Vad gäller vid VAB???

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Är det någon som vet vad som gäller i denna situation?
Ska jobba 16-21 i morgon och sonen ska vara på dagis mellan kl 15:40 tom 17:25 då han normalt hämtas av fadern. Men nu ska pappan åka bort i jobb och farmor skulle hämta kl 17:25 på dagis. Nu till problemet: farmor har blivit sjuk o kan inte hämta sonen, alltså får jag stanna hemma. Vad gäller då? Blir det vård av barn då jag får stanna hemma från jobber för just vård av barn. Eller gäller det bara om barnet är sjukt?

I detta fallet är ju den "ordinarie" vårdaren sjuk....Hm nån som vet:confused:
 
Sv: Vad gäller vid VAB???

Vi arb båda helger och då brukade min mamma vara barnvakt åt den yngsta. När min mamma skulle opereras fick jag vara hemma pga att ordinarie vårdare är sjuk. Men jag fick förklara för handläggaren på fk hur det skulle vara, och till slut höll dom med mig.:smirk:
 
Sv: Vad gäller vid VAB???

Det är nog ett gränsfall. Du kan få tillfällig föräldrarpenning om fk bedömer att farmor är ordinarie vårdare, dvs. "den person som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en hemarbetande förälder, dagbarnvårdare eller släkting". Om era arbetstider ofta är sådana att farmor hämtar från dagis så kan det säkert betraktas som det.

Ring fk och fråga.
 
Sv: Vad gäller vid VAB???

Tack för era svar:idea:

Javisst händer det att farmor hämtar på dagis och har lillkillen vissa dagar då dagis är sammanslaget med andra avd. (har inte varit på dagis så länge, så det känns onödigt att han är med okända dagbarnvådare). Inte så jätteofta kanske men med en viss regelbundenhet ändå.... Ska ringa o kolla.

Nope har inga föräldradagar kvar:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: soom
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 959
Senast: mars
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 703
Senast: Cocos
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 055
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp