Vad för märke ska man välja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sajo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 041
S

Sajo

Hej
Har funderat på vad för märke ska man välja till sitt foder?

Finns ju massor av sorter, mustang, krafft, hippo, racing, dodson & horrell, derby, osv.

Nå speciellt med märkena?
Det finns ju foder för allt ifrån avel/föl, fritidshästen, ponnyn, tävlingshästen av varje märke?

Vad är det då som gör så att man väljer just det märke man gör?

Har ingen häst just nu men är intresserad av foder så berätta gärna varför just ni valde det foder ni gjorde?

Sv: Vad för märke ska man välja?

Jag valde hippo för att kilopriset var mkt lägre än kraffts, och jag ville ha ett svenskproducerat foder. Jättenöjd är jag och hästen också. De har bra produkter att välja mellan tycker jag.

Plånbok, tillgång och näringsinnehåll styr när jag köper foder.

I första hand tittar jag på höanalysen och ser om och vad jag behöver tillsätta i näringsväg.

Sedan tittar jag på vad som finns att köpa i närheten, jag sitter inte och åker flera mil eller betalar dyra frakter för att få ett visst foder. (Slutsatsen blir att jag köper Krafft från Granngårdenbutiken ett par km bort, inget annat...)

Priset är högst väsentligt, jag betalar inte hur mycket som helst för foder, hur superbt tillverkaren än vill få det att framstå. Havre och betfor eller bara lusern brukar visa sig vara det mest prisvärda i slutänden... :angel:

Jag börjar med en grovfoderanalys och ser OM det behövs något mer. Vi ger i stort sett endast proteinfoder till högdräktiga djur och växande djur (föl).

Vid valet av proteinfoder så finns flera aspekter:

* Kostnad. Då menar jag inte kostnad per säck eller kilo foder utan kostnaden per dag för hästens foderstatsbehov.

* Tillgänglighet. Kan jag köpa det på ett enkelt sätt?

* Leverantörskedjan! Kan jag ha förtroende för att leverantören hanterar fodret från fabriken på sådant sätt att risken för fuktskador och lagringsskador minimeras? Om det är ett udda foderfabrikat eller om butiken/grossisten är liten så ökar risken att fodret är gammalt och skadat.

* Etik och moral. Finns alternativ som stämmer med mina egna tankar kring hur jorden ska förvaltas? Soja är mer eller mindre bannlyst av mig eftersom det bidrar till skövlingen av regnskogar och det förekommer en omfattande handel med genmanipulerade foder. Här kommer även transporter in! Varför köpa ett engelskt eller franskt foder som bygger på sojaprotein från Brasilien när det finns motsvarande produkt tillverkad i Sverige med råvaror från Sverige och Tyskland/Frankrike?

Saker jag är kritisk till:

* Veterinärer som säljer fodermedel och därigenom får dubbla lojaliteter. Jag måste kunna lita på att de foderråd som en veterinär ger är opartiska och inte beror på att h*n tjänar extra pengar på att sälja just "sitt" märke till patienterna.

* De som marknadsför "mirakelfoder" och tillsatser. Det finns inga snabba genvägar. Inom vanlig idrott vill alla hoppa lika högt som Kajsa Bergkvist men ingen vill träna lika hårt som hon. Inom hästsporten tror vi ibland att man kan fodra hästen till att vinna tävlingar...

* Etik och moral. Finns alternativ som stämmer med mina egna tankar kring hur jorden ska förvaltas? Soja är mer eller mindre bannlyst av mig eftersom det bidrar till skövlingen av regnskogar och det förekommer en omfattande handel med genmanipulerade foder. Här kommer även transporter in! Varför köpa ett engelskt eller franskt foder som bygger på sojaprotein från Brasilien när det finns motsvarande produkt tillverkad i Sverige med råvaror från Sverige och Tyskland/Frankrike?

:bow: Köp närproducerat så långt det är möjligt!

Jag väljer efter pris, tillgång (ska finnas "inom räckhåll"), råvaruinnehåll samt näringsinnehåll.

Jag har för tillfället ett foder som heter Speedi Beet.

http://www.caseyfoder.com/speedibeet.html
Oftast (alltid) väljer jag kraftfoder efter värdena på grovfodret. Behövs ingen kraft ja då får hästen vara utan.

Den andra hästen äter Hippo.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många... 2
Svar
20
· Visningar
2 717
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på... 2
Svar
25
· Visningar
5 102
Senast: sjoberga
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka