Vad för typ av benskydd passar hästar med grova ben?

J

Josefin_S

Hej!
Jag har ett stora problem med att hitta benskydd som passar min häst eftersom han har relativt grova ben (frieser). Vad använder folk egentligen? Alla skydd med storlek full som jag provat har varit aldeles för små. De räcker liksom inte runt ordentligt.

Ni andra hästägare som har hästraser av typ Tinker, Nordsvensk etc, vad använder ni för skydd? Just nu så lindar jag hästen så fort jag ska göra något med honom men det är ju inte så praktiskt om man ska rida ut där det är blött och lerigt.

Jag har letat efter skydd med storleken xfull men har inte hittat några alls. Hur får man tag på xfull-skydd? :(

Sv: Vad för typ av benskydd passar hästar med grova ben?

Hur grov är hästen runt skenan i cm ? Har själv ett stort halvblod med rejäla telefonstolpeben borde nog vara ungefär samma mått. Strykkappor kan du glömma i så fall finns inte till denna typ av ben vad jag har hittat. Jag kör med senskydd och då varianten med elastisitet över framtill. Av de flesta märken är det också så att de töjer till sig, formar sig när de är använda ett tag. Nu har jag fördelen att ha fler hästar och de andra får först töja ut skydden lite innan han kan ha dem. De jag har nu som funkar bra på honom är Verudus. Eskadron med uttöjd resår funkar också, går knappt att få runt resåren när de är nya. Horsesavers senskydd har väldigt lång resår stängning och funkar bra.

Då ska jag testa senskydd. Finns det senskydd till bakbenen? På mina andra hästar har jag bara haft strykkappor bak? Det kommer nog bli en glipa på utsidan med strykkappor.

Källquist (stavar dom så?) strykkappor med resår och dubbla kardbore har jag bak på min ardenner.

Jag har Jacson Stronglight senskydd fram och väl uttöjda Eskadron strykkappor för framben bak på min ardenner.

Liknande trådar

Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: iNHALE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Utrustning Jag skulle behöva nya benskydd till bakbenen på min herre. Problemet är att han har GROVA ben. Skydden kommer främst användas när vi...
Svar
8
· Visningar
750
Senast: Solvira
·
Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka