vad förväntar man sig att hitta?

S

sinner

vid biopsi på lymfkörtlarna? vet vill göra en sådan på min pålla, men jag vill ju gärna veta vad hon då förväntar sig att hitta/inte hitta.. nån som vet?

Sv: vad förväntar man sig att hitta?

varför frågade du inte vet.? :p hon vet helt säkert vad hon letar efter, här blir det ju bara olika teorier.

ring och fråga!!:)

Warför lymfknutan är förstorad. Infektion, inflammation, tumör. Sannolikt för att kunna utesluta det sistnämnda.

Är det mer än en? Wad har hästen för symptom?

för symptom kolla i tråden "någon som är duktig på anatomi... i korta drag, hudproblem(utsöndringar,mjällig),klåda,svullnad(ben,juver,framför juvret)alla lymfkörtlar förstorade,feber,fång på alla fyra,hängig och rinnande röda ögon.
leverprover visade på 150, frisk häst var under 50 och sjuk mellan 500 och 1000.. kan dock bero på att hon inte tålde fenylbutazonet, då svullnade hon upp runt ögonen med...suck.

många av dom symptomen stämmer ju in på cushings, har ni testat för det redan så det är uteslutet?

nej, har ju inte det... jag har planerat in att sitta och hitta info om den sjukdomen i kväll, jag ska återkomma till kliniken på tisdag igen, och då ska vi boka tid för biopsin och så... tänkte att jag skule läsa på lite nu över helgen, så jag också kan komma med synpunkter..

ja det är smart. testa för fästingsjukdomar också om inte det är gjort.
hoppas det inte är något allvarligt!

dom tog en jädrans massa prover på henne, bland annat dom där två fästingsjukdomarna.. dom sa dock vet inget om, så dom var väl ok. läser lite om cushings nu, men hittar inte så mycket ren fakta som jag vill. mest bara en massa forumtrådar eller "fråga veterinären" svar. finns det någon sida med mer medecinskt fakta?

För en gångs skull håller jag med om fästingsjukdomar. Generellt förstorade lymfknutor, förhöjda lewerwärden (nu wet jag ju iofs inte wilket som awses), fång (omdiskuterat men ändå) kan wara symptom på Anaplasma. Bland annat.

Lymfom är ju också ett alternatiw, det uppdagas förstås om man tar en biopsi.

Ingen infektionsbild? Hur länge har det pågått?

Sök på hyperadrenocortisism. Finns säkert mkt info för hund, inte riktigt samma som på häst men ger iallafall ge en hint.

Hud + fång skulle kunna stämma, men inte lymfknutorna. Om man nu inte tänker sig att hästen pga nedsatt immunförswar (pga Cushing) har fått en allmäninfektion. Men det borde synas på blodprowet.

ja, dom tog som sagt en massa prover, men vetten pratade bara om leverproverna, så jag antar att de andra proverna var normala.
allting började med huden, utsöndringar utan sår under, med infernalisk klåda. så var det länge utan någon vettig teori från någon veterinär. lite rinniga ögon har hon ju haft med, men inte så som det är nu. alla andra symptom har kommit nu sista två månaderna...

uppdaterar min tråd lite, idag eller i morgon får jag svar...antingen cancer eller en infektion...opererat ut en lymfkörtel och skickat till labb..

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 064
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar