Vad för skada är det här?

smallsteps

Trådstartare
En av hästarna jag har här i England opererades i måndags. Jag kom hit i oktober och sen dess har hon vilat, men nu äntligen tog dom tag i saken på riktigt. Hon har inte varit halt alls, utom när hon galopperat på volt (longering) och efter det även i trav. Självklart har dom förklarat vad felet är, men jag kan ärligt erkänna att jag inte förstått ett ord. Hästskador på engelska är tydligen detsamma som kinesiska för mig.

Nu ska hon i allafall ha boxvila i två veckor och sen långsamt sättas igång. Såhär ser det ut, och min frågade är helt enkelt VAD FÖR SKADA ni tror att det rör sig om? Förstår att det är svårt, men är övertygad om att ni som är så kloka kan ha lite roligt och gissa åt mig :)

dsc00311_185189659.jpg

Sv: Vad för skada är det här?

Ljög visst lite! Efter två veckors boxvila är det hela TIO veckors "pasture rest" som väntar innan hon får sättas igång :)

Jag kan oxå tänka mig lösa benbitar i haserna. Konvalecensen är ungefär samma som min fick efter han opererades för just detta.

Väldigt nätta bandage måste jag säga. Min hade tjockt lager nerifrån hoven och upp på halva låret.

Jag hittade ett papper där det stod vad för "procedure" som utförts:
Fasciotomy and neurectomy for high suspensory desmitis

Någon som kan förklara?

suspensory desmitis är bristingar/blödningar i övre gaffelbands fästet, översatt till svenska. Fasciotomy är ett kirurgiskt ingrepp. Neurectomy är vad jag förstår det termografi som är bland annat ett undersöknings verktyg för senskador på hästar.

KL
Lösa benbitar = osteochondros

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 385
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31
  • Bekväm stol att släpa på

Hästrelaterat

Tillbaka