Vad gäller,vad gör man??

dobbis

Trådstartare
Bakgrund: Jag bestämde mig förra våren för att sluta med häst,men då jag inte visste om jag skulle ångra mig så sålde jag inte hästen utan lånade ut den till avel (välmeriterad hopphäst)
Nu gick "avtalet" ut i förra helgen och jag vill fortfarande inte ha häst.

Så jag gav bort henne då hon fortfarande är frisk,ridbar och en mycket trevlig individ som passar som bästa vän o hobby häst åt någon.
Dom hämtade henne i lördags från lånaren och allt var bra i flera dagar.
Nu idag vill dom helt plötsligt inte ha henne längre för hon går ju inte att slakta (har skimmel knutor under svansen) och deras shettis hingst håller på att bli galen,det var dom anledningarna jag fick till svar när jag fråga varför!

Vi har inte skrivit några papper än då det skulle ske när jag kommer upp i början på dec (vi bor ca 25 mil ifrån varann)

Jag talade om redan vid första kontakten att jag valde mellan att hitta ett bra sista hem eller helt enkelt avliva henne,men det kändes inte helt bra att avliva en fullt frisk o ridbar häst utan mentala problem.
Och även att jag inte kan ta hem henne,då hagarna är rivna,stall finns inte och på lösdriften står fjolårets rundbals hö. + att jag inte kan uppfylla jordbruksverkets krav på att hon ska ha hästsällskap.

Så vem har ansvar för hästen nu? Jag eller dom som muntligt fått henne av mig.
Dom tycker att vi kan lösa det med :
1.jag betalar dom 6000kr för det skulle det kosta dom att slakta o extrudera henne när tiden kommer
2 ta tillbaka henne (vilket jag ínte har möjlighet att göra)
3 betal för att ha henne inack.hos dom

Så vad gäller juridisk?
 
Sv: Vad gäller,vad gör man??

Men fy vad dåligt..!! Vilka "Hästmänniskor" det finns.

Ja Om ni inte har skrivit några papper så är det väl den som står som ägare i pappret som har ansvaret!?

För övrigt. Tycker synd om dig. Skickar iväg ditt sto, och tror hon får ett bra sista hem sen hade dom som baktanke att slakta henne :mad::mad::confused:
Och ens ha mage till att be dig om pengar!!?? Nej jag hade tagit tillbaka hästen och ställt henne på inackodering och därefter leta upp någon som bara vill pyssla och rida några gånger i veckan på henne..
 
Sv: Vad gäller,vad gör man??

Juridiskt är det ju så att muntliga avtal gäller men är svåra att bevisa om man måste gå vidare.
Så jag tror att det enklaste är att antingen avliva hästen direkt nu (genom din försorg) eller om du hellre vill ge henne chansen hos någon annan stalla upp henne antingen hos de som har henne eller någon annanstans och leta efter en ny ägare. Där du ser till att skriva avtalet innan hon hämtas denna gången ;)

Vet ju inte hur gammal hon är, om hon har försäkring som t ex kan hjälpa till med behandling av skimmelsjukan m m. Men det är ju saker som spelar in när man ska se hur lätt/svårt det är att hitta nytt hem till henne.

Ev kan jag ha någon som skulle kunna vara intresserad. Du kan ju skicka PM om du beslutar dig för att försöka hitta ett nytt hem till henne.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 057
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 030
Senast: kryddelydd
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 756
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp