Vad för olja till klippmaskin?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Horsefreak_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 20 191
H

Horsefreak_

Är i stort behov av olja för den som "hörde till" klippmaskinen har tagit slut.. Vad kan man använda för typ av olja? Funkar det med sån som är till symaskiner?

Någon som vet?

Sv: Vad för olja till klippmaskin?

konsum/ica symaskinsolja om du vill komma undan billigt. Verkstadsaffär- verkstadsolja om du vill komma undan dyrt. Samma sak...

Okej :) Tack för svaren.. Blir nog Ica eller Konsum då, för jag behöver det idag.. :/

jag använder matolja då hästarna ofta reagerar allergisk mot den olja som används i maskiner...

På tal om klippmaskinssmörj - mellan skären så brukar det ju sitta något tjockare fett också. Vad är det för någonting?

man bör inte använda vegetabiliska oljor då dessa härsknar.. mineraloljor är det man ska ha, paraffinolja fungerar.. fast klippmaskinsolja är ju bäst.. man får torka av hästen efteråt..

mellan?? gammal olja??nä jag vet inte... har inte ens tänkt tanken att e finns nått mellan skären annat en symaskinsoljan som jag droppar på klippskären.. å de rinner juh ner melan oxå så....

Jag köpte en vegetabilisk olja som man spär ut med 25% vatten och häller i en hink. Sedan doppar man maskinen (skären) i hinken medans den är igång så både smörjer,kyler och gör rent maskinen på samma gång! Kändes lite som man vispade grädde. :p
Fungerade iaf hur bra som helst och var inte så dyrt eftersom man spär ut det. (85 kr för 0.5 liter)

Jag köpte olja på lantmännen som är gjord för klippmaskiner. 50 kr för en liten flaska men den räcker ju länge så jag tycker inte att det är lönt att snåla på kvaliteten när det rör sig om så små summor.

Jo men när man plockar isär skären för rengöring så sitter ett slags fett där... jag vet att maskinen jag lånade tidigare innan jag köpte en egen även hade en tub med detta fett med i lådan förutom själva oljan. Minns dock inte vad det hette.

plockar bort skären från maskinen... mken plockar ej isär dom.. det gör s enbartnär de ska slipas.. iaf på min maskin.. order från han som slipar.. så lika bra att göra som han säger...

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
757
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 179
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: Jahopp
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka