Vad gäller om man vill ändra A2 till A1?

ztsu

Trådstartare
Hade en diskussion med en kompis om detta och tänker att ni kloka Bukefalister säkert kan hjälpa oss.

Ponera att man köper en häst som är försäkrad utan reservationer liv+vet A2, och man vill ändra till A1 (samma belopp). Vad gäller?

Samma som när man vill höja ett befintligt värde, dvs att hästen måste gå igenom böjprov och longering med godkänt resultat?
Eller kan man ändra utan godkänd "besiktning"?

Och spelar åldern någon roll? Kan man ändra från A2 till A1 när hästen passerat 16 år?
 
Beror ofta på vilken summa och ålder på hästen. Min 3-åring kunde jag försäkra till 30' liv i A1 utan extra besiktning, bara hästägarförsäkran. Över 30' var böjprov.
 
Beror ofta på vilken summa och ålder på hästen. Min 3-åring kunde jag försäkra till 30' liv i A1 utan extra besiktning, bara hästägarförsäkran. Över 30' var böjprov.

I just det här specifika fallet handlade det om en äldre häst, minns inte om den var 15 år eller 16 år. Men beloppen var 50. liv och 60. vet.
 
Säkerligen veterinärbesiktning. Är ju en väldig, väldig skillnad på vad en a1 försäkring täcker i jämförelse med a2.
Dock vet jag inte med åldern men en 15 årig häst lär väl inte räknas som gammal? Men det måste stå i försäkringsvillkoren för bolaget som det gäller. Lätt att läsa på, de mesta finns på internet!
 
Tack för era svar. Det är egentligen en ickefråga eftersom det bara var en diskussion vi hade, men det är ju skönt att veta att man (högst troligt) har rätt :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ni som har era hästar försäkrade för lägre än ni tänkt sälja/sålt för, har ni korrigerat detta inför försäljning? Jag har en SWB som är...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 030
Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 801
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
4 021
Senast: *tove*
·
Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp