Vad för insekt? Vedhög, inomhus.

Dana

Trådstartare
Kanske inte ens kommer därifrån men...

Det "knastrar" från vedhögen, inomhus som är till braskaminen. Är det någon "insekt" eller låter det ändå?

Har sett en "insekt" ggr flera med vingar och en slags gadd i bak, ca 1-2 cm. På väggen, Har sökt på nätet, men hittar inget...Bor de i vedhögen eller någon annanstans? Vad är det för insekt?

Vad "knastrar" annars?

Sv: Vad för insekt? Vedhög, inomhus.

Det är troligen husbock. Husbockslarver i ved och sågtimmer som legat ett tag är ganska vanligt förekommande och dom "knastrar" när dom käkar sig fram.

Vad är det för insekt jag ser då?

Tror dock inte på husbock....Sökte lite nu snabbt på nätet.

Men de är ju små, hör man dem tydligt?

Nej husbockslarverna är INTE små, dom är i grovlek som en smal blyertspenna och ungefär 4-5 ggr så långa. Husbock är inte så ovanliga som folk tror, när jag sågar stormfällen till virke kan splintveden vara ganska perforerad av stora gångar och det går att peta ur levande husbockslarver i mängder ibland.

Om det nu är husbock, är det inte lite dumt att ha dem inomhus? Eller de kanske kan flytta in oavsett. (Halva sommarhuset hos oss är uppätet och det är ju roligare att inte ha ett gnagt hus. (De är utrotade sedan flera år tillbaka)) Kan bekräfta att de inte är små, gångarna de gör är definitivt märkbara och stora, de producerar mjöligt damm också. Intressant om de knastrar och skrapar högt, jag trodde det var fladdermössen, men det knastrar inte längre på nätterna i huset...

Senast ändrad:

Jag vet inte VAD det var, men samma sak hände mig för en tid sedan - det knastrade och lät inne i veden under minst nån vecka. Så en dag kröp nåt tiotal STORA feta vita larver ut ur veden. Vilken sort de var vet jag inte, dom åkte ut innan nån identifiering hann äga rum...

Sorry, tänkte på larver som små.

Vad häftigt med gångarna faktiskt. Har aldrig sett det.

Den gången jag var med om det var det myror, såna där stora, vad heter de... husmyror kanske. De höll på att äga upp väggarna i vedbon/uthuset. Blev anticimex.

HÄSTmyror menar du. Såna vill man inte ha ens i närheten av sitt hus. Vi hade såna i ett uthus, de tömde väggarna på kort tid. De brukar 'skotta' ut sågspån och gör långa gångar.

Senast ändrad:

Om du inte redan gjort det så elda upp veden och ha den inte liggande inne i värmen någon längre tid så de förpuppas.

Jamenvisst, så var det. Det var inte mitt hus, men jag vet att det var mycket spån att skotta ut.

Kanske inte ens kommer därifrån men...

Det "knastrar" från vedhögen, inomhus som är till braskaminen. Är det någon "insekt" eller låter det ändå?

Har sett en "insekt" ggr flera med vingar och en slags gadd i bak, ca 1-2 cm. På väggen, Har sökt på nätet, men hittar inget...Bor de i vedhögen eller någon annanstans? Vad är det för insekt?

Vad "knastrar" annars?

Om du tar in ved utifrån kylan och den inte är riktigt torr så börjar den torka i värmen. Speciellt gran knäpper och knastrar då ibland...det kan vara så enkelt...

Efter ha kollat runt på nätet, mer noggrant så kan det faktiskt vara så enkelt att veden "torkar".

Veden har vi burit ut, insekten som jag sett efter mycket "letande" på nätet är en stekel. Ingen vedätare vad jag fått fram. Eller?

Nu får veden ligga ute, i en sk soptunna, på altanen. Tas in innan vi behöver. Har ju inte behövt elda så mkt pga den milda vintern.

Hoppas bara stekeln försvinner, vet inte riktigt vad de gör? Surrar som en mygga.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 454
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 892
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 540
Senast: Keb71
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka