Sv: Vad gäller - ansvars- och försäkringsmässigt - för djurägaren?
Det finns ett flertal försäkringsformer som kan vara intressanta.
1. Den skadade kan ha någon form av olycksfallsförsäkring.
2. Hästens försäkring kan innefatta någon form av olycksfallsförsäkring (hos Agria heter den Incident och ligger alltid med efter vad jag har förstått)
3. Hästägaren kan ha en ansvarsförsäkring (finns med som obligatorisk del i hemförsäkringar och villaförsäkringar, även i lantbruksförsäkringar och hästverksamhet om man inte aktivt valt bort det tror jag).
Enkelt uttryckt skall man alltid anmäla händelsen på de försäkringar som finns. De två första punkterna är ju försäkringar som är uppbyggda som så att man konstaterar att en olycka skett och börjar sedan ersätta om olyckan omfattas av villkoret.
Den sistnämnda är däremot en försäkring som skyddar
hästägaren mot skadeståndsskyldighet. OM hästägaren skulle vara ansvarig för skadan ersätter ansvarsförsäkringen skadan upp till det maxbelopp som anges i försäkringsvillkoren (oftast kring fem miljoner) och hästägaren betalar bara sin självrisk (oftast kring femtonhundra). Om hästägaren INTE är ansvarig företräder försäkringsbolaget hästägaren i diskussionerna med den skadelidande och kan även föra talan inför domstol om det går så långt. En ansvarsförsäkring är ett "måste" för alla djurägare tycker jag!!! Tack och lov har nästan alla djurägare en sådan också i och med att den ligger med i hemförsäkringen.
När är man då ansvarig=ersättningsskyldig? Det är en fråga som är lite knepig. Som redan har konstaterats har man inte ett generellt strikt ansvar för skador orsakade av hästar.
För den intresserade kan dock nämnas att skada på annans mark regleras med en form av strikt ansvar enlgit 47§ L om ägofred och även fall då ett djur skadat annat djur (tex. sparkskador i hagen) omfattas av en specialreglering som till sin karaktär påminner lite om ett strikt ansvar. Dödas eller skadas det "attackerade" djuret skall det anfallande djurets ägare betala hälften enligt 22 kap 7§ BB - dock bara en fjärdedel om det attackerade djuret kan ätas
Om det attackerande djuret skadat djur tidigare kan dock hela skadan ersättas.
Således gäller alltså skadeståndslagens regleringar för de allra flesta skador som hästar har ställt till med. Enligt skadeståndslagen krävs att man varit vårdslös för att skadeståndsskyldighet skall uppkomma. Om någon går in i din hage och kanske busar med hästarna har jag svårt att se att du skulle vara ansvarig.