiskt en polis om det förra veckan.... Kommer inte ihåg vad det kallades men man är inte skyldig till något och behöver inte ha någon försäkring som täcker det. Gäller ävenom en häst sparkar på en bil. Då gäller bilens försäkring.

Jag är ledsen att säga det men... poliser kan inte skadeståndsrätt något vidare. Eh, nu generaliserade jag förstås väldigt grovt, det finns säkert poliser som kan men många kan inte skadeståndsrätten så där vrålbra. Eftersom jag är skadeståndsrättsjurist och jobbar med dessa frågeställningar dagligen tror jag att jag törs garantera att jag vet vad jag pratar om :angel: däremot.

Skadeståndsskyldig KAN du mycket väl bli om din häst skadar till exempel en bil - beroende på hur det gått till dock. Inget strikt ansvar (se mitt svar ovan) men ett vanligt culpaansvar finns om du till exempel råkat tappa hästen så att den kommit lös eller om du ridit för nära en parkerad bil med en häst som kan vara rädd för främmande saker eller om du haft dåligt staket eller liknande.

Men du är inte SKYLDIG att ha någon försäkring som täcker skadeståndet. Däremot ser jag det som en väldigt bra rekommendation att ha en ansvarsförsäkring - skadeståndsskyldigheten och eventuella processkostnader kan dra iväg rejält annars...

Och som sagt, nästan alla har redan en ansvarsförsäkring - i sin vanliga hemförsäkring eller lantbruks eller hästverksamhetsförsäkring.

Gäller ävenom en häst sparkar på en bil. Då gäller bilens försäkring.

Ja bilens försäkring täcker en skada av detta slag. Om bilägaren har någon försäkring vill säga... man är som bilägare bara SKYLDIG att ha trafikförsäkring och denna täcker inte skador på det egna fordonet. Är bilen "helförsäkrad" däremot täcks skadan av bilens försäkring men bilägaren får betala en självrisk. Självrisken kommer han att vilja ha betald av den som orsakat skadan. Bilägarens försäkringsbolag kan också ibland återkräva sina utlägg från den som ansvarar för skadan.

Då är det rätt skönt att ha ett eget försäkringsbolag att bolla iväg frågan till.

Hon tog som exempel att polisens hästar hade varit ute och patrullerat -tre hästar i bredd. Den i mitten var bara van att gå i mitten. En bilstod parkerad och hästarna på kanterna gick på varsin sida om bilen. Var skulle den oerfarna hästen gå ??? Jo över bilen. Det räknades som parkeringsskada dvs bilägaren fick betala. (hästen gjorde inte illa sig konstigt nog)

I just det fallet kan det ju ha funnits skäl till att man bedömde det så. Det är alltid svårt att kommentera ett fall utifrån knapphändiga omständigheter.

Om ryttaren var erfaren och om lämpliga säkerhetsåtgärder vidtagits för att undvika skador blir man ju inte skadeståndsskyldig enligt skadeståndslagen. Någon gång måste ju även den oerfarna hästen börja patrullera och genom att man haft hästar på ömse sidor och en erfaren ryttare på hästen låter slutsatsen korrekt.

Om jag däremot skulle sätta en oerfaren ryttare på min halvinridna unghäst och låta ekipaget vara ute längs trafikerad väg skulle jag eller ryttaren (eventuellt rent av båda) antagligen kunna hållas skadeståndsskyldig för en skada om hästen blev rädd och sparkade mot en bil. Dock utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 806
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: jerseyko
·
Hästmänniskan hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: ZOFUS
·
Övr. Hund Detta har jag aldrig uppfattat förr. T ex om en häst orsakar en skada på en annan så brukar ju den skadade hästen få ta det på sin...
Svar
9
· Visningar
2 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka