Vad för foder?

W

Warhammer

Hej!
Jag har en ponny som äter betfor, havre på sommaren och betfor, korn på vintern... och jag skulle vilja gå över till något färdig foder.... typ kraft el hippo lr något sånt och undrar om ni kan ge förslag på vilket foder ni tycker är bra.
Hippo, kraft, racing, vet inte vad jag ska välja? :confused:

Sv: Vad för foder?

Varför ger du olika foder på sommaren och vintern? Och varför vill du byta?

Märket spelar ingen större roll, välj det som är närmast dig OCH som passar ditt hö du ska använda i höst/vinter. Behöver man mycket protein så är Krafft det som har mest att välja på med högre proteininnehåll.

Okej..
Jo han blir så pigg på vintern om han äter havre han exploderar lixom. Det går knappt att leda honom han reser sej, bockar, galopprar. Men på sommaren måste han äta havre för han blir skit seg och han går oxå ute under nätterna när jag inte tävlar och då äter han gräs och han behöver då inte korn.
Jag är rädd att han inte får alla vitaminer lr vad det är.

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som om du inte har riktig koll på hur foderstaten är balanserad. Har du haft analys på höt och kompletterat efter det?

Men jag undrar bara vilket foder ni skulle rekomendera??

Det här är buke! Här måste man ha analys på allt typ... Är dock inte så bra på färdigfoder men gå in på deras hemsida och läs, sök på google om du inte hittar den.

Det GÅR ju inte att rekommendera något sådär speciellt utan att veta dina förutsättningar. Det är så mycket som kan gå galet om man går på råd från folk som inte ens sett din häst!

Jag undrar bara vilket foder ni tycket är bra?..

Det beror på vilka värden man har på höet.
Utan analys på höet kan man inte välja kraftfoder.

Ska jag säja nåt så blir det Fibergi för det innehåller mycket halm :devil:

från fibergis hemsida:
"Kom ihåg att analys av hö/ensilage är en förutsättning för säker & ekonomisk utfodring."

Vart har du läst att man just på Bukefalos måste ha analys på ALLT ??? Vanligast är ju att man har analys på endast grovfodret..kallar du detta för allt ??

Okej tack för tipsen :).......äntligen någon som förstog vad jag menade.

Nej nej nej...det var INTE menat så..ursäkta du missuppfattade. Men det jag ville föra fram var att: folk kommer ju ge dig namn på massvis med foder som just DOM tycker är bra och funkar till just deras grovfoder. Du själv måste ju utgå från just DITT grovfoder och därmed hitta ett foder som passar. Att jag svarade Havre är ju för att det brukar oftast vara det enklaste fodermedlet att mixtra med...

Du kanske inte behöver något annat än hö. Det blir billigt och är det hästar är gjorda för att äta.
Men det vet du inte om du inte har analys, såvida du inte vill chansa och vänta tills hästen ev. faller, ur, får svårt att sätta muskler etc.

Därför är många på buke så "rabiata" vad gäller att rekommendera att man analyserar sitt grovfoder. Speciellt då man definitivt inte kan "fodra med ögat" när man inte ens har sett hästen...

Det är nog jag som har skrivit fel.... :confused:
Men jag undrar vilket foder ni tycker är bra??

OK. Jag gillar så enkelt foder som möjligt. I vintras hade jag det super, hösilage, lite havre och fosforbalans. Behöver jag komplettera med mycket protein så använder jag Kraffts produkter.

Jag använder mycket hö samt kompletterar med lucern (hack från Krafft).
Min pålle får även lite Krafft Rehab & morötter.

Med andra ord använder jag helst bara hö men kompletterar med Kraffts produkter då det fattas protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka