Vad för foder till min häst?

A

ainavi

Har ett arabiskt fullblod som är 8 år.Har precis börjat sätta igång henne efter en tids vintervila.Rider snitt 4-5 dagar i veckan.Är ganska omusklad och inte så mycket kondis.

Vad kan ni ge för tips vad för foder jag ska ha.Har nu havrekross,börjat precis med kornkross,betfor,mineral och vitlök.Och i vilka mängder kan man börja med.Vad är normalt att ge?
Tacksam för tips.

Sv: Vad för foder till min häst?

Min får (är i och för sej dräktig), på en dag,
1½ liter havre
3 liter kornkross
3 liter vetekli
1 liter (blötlaggd) betfor
½ dl mineraler
ca 15 kg hösilage

men det är väldigt olika från häst till häst, speciellt araber tror ja då de e kända för sitt temperament (som jag älskar)

hoppas du hittar en fderstat som passar, men ja tycker den verkar rätt rimlig...

tappar hon i hullet - öka kornkrossen
blir hon för het - minska på hel havre eller ge havrekross och öka om hon verkar slö (och inte e sjuk)

B-vitamin e de väll man kan ge för att hjälpa till att bygga muskler...

Lycka till :)

Jag ger mina!

morgon:
1 kg muslie
massa med hö, snart hösilage på fritillgång..

kväll:
2 kg muslie
2-3 liter lusärn
fri tillgång till hö....

//carro

Ut med havren och betforen.
In med lucernpellets och rapsolja samt salt.
Mängder beror helt på hur värdena på grovfodret ser ut.
Hur stor är hon? Min minsta arab är 146 och min största är 158, så det skiljer en del på matmängden....
//FPL

Ut med havren och betforen.
In med lucernpellets och rapsolja samt salt.
Mängder beror helt på hur värdena på grovfodret ser ut.
Hur stor är hon? Min minsta arab är 146 och min största är 158, så det skiljer en del på matmängden....
//FPL

Håller med dig.... ingen havre här inte och inte betfor heller...
som sagt så ger jag mina hästar lucern och kraft musli, dom går kanon bra på det....
Självklart skilljer det sig hur stor hästen är och på hur mycket dom rör sig...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka