Vad för vitaminer?

R

Rebecca_R

Vad för vitaminer tycker ni tt man faktiskt behöver till en tävlingshäst?
Har förr gett B-vit, en blandning av e + c-vit + vitlök.
Men nu har man ju hört att vitlök är inte speciellt bra att ge och c-vitamin är som att slänga pengarna i sjön.
Så vad behövs egentligen för en häst som tränas hårt?

Sv: Vad för vitaminer?

C- vitamin är att slänga pengarna i sjön, ja.:angel:

B-vitamin tillverkar hästen själv i magen. HUrvidare preparaten som finns på marknaden fungerar igentligen eller ej finns det inte några riktiga studier på. Dock kan man ge det vid pälsfälning/sättning.

Ger man hösilage kan D- vitamin vara en fördel om man tillsätter.

E- vitamin samt selen skall man håla koll på speciellt för en tävlingshäst.

Under vinterhalvåret är det många som ger ADE-vit eller multivitamin för at säkerställa vitaminförådet då grovfoderet tappar lite av sitt innehåll under lagring, samt att det är lite sol och mycket täckning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 178
Senast: Karoliten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Satt och funderade över vilka tillskott som inte behövs men tillverkarna producerar för att tjäna pengar. Hittills har jag kommit på...
Svar
19
· Visningar
2 345
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10