Vad för foder till överviktigt russ?

cutty

Trådstartare
Hur mycket foder behöver ett kraftigt överviktigt russ för att nå normalvikt. Ingen träning bedrivs.
Finns att tillgå är:
Havrehalm, fri tillgång...:cry:
Fröhalm
Hösilage med värden passande till fullblodsfölston:grin:

Hur lite kan jag ge? Ägaren har teorin att hästar ej blir tjocka av hö eller halm... Köper ej min teori om kalorier.

Hovarna har formen av en skidbacke. Är detta fångvarning? Ägaren skyller på eftersatt hovvård. :confused:

Sv: Vad för foder till överviktigt russ?

Jag skulle ge hösilaget med "fullblodsvärden"! Ge så mycket att det täcker ett russ underhållsbehov av smb rp, räkna på den vikt russet borde ha normalviktig! Sedan måste MJ ligga under behovet för att få viktminskning.

Hoppas bara att antalet kg TS av hösilaget ligger över minimibehovet, annars måste man tänka om!

Det spelar iofs ingen roll vilken ras det är på hästen för en häst är en häst oavsett...

Är hösilaget analyserat så att du kan räkna på det?
Det du i så fall ska göra är att se till att proteinbehovet blir tillgodosett, men att energitillförseln hamnar litegrann under vad behovet är. Så ett hösilage med värden för att passa fullblodsmärrar kanske är det allra bästa - möjligen kombinerat med lite halm för att tillfredsställa tuggbehovet.

Hovar i form av skidbacke kan bero på eftersatt hovvård eller vara ett bevis på att hästen har haft fång. Vilket av det det är i detta fallet är omöjligt att avgöra.

Har värden i TS på Smältbart 94 och MJ 10,3. TS-halten 70%.
Det blir inte många kilon...

Är det så låga värden på fröhalm, så fri tillgång ej fyller protein-behovet?

Gissar normal vikt till drygt 200 kg, nu närmare 300...

Senast ändrad:

Fröhalm ligger i protein allt mellan 15-25. Så då får du ju kolla upp värdena om det täcker. Men troligtvis gör det inte det. 15-25 är ju lågt i protein.

Har värden i TS på Smältbart 94 och MJ 10,3. TS-halten 70%.
Det blir inte många kilon...

Är det så låga värden på fröhalm, så fri tillgång ej fyller protein-behovet?

Gissar normal vikt till drygt 200 kg, nu närmare 300...

Ger du fri tillgång på fröhalmen så kommer du bara att få en fetare ponny och troligtvis kommer den att tappa muskler också, för troligtvis kan den inte äta så många kilo att det täcker proteinbehovet och den får ändå i sig dubbelt så mycket energi som den behöver.

Fröhalm i uträknad begränsad mängd och kvarnbyfoders lucern (8 MJ & 150 gr smb rp) till det kanske skulle kunna fungera. Beroende på hur mycket energi fröhalmen innehåller.

Det måste vara ett ganska litet russ om du uppskattar normalvikt till drygt 200 kg. Är den över 125 och normalbyggd tror jag att den ska väga ca 270-280 kg normalt.

Russet är inte mitt, har den inackorderad. Ägaren uppskattar nuvarande vikt till 175 kg :o Den är 128 cm. Vet att jag har fullblod på 160 cm som väger 430 kg. Jämförde med det.

Hur gör jag för att lägga in bild?

Hur man lägger in bilder i ett inlägg står på forumet Dator.

ett fullblod på 430 kg, är det inte lite väl lågt räknat ? Samma gäller russet. 175 kg, ja, då måste den vara extremt mager ;)

Ett russ väger betydligt mer än 175 kg om den inte är jättemager! MINST 250 kg borde normalvikten ligga på.

(min första gdk shettishingst på 103 cm och av lättare modell, vägde 202 kg när han vägdes inför operation av käkfraktur. Han hade då dessutom tappat en hel del hull på de dagar det tog från skadan tills han skulle opereras, han var INTE fet...)

Russet är inte mitt, har den inackorderad. Ägaren uppskattar nuvarande vikt till 175 kg :o Den är 128 cm. Vet att jag har fullblod på 160 cm som väger 430 kg. Jämförde med det.

Hur gör jag för att lägga in bild?

Jag har vägt flera russ och aldrig kommit under 270 kg vad jag kan minnas och det fetaste russet jag sett och vägt hade en vikt av 348kg (126 cm).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka