Vad för vagn vid inkörning?

Sv: Vad för vagn vid inkörning?

Vi har nästan uteslutande en fössing. Det bästa är om man har en bra stabil rockard. Den viker sig inte om hästen börjar backa.

Jag tycker det bästa är en stabil rockard/gigg med "skyddsgaller" t.ex:

201.23hjul.jpg.jpg

eller
201.inkorning.1.jpg.jpg

Numera så har vi bara maraton vagnar när vi kör in och det funkar utmärkt. Är det lillen du tänker på?

Förrut så hade vi gigg och rockard men det känns säkrare med maratonvagn när det börjar slutta lite neråt för då har vi broms och kan låta hästen känna tyngden i bakselen lite pö om pö. Vi har inte råkat ut för hästar som backar men en o en annan som stegrat sig. Vi drar alltid timmer och sladd innan vi kommer till vagn.

Senast ändrad:

Ja, Lillen. Han ska ju dra finvagnen sen, men den är lite för just fin för att jag ska vilja köra in i den. Om utifall att ;) Och så hamnar man så högt i den. Så måste ha ngt annat för just inkörningen. Efter dragit släpa men mellan den.

Du borde ta kontakt med vår tränare som kommer ut till oss varje vecka. Hon bor mellan dig o mig, i Knutby. Har inkörningskurser där man framförallt är många som hjälps åt med de olika momenten.
Lillens mormor är inkörd med gigg men hon gillade aldrig den utan trasslade tills vi köpte maratonvagnen. Hon var väldigt känslig för att få fram skakeln mot bogen. Vid varje sväng så reste hon sig. Vår gigg var engelsk imp och hade långa svängda skaklar som gick fram en bit framför däcklen. Nu borde din loksele komma till pass om du har den kvar. Tömkör honom och börja med linor i höst:idea:Låt kärar mor gå med linor efter honom medan du tömkör, vilken utmärkt familje motion:idea:

Glömde förresten Welsh, du får gärna maila namn och nummer till den 'inkörningsmänniskan', Knutby är helt okej åkavstånd.

Jo, hans ka tömköras här nu såfort andan faller på ;) (Jag har tagit ner gjorden till stallet men senslog latmasken till *s*), och så tänkte jag han skulle få dra däck med linor i vår (eller vinter kanske om selen passar, vi får se), och så köras in vår/sommar nästa år.

Jag hade ju massor med vagnar i ponnysize, iofs är väl risken att de skulle blivit för små kanske, men jag sålde ju rubbet för några år sen, för jag skulle ju inte ha några fler ponnyer. Eller hur det nu var ;)

Jag låter dem gärna dra timmerkälke i början, men de jag har är alldeles för tunga för en sån liten en.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
631
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Kamomilla
·
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025