vad gäller ang. utevistelse

panzy

Trådstartare
vad finns det för regler???
minsta utevistelse??
längsta utevistelse??
vindskydd???
hagstorlek?

Finns inget som reglerar hur mycket en häst ska vara ute. Däremot är det krav på ligghall om hästen är ute mer än 12 timmar.
Hagstorleken är inyr heller reglerad, har för mig att vid bete brukar man rekommendera 1 hektar per häst.

Mvh

Camilla

*Hästar bör få utevistelse varje dag.
*Hästar som är ute mer än tolv timmar/dag räknas som utegångsdjur och skall då ha tillgång till vindskydd.
*Det finns inga regler kring hagstorleken.
Kolla in Djurskyddsmyndighetens hemsida; där finns alla lagar och förordningar (tror det är länken publikationer..?).

det var som jag trodde när det gällde vindskydd vid mer än tolv timmars utevistelse då...

har mina hästar "olagligt" var och varannan dag nu då... :smirk: och tycker inte de verkar ha nått emot att gå ute 14h/dygn, snarare tvärtom.

Tycker själv att de borde reglera åt andra hållet istället... dvs lag på minsta utevistelse/dag om man inte utsätter hästen för fara genom att släppa ut den, t ex isgata i hela hagen...

Men detta med vindskydd gäller väl bara vinterhalvåret? Sommarbete dygnet runt utan vindskydd är väl fortfarande tillåtet? Annars är det VÄLDIGT olagligt häromkring...

Det gäller bara när "gräset inte gror" eller finare uttryckt enligt djurskydd, "under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker" Tror inte man räknas som olaglig just nu, iallafall inte här i skåne för gräset gror i mina hagar...

Tjenare bruden!
Jag vet :)att du om nån är insatt i detta....men jag har för mig att jag nånstans har sett, att så länge du har en uppstallningsplats, så räknas inte ditt djur som utegångsdjur, och man kan ha den ute över 12 timmar utan ligghall.
Är inte 110% på detta, så det tål att kollas upp.
Hälsningar Kicki & Kakan

Enligt jordbruksverkets broschyr om djurbestämmelser för hästar så är definitionen av utegångs djur:
"Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker"

vidare står "Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats"

Sen står det som allmänna råd: "En ligghall för häst BÖR i normalt bestå av tre väggar och tak, Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

MAO ingen regel för hur ligghallen ska vara, bara en rekommendation

*Fniss* ja, det har varit en del att läsa på! :) (Kan faktiskt tycka det är lite "skojsigt" emellanåt!)
Ja, till utegångsdjur räknas de som går ute mer än tolv timmar. Vår kommun använder "tolvtimmarsregeln".
Ja just det! Det finns förresten kommuner som tycker det är OK om hästen har tillgång till box och inget vindskydd; den får då ändå vara på "lösdrift". Man tillämpar lagen lite olika i våra kommuner.
Sedan är det då tillåtet att under sommarhalvåret att ha hästen ute hur mycket som helst utan något vindskydd. :smirk: Skulle tro att det är under sommaren det är mer användbart med vindskydd med tanke på insekter och sol. :confused:

Mina pållar har gått ute dygnet runt nu i snart en vecka, vädret är kanonfint! De går nakna på dagarna och när de kommer in för kvällen och ska äta sitt kraftfoder kastar jag på ett tunnt regntäcke, har lite snålt om träd i hagen och vindskyddet använder de inte. Fri tillgång på grovfoder som vanligt, och vatten förstås. De klarar sig utmärkt, även tävlingshästarna går ute 24/7 och de klagar inte. Visst blir de lite tröttare men efter ca 2 veckor brukar de ha ställt om sig, så att de är lite loja i början får man ta. :bump:

Sv: Re: vad gäller ang. utevistelse

Skratt......det är fler än jag som bryter mot reglerna!!! Har också sk "utegångsdjur"........fast dom står i stall på nätterna. Grabbarna är ute från 8 - 02....alltså mer än 12 timmar. Jag VET att dom trivs med det. Har dom hö, vatten och skydd för väder å vind (i mitt fall "urskog").....så har dom det bäst ute. Dom har självklart regntäcke vid regn och vintertäcke när det är kallt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 430
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
833
Senast: Krålus
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka